رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ اسفند ۱۳۸۷

هشدار آیت‌الله خامنه‌ای به مقام‌های عراق

آیت‌الله علی خامنه‌ای به مقام‌های عراقی هشدار داد که مراقب زمینه‌چینی‌ها برای حضور طولانی‌مدت نیرو‌های نظامی در خاک این کشور باشند.

آقای خامنه‌ای که روز شنبه با جلال طالبانی رئیس جمهوی عراق دیدار و گفتگو می‌کرد، به وی و سایر مقام‌های عراقی هشدار داد که «اشغالگران در حال زمینه‌سازی مقدمات حضور طولانی و ماندگار» در خاک این کشور هستند که این «خطر بزرگی» است.

وی از آقای طالبانی خواست که متوجه این زمینه‌چینی‌ها باشند.

اظهارات آقای خامنه‌ای یک روز پس از آن‌که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که نیرو‌های نظامی این کشور تا ۱۸ ماه آینده از عراق خارج می شوند، ایراد می‌شود.


دیدار طالبانی با هاشمی رفسنجانی

آقای خامنه‌ای در این دیدار گفته است که نیرو‌های نظامی بیگانه «باید هرچه زودتر خاک عراق را ترک کنند.»

رهبر جمهوری اسلامی افزود که حضور نظامیان آمریکایی، بریتانیایی و کارشناسان و نیروهای امنیتی آنها در عراق به ضرر این کشور است.

این اظهارات در شرایطی ایراد می‌شود که آمریکا و بریتانیا در سال‌های اخیر بارها ایران را متهم به هدایت شورش‌ها و طراحی بمب‌گذاری‌ها در عراق کرده‌اند.
ایران در واکنش به این اتهامات اعلام کرده که در ناآرامی‌های عراق هیچ نقشی ندارد.


استقبال رسمی محمود احمدی‌نژاد از جلال طالبانی

آقای خامنه‌ای همچنین اظهار داشت که تاخیر در زمان خروج نیرو‌های نظامی بیگانه از عراق به «ضرر ملت» این کشور است.

وی در بخش دیگری از این دیدار، به آقای طالبانی گفت که موضوع عراق برای ایران موضوعی با اهمیت است.

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال از رئیس جمهوری عراق خواست که هرچه زودتر اعضای سازمان مجاهدین خلق از این کشور اخراج شوند.

رئیس جمهوری عراق امروز با محمود احمدی‌نژاد و علی اکبر هاشمی رفسنجانی نیز دیدار و گفتگو کرد.
آقای طالبانی پس از این دیدار‌ها با بدرقه رسمی احمدی‌نژاد تهران را به مقصد بغداد ترک کرد.

استقبال عراق از خروج نیرو‌های نظامی
یک روز پس از آن‌که رئیس جمهوری آمریکا از آمادگی نیرو‌های نظامی این کشور برای خروج از عراق خبر داد، نوری المالکی نخست‌ وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای از این تصمیم واشینگتن استقبال کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای مالکی گفته است که نیروهای عراقی آماده‌اند تا مسئولیت اداره‌ این کشور را از نیروهای آمریکایی تحویل بگیرند.

معاون رئیس جمهوری عراق نیز از برنامه ارائه شده از سوی باراک اوباما در زمینه خروج نیروهای آمریکایی از عراق استقبال کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، طارق الهاشمی در بیانیه‌ای که امروز از سوی دفتر وی منتشر شده، آورده است: «ما از تعهد دولت آمریکا نسبت به خروج نیروهایش از عراق طبق برنامه تعیین شده استقبال می‌کنیم.»

اوباما روز گذشته طرحی را برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق ارائه کرده که طبق آن، نیروهای رزمی آمریکا تا اوت ‪ ۲۰۱۰‬و همه نیروهای این کشور تا سال ‪ ۲۰۱۱‬ از عراق خارج می‌شوند.

براساس این طرح، بین ‪ ۳۵‬هزار تا ‪۵۰‬ هزار آمریکایی تا پایان سال ‪ ۲۰۱۱‬ به منظور ارائه کمک‌های آموزشی در عراق باقی خواهند ماند.

Share


در همین رابطه:
اوباما: تا سال ۲۰۱۱ کاملاً از عراق می‌رویم

نظرهای خوانندگان

افسوس و دریغ از جان کلیه جوانانی عراقی و ایرانی که بخاطر غرور و قدرت نمایی خمینی و صدام از بین رفت و از هر دو طرف همانا فقط لقب شهید نصیبشان گشت. برنده های واقعی جنگ اسراییل بود که از تنها دشمن واقعی و سر سخت خود یعنی صدام خلاص گشت و امریکا هم براحتی عراق را با همکاری عصا بدستانی چون طالبانی اشغال کرد. ملاقاتهای اقای خاتمی با مالک نوری و چلبی را قبل از اشغال عراق هرگز از یاد نبرده و موضع همیشه محافظه کارانه خامنه ای و عکس دست در دست گرفتن طالبانی و رفسنجانی و فرش قرمز پهن کردن توسط احمدی نژاد را لازم است به افتخارات نظام اضافه کنیم. نظام شتر مرغی با یک دم بلند روباه.

-- بدون نام ، Mar 1, 2009 در ساعت 06:00 PM

-اين خود آقايان هستند كه بر اساس سياستهاي ماكياوليستي خود روزگار مردم عراق را سياه كرده اند.
وقتي خوب به حركتهاي برون مرزي اين حكومت مي نگريم به بيماري رواني دگرآزاري و استيلاطلبي مفرط آنها كه درسياستهاي آنها متبلور شده بيشتر پي مي بريم.

-- عليرضا ، Mar 1, 2009 در ساعت 06:00 PM

خارج شدن نام سازمان مجاهدین خلق از لیست سیاه اروپا باعث نگرانی حکومت اسلامی شده و سعی می کند با فشار به دولت عراق و اشرف آنرا جبران کند. رژیم از ماندن مجاهدین خلف در عراق بسیار نگران و آشفته است. عوامل حکومت در انتخابات عراق شکست خوردند و زنگ خطری شد برای حکومت حاکم بر ایران.

-- ثریا کبیری ، Mar 1, 2009 در ساعت 06:00 PM