رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۸۷

ایران «مشت گره کرده» را باز کند

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کرد در صورتی که مقام‌های ایران «مشت گره کرده» خود را باز کنند، واشینگتن دست دیپلماتیک به سوی تهران دراز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه، آقای اوباما در عین حال افزود که در ماه‌های آتی، چارچوب کلی دیپلماسی این کشور در خصوص ایران را تنظیم می‌کند.


شب گذشته نیز سوزان رایس فرستاده جدید واشینگتن در سازمان ملل از تلاش آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور سخن گفت.

خانم رایس در عین حال افزوده بود که جمهوری اسلامی ایران در صورت امتناع از توقف غنی‌سازی اورانیوم، با افزایش فشارهای جهانی و سازمان ملل مواجه خواهد شد.

اوباما در نخستین مصاحبه تلویزیونی پس از آغاز دوران ریاست جمهوری‌اش، از تلویزیون العربیه اظهار داشت که استفاده از همه ابزارها از جمله راه‌کار دیپلماتیک در رابطه با ایران را مهم می‌داند.

رئیس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از این گفتگو گفت که فرستاده‌اش جورج میشل کار خود در خاورمیانه را با شنیدن حرف‌های همه طرفین درگیر در این منطقه آغاز می‌کند.

سوزان رایس فرستاده جدید واشینگتن در سازمان ملل نیز از تلاش آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور سخن گفته بود

اوباما افزود که کسی نمی‌تواند به اسرائیلی‌ها و یا فلسطینی‌ها بگوید که باید چه بکنند، بلکه آنها خود باید بدانند که مسیری که در حال حاضر آن را طی می‌کنند، مردمشان را به امنیت و آرامش نمی‌رساند.

وی خطاب به کشورهای مسلمان گفت که مردم آمریکا با آنها دشمن نیستند و دولت وی دست دوستی به سوی جهان اسلام دراز می‌کند.

با این حال آقای اوباما تاکید کرد که کماکان به مبارزه با سازمان‌های تروریستی ادامه خواهد داد.

Share
در همین رابطه:
تلاش برای مذاکره مستقیم با تهران

نظرهای خوانندگان

امریکا کشور بزرگ و مهمی در جهان به شمار می آید، امیدوارم روابط ایران و امریکا دوباره از سر گرفته شود و هر دو کشور از این روابط سود ببرند، همه می دانند که این قطعی ارتباط خلاف منطق سیاسی می باشد

-- کامران ، Jan 27, 2009 در ساعت 05:00 PM

دولت ایران با همه دنیا سر جنگ دارد. حتی با ملت خودش. تندروی عده ای که بی چون و چرا سالهاست زمام امور مملکت را به دست گرفته اند و سیستم اصلی شان تهدید و ارعاب است مملکت را فقط به قهقرا می برد. اوباما بیخود خوش بین است . اینها حرف حساب نمی فهمند. باید بروید بینشان تا بفهمید چه می گویم.

-- N ، Jan 27, 2009 در ساعت 05:00 PM

دوام و بقای جمهوری اسلامی بر اصل حضور دشمن خارجی استوار است. اگر مشت گره کرده ای وجود نداشته باشد جمهوری اسلامی نیز دندانهایش خواهد افتاد.
لذا بنده بعید میدانم که این اتفاق مهم رخ دهد.

-- بدون نام ، Jan 27, 2009 در ساعت 05:00 PM

اگر آمریکا واقعیت جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت بشناسد و در صدد محدود کردن حقوق آن در صحنه جهانی و منطقه‌ای نباشد، روابط ایران و آمریکا به حال عادی باز خواهد گشت.
این کار سبب دوگانگی در سیاست ایران شده و در داخل ایران دو گروه در مقابل هم صف آرایی میکنند
1- کسانی که بطور سنتی با آمریکا مخالفند
2- گروهی که میخواهند رابطه با آمریکا داشته باشند
اما اکنون هر دو گروه مخالف ارتباط با آمریکا هستند و منتظر هستند آمریکا برای برقراری ارتباط امتیازات بزرگی بدهد
بعضی نیز شرط گذاشته اند که امتیاز دادن آمریکا مقدمه برقراری ارتباط با هر کشور متخاصمی است و شاید ایران بتواند نرمش بیشتری داشته باشد

-- بدون نام ، Jan 28, 2009 در ساعت 05:00 PM

یکی از بزرگترین سیاستمداران ایران سالها قبل مقدمه ای برای برقراری رابطه با آمریکا تعریف کرد و آن آزاد کردن سرمایه های ایران توسط آمریکا است
آمریکاییها هنوز پاسخ عملی به این پیشنهاد نداده اند و بر رویه سابق پافشاری میکنند
شاید این تنها راه در مسیر ایجاد روابط دوستانه باشد و آمریکا باید راههایی که تا به حال پیموده تا به بازگشت به آن مرحله عقب برود
موضع ایران مشخص است ولی آمریکاییها کار خود را مشکل کرده اند

-- بدون نام ، Jan 28, 2009 در ساعت 05:00 PM