رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۷

درگیری لفظی نخست‌وزیر ترکیه با شیمون پرز

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه پس از یک درگیری لفظی با رئیس جمهور اسرائیل در اجلاس داووس، این همایش را ترک کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، طیب اردوغان، در میزگردی در حاشیه همایش جهانی اقتصادی داووس، با عصبانیت خطاب به رئیس جمهور اسرائیل گفت: «وقتی نوبت کشتن می‌رسد شما خیلی خوب این کار را بلدید.»

در میان این گفت‌وگوها که روز پنج‌شنبه برگزار می‌شد، شیمون پرز رئیس جمهور اسرائیل با صدایی بلند سخنانی در دفاع از حمله کشورش به نوار غزه بیان کرد. نخست‌وزیر ترکیه نیز خطاب به او گفت: «این صدای بلند شما نشانه یک وجدان گناه‌کار است.»

به نقل از وال‌استریت ژورنال، شیمون پرز خطاب به اردوغان گفت: «اگر راکت‌ها هر شب به جای اسرائیل، استانبول را هدف قرار می‌داد آقای نخست‌وزیر ترکیه چه می‌کردند؟»

رجب طیب اردوغان در این تنش لفظی گفت: «شما مردم را می‌کشید. من کودکانی را به خاطر دارم که در ساحل دریا کشته‌شدند.» وی افزود: «من دو نخست‌وزیر پیشین اسرائیل را به خاطر می‌آورم که از این‌که توانستند سوار بر تانک وارد فلسطین شوند بسیار احساس خوشحالی کردند.»

عصبانیت رجب طیب اردوغان از جایی آغاز شد که مدیر میزگرد صحبت‌های وی را قطع کرد. پس از این‌که از او خواسته شد صحبت‌هایش را متوقف کند، اردوغان با عصبانیت این نشست را ترک کرد. در این نشست بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و عمر موسی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز حضور داشتند.
اردوغان سپس اعلام کرد که «هیچ‌گاه به داووس باز نخواهد گشت.»

همایش جهانی اقتصادی داووس از روز چهارشنبه در شهر داووس سوئیس آغاز شده‌است.

امروز جمعه و در پی انتشار این خبر، هزاران نفر از مردم ترکیه با در دست داشتن پرچم‌های ترکیه و فلسطین در فرودگاه آتاتورک استانبول به استقبال آقای اردوغان رفتند. آنها خطاب به رجب طیب اردوغان شعار می‌دادند: «ترکیه به تو افتخار می‌کند».

Share

نظرهای خوانندگان

drood bar vojdane bidare ordooghan.

-- بدون نام ، Jan 30, 2009 در ساعت 01:20 PM

آزاده مردی است اردوغان
درود بر آزادگان

-- امین ، Jan 30, 2009 در ساعت 01:20 PM

نقش آقاى اردوغان بى شباهت به حرف هاى ضد آمريكائى - اسرائيلي جناب احمدى نژاد در خارج از كشور نيست كه بيشتر مصرف داخلي دارد تا هر چيز ديگر. يكي نيست از ايشان بپرسد شما كه هنوز براي جلوگيري از برگزارى نوروز تانك به دهات كردنشينتان مى فرستيد ديگر چرا؟

-- كيوان ، Jan 30, 2009 در ساعت 01:20 PM

آقای اردوغان از ابتدای تهاجم اسرائیل به غزه واکنش شایسته ای از خود نشان داده بودند. خواندن واکنش های پیشین ایشان برای روشنفکران ایرانی که از لج جمهوری اسلامی عملا از اسرائیل حمایت می کنند شاید بد نباشد.

-- علی ، Jan 30, 2009 در ساعت 01:20 PM

درود بر غيرت و شرف رجب طیب اردوغان
ياد بگيريد

-- سهيل از کانادا ، Jan 31, 2009 در ساعت 01:20 PM

Ahsant be in Vazire Tork. dast marizaad

-- Iman-Canada ، Jan 31, 2009 در ساعت 01:20 PM

دمش گرم ايول بمرام اين نخست وزير

-- پيمان - کانادا ، Jan 31, 2009 در ساعت 01:20 PM

درود بر شرف اردغان و درود بر زمانه که خبر را بيطرفانه نقل کرد

-- سمانه ، Jan 31, 2009 در ساعت 01:20 PM

این آقای اردوغان با این عکس العمل خود آدم و یاد لطیفه رند زاکانی" عبید" میاندازد که: ستاره شناسی شب و روز در آسمان به دنبال رصد کردن ستاره ها و"سیر در احوالاتشان" بود و غافل از احوال منزل.حال این دلاور جهان اسلام- در حال حاضر- دستور خود به ارتش ترکیه برای لشکرکشی به مناطق کردنشین را مثل سر کبک زیر برف پنهان کرده اند.آفرین براین وجدان بیدار که بچه مسلمان و یهودی و مسیحی برایش یکی است ولی زنان و بچه های کردستان برایش مهم نیست و تنها هدف سرکوب کردهاست اگر با عبور از روی جنازه زنان و کودکان بی دفاع باشد.

-- hestyar ، Jan 31, 2009 در ساعت 01:20 PM

اردوغان به جاي حمايت از حماس ، حقوق شهروندان كُرد را كه بيش از 11 استان شرق آن كشور را در بر گرفته است پايمال نفرمايد بهتر است ، چگونه است كه اسرائيل در تركيه پايگاه نظامي دارد ولي اكنون اردوغان از كودكان غزه حمايت مي كند! اين در حالي است كه كودكان سرزمين خودش در شرق اين كشور در سرماي سخت زمستان كوهستانهاي آرارات از كوچكترين امكاناتي بي بهره اند. آيا اين جز شعار انتخاباتي چيز ديگريست ؟ آيا وجدان بيدار يك شعار انتخاباتي نيست؟

-- مهري اردكاني ، Jan 31, 2009 در ساعت 01:20 PM

من از اين موضع يا بهتر است بگويم از اين سياه بازي آقاي اردوغان بسيار متحيرم.ايشان يا حافظه تاريخي بسيار ضعيفي دارند يا واقعا اسير احساسات كاذب خود شده اند و يا منافعي وراي وضع فعلي كشورش را در اين اشك تمساح ريختن مي جويد.چون كشور متبوع ايشان و شخص وي به هيچ وجه واقعيت نسل كشي ارمنيهاي تركيه را بر نمي تابد و حتي با كشورهايي كه اين جنايت را به رسميت بشناسد قطع رابطه مي كنند و همه اينها در حالي است كه همينك روزانه روستاهاي كردستان جنوبي و مردم بي دفاع آن ناجوانمردانه آماج توپخانه و بمباران ارتش اسلامي آقاي اردوغان قرار مي گيرد و اين در حالي است كه خود آنها بهتر از هركسي مي دانند كه پيشمرگان مخالف آن رژيم هيچوقت آسيبي از اين حملات هوايي و زميني نخواهند ديد ...حالا خوانندگان عزيز خود حكايت عمل اردوغان را بخوانند....

-- هيوا ، Jan 31, 2009 در ساعت 01:20 PM

جناب "بدون نام" براستی اردوغان وجدان بیداری دارد!!!!!!به دلایل زیر:
1-سرکوب و نسل کشی شهروندان کرد ترکیه و ممنوع ساختن حقوق اولیه شان از زبان کردی گرفته تا...
2- توپ باران روزانه نوار مرزی کردستان عراق
3-و از یاد بردن و دست کم معذرت خواهی کوچکی نکردن به خاطر قتل عام ارامنه توسط اجدادش
4- از یاد بردن اینکه کودکان کرد نیز مانند کودکان حماس که پدرانشان روزانه مشغول پرتاب موشک هستند حق زندگی دارند.
5-....

-- ئاوات ، Jan 31, 2009 در ساعت 01:20 PM

درود بر آزاد مردان عالم که اردوغان یکی از آنهاست. ای کاش متن کامل را می گذاشتید تو سایت

-- حامد ، Jan 31, 2009 در ساعت 01:20 PM

آفرین به نمونه غیرت و شجاعت

-- سعید ، Jan 31, 2009 در ساعت 01:20 PM

لطفا يک نفر نگاه کند ببيند به زودي در ترکيه انتخاباتي بزگذار مي‌شود يا نه؟

-- هوشنگ ، Jan 31, 2009 در ساعت 01:20 PM

با سلام
تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.

-- مهدی نادری نژاد ، Jan 31, 2009 در ساعت 01:20 PM

مردم ترک نشین ایران به تو افتخار می کند
--محمد علی جعفری,

-- بدون نام ، Feb 6, 2009 در ساعت 01:20 PM