رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ اسفند ۱۳۸۷

اسکار بشر دوستی برای جری لوئیس

جری لوئیس کمدین مشهور و ۸۲ ساله آمریکایی، شب گذشته در مراسم اهدای جوایز اسکار، به خاطر فعالیت‌های بشردوستانه اش، جایزه ویژه‌ای دریافت کرد.

این جایزه که به نام جین هرشولت بازیگر دانمارکی و رئیس سابق آکادمی اسکار نام‌گذاری شده، هر ساله به هنرمندانی اهدا می‌شود که زندگی خود را صرف اقدام‌های نیکوکارانه و انسان‌دوستانه کرده باشند.

در طی سال‌های گذشته، جری لوئیس وقت و سرمایه‌اش را صرف کودکانی کرده است که دارای پلاسیدگی عضلانی بوده‌اند. فعالیت‌های وی زیر پوشش بنگاه خیریه‌ای به نام «بچه‌های جری» است که وی در سال ۱۹۶۶ راه‌اندازی کرده است.


جری لوئیس از ادی مورفی جایزه‌اش را دریافت می‌کند

لوئیس همچنین از دهه ۵۰، برنامه‌ای تلویزیونی در مورد بیماران مبتلا به ناراحتی عضلانی را اجرا می‌کند.

جری لوئیس مجسمه اسکار خود را از دست ادی مورفی کمدین آمریکایی دریافت کرد که نقش جری لوئیس را در فیلم «پروفسور نخاله» بازسازی کرد.

ادی مورفی، هنگام اهدا این جایزه به جری لوئیس با اشاره به کمدی‌های جذاب مشترک جری و دین مارتین گفت: «جری تاثیر عمیقی بر زندگی حرفه‌ای من و کمدین‌های دیگر گذاشته است.»


جری لوئیس

جری لوئیس نیز بعد از دریافت جایزه در نطق کوتاهی گفت: «بیشتر سال‌های عمرم فکر می‌کردم که انجام دادن کار خیر برای آدم‌های دیگر به این معنی نیست که انتظار دریافت پاداشی برای این کار را داشته باشی.»

در همین حال شب گذشته، عده‌ای از مخالفان جری لوئیس در برابر ساختمان کداک (محل برگزاری مراسم اسکار) تجمع کرده و مخالفتشان را با اهدای جایزه به جری لوئیس اعلام کردند.

به گفته آنها برنامه تلویزیونی جری لوئیس ازمد افتاده است و او مردم را مجبور می‌کند که به حال بیماران عضلانی دل بسوزانند.

Share

نظرهای خوانندگان

خوشحالم که جری لویی این جایزه را دریافت کرد.چرا که از زمان پچگی تا بحال با دیدن حرکت ورفتارش در فیلمها بی اختیار میخندم بدون اینکه
وقاحت ویا خشونتی در رفتارش ظهورکند.حرکتها همه تکنیکهای هالوی رندی است که خشکی و خاطر جمعی انسانهای شسته ورفته را در معرض دید قرار میدهد.خندیدن از ته قلب با او شفازای خمودی وافسردگی است و پرداختن بها با دیدن فیلمهایش جبران میشود.بیننده بادیدن انسانی بدون
ماسک ایدئولوژیک با عکس العمل های محاسبه نشده، معصوم وار، ولی ابتدائی، گاهی اوقات فرصت با نزاکت و جمع وجور خندیدن را بدست نمی آورد.
محمدرضاراعی

-- Mohamed Réza ، Feb 23, 2009 در ساعت 02:48 PM