رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۸۷

«طیف علامه» دفتر تحکیم غیرقانونی اعلام شد

«طیف علامه» دفتر تحکیم وحدت از سوی دبیرخانه‌های هیئت مرکزی نظارت بر تشکل‌های اسلامی «غیر قانونی» اعلام شد.

این دبیرخانه در نامه خود که امروز شنبه از سوی خبرگزاری فارس منتشر شده، آورده است که هیئت‌های مرکزی در جلسه ۲۸ بهمن ماه، بار دیگر بر «غیرقانونی بودن» این طیف تاکید کرده‌اند.

«غیرقانونی» خواندن فعالیت‌های این طیف، در چهار بند که در یکی از این بندها به «عدول مکرر از اساسنامه و مرامنامه دفتر تحکیم وحدت «طی چند سال گذشته» اشاره می‌کند، صورت می‌گیرد.

در بند دیگری از این نامه همچنین آمده است که هیئت مرکزی نظارت بر تشکل‌های اسلامی، از سال ۱۳۸۳ فعالیت‌های این طیف را غیرقانونی اعلام کرده است.

این نامه بعد از آن‌که محمدمهدی زاهدی وزیر علوم هفته گذشته «طیف علامه» دفتر تحکیم را غیرقانونی دانست، منتشر می‌شود.

«غیرقانونی» اعلام کردن مجدد این طیف دفتر تحکیم وحدت، پس از آن‌که اعضای مرکزی آن بیانیه‌ای در خصوص خشونت‌ها در غزه منتشر کردند، صورت می‌گیرد.

«غیرقانونی» خواندن فعالیت‌های این طیف، در چهار بند که در یکی از این بندها به «عدول مکرر از اساسنامه و مرامنامه دفتر تحکیم وحدت «طی چند سال گذشته» اشاره می‌کند، صورت می‌گیرد

این طیف دانشجویی، در هفته اول دی‌ماه بیانیه‌ای در خصوص بحران غزه منتشر کرد که چاپ قسمت‌هایی از آن در روزنامه کارگزاران منجر به توقیف این روزنامه شد.

وزارت ارشاد علت توقیف روزنامه کارگزاران را «تطهیر جنایات ضد بشری رژیم صهیونیستی در غزه» اعلام کرده است، ادعایی که از سوی «طیف علامه» دفتر تحکیم وحدت رد شد.

دفتر تحکیم وحدت در سال ۱۳۶۰ توسط دانشجویان اسلام‌گرا و طرفدار آیت‌الله خمینی تشکیل شد.
خط مشی تحکیم در دهه ۱۳۶۰ بیشتر سمت ‌و‌ سوی عدالت‌خواهانه داشت.

از ابتدای دهه ۷۰ گرایش‌های آزادی‌خواهانه اهمیت بیشتری پیدا کرد و با پیروزی محمد خاتمی در انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ که تحکیم در آن نقش بسیاری داشت، این جریان در شمار گروه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفت و جزو ۱۸ تشکل جبهه دوم خرداد به شمار می‌رفت.

در سال ۱۳۸۱ انجمن‌های اسلامی سه دانشگاه رشت، شیراز و شاهرود به ‌طور جداگانه و در جلسه‌ای که در دانشگاه شیراز برگزار شد، شورای مرکزی دیگری را انتخاب کردند. این شورا سپس به طیف شیراز یا طیف اقلیت دفتر تحکیم معروف شد.

شورای مرکزی اصلی نیز به جهت آن‌که نشست سالانه شورای عمومی آن در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شده بود، طیف علامه نامیده شد.

Share
در همین رابطه:
واکنش وزارت علوم به بیانیه دفتر تحکیم

نظرهای خوانندگان

ای کشته که را کشتی تا کشته شوی زار ؟

-- farhad ، Jan 24, 2009 در ساعت 05:30 PM

تحکیم در دهه شصت عملا عامل سرکوب دانشگاه ها بودند. مرز روشنی بین اعضای انجمن های اسلامی، جهاد دانشگاهی، و کمیته های انضباطی وجود نداشت. آنان در محیط دانشگاه هم زمان، فعال سیاسی، صنفی، و حفاظتی بودند. اگر می خواهیم به نقش امروز این تشکل ها بها بدهیم نباید واقعیت های فعالیت آنان را در گذشته بپوشانیم. دانشجویان دهه ی شصت خاطرات زیادی از آنان دارند.

-- فرید اقبالی ، Jan 24, 2009 در ساعت 05:30 PM

تصور مي‌كنم دوست عزيزي كه تحكيم را هنوز هم "عامل سركوب دانشگاهها" دانسته‌اند، حدود دو دهه است كه خبري از وضعيت دانشگاهها و فعاليت‌هاي دانشجويي ندارند. تنها شباهت تحكيم سال 58 و تحكيم 87 يكي عنوان تشكل است و ديگري دانشجو بودن اعضا. بهتر است تاريخ را در 30 سال پيش متوقف ندانيم و رويدادهاي اين 30 سال را هم به دقت بخوانيم.

-- كسي كه مثل همه است ، Jan 24, 2009 در ساعت 05:30 PM

بنده کاملاً با نظر آقای اقبالی موافقم. بعضی ها انگار حافظه تاریخی ندارند و یادشان رفته اینها چکاره بودند.

-- میم ، Jan 24, 2009 در ساعت 05:30 PM

دفتر تحگیم یک نهاد دانشجوئی است مسئولان
آن در دهه شصت اگر مواضعی داشته اند و امروز نان آنرا میخورند جه ربطی به جوانانی دارد که امروز با اختناق در مبارزه اند .

-- فرزین ، Jan 25, 2009 در ساعت 05:30 PM

زیاده خواهان پاجوشهای درخت دولت های انقلابی هستند که یا به تنه درخت جوش میخورند و اگر بخواهند آزادانه سر بر آرند و رشدکنند هرس میشوند و بدور انداخته میشوند .تا آنجا که بدنه درخت انقلاب نازک تر شده و دیری نمیپاید که از پای میافتد .باید منتظر بود

-- جهانگیر آرشید ، Jan 25, 2009 در ساعت 05:30 PM

باز هم رادکالیسم میخواهند؟


فرید اقبالی فکر کرده انجمن اسلامی چیز منجمدی که قبلا جانی بوده اند و حالا توبه کرده. نه پدر من کسایی که در انجمنهای اسلامی فعلی فعالیت میکنند در دهه 60 سنشون 2 رقمی نشده بوده .

-- م.ر.ل.ی از مشهد ، Jan 25, 2009 در ساعت 05:30 PM

هم گذشته کسانی که در این تشکل بودند نباید فراموش شود، هم اینکه امروز این تشکل را و فعالین امروزی تحکیم را نباید با دهه شصت قاطی کرد. افراط و تفریط پدیده خوبی نیست.
30 سال 2 نسل است، باید بیدار شد!

-- رحمان جوانمردی ، Jan 25, 2009 در ساعت 05:30 PM

فرید اقبالی نگفته تحکیم امروز چنین و چنان است. بلکه گفته: «اگر می خواهیم به فعالیت امروز آنها بها بدهیم نباید واقعیت های فعالیت آنان را در گذشته بپوشانیم» تصور می کنم نظر فرید بر می گردد به این قسمت از متن خبر که در آن می خوانیم: «دفتر تحکیم وحدت در سال ۱۳۶۰ توسط دانشجویان اسلام‌گرا و طرفدار آیت‌الله خمینی تشکیل شد.
خط مشی تحکیم در دهه ۱۳۶۰ بیشتر سمت ‌و‌ سوی عدالت‌خواهانه داشت.» توجه می کنید دوستان: دربانی دانشکده ها کجا و عدالت خواهی کجا؟
دوستان گرامی کمی در خواندن و درک مطلب پویا باشیم.

-- ناهید ، Jan 25, 2009 در ساعت 05:30 PM

انجمن اسلامی یعنی آزادی خواهی مبارزه با توتالیتاریسم مبارزه با دگماتیزم و در عین حال دفاع از ارزش ها. مهمترین وظیفه انجمن اسلامی انتقاد است ، انتقاد از مسئولین بی مایه و فاسد، انتقاد از بت کردن ولی فقیه و...
نمیدانم چه شده؟ کسانی که در 18 تیر کوی و20 تیر دانشگاه تبریز وحشیانه دانشجویان را کتک زدند، روزنامه ها را بستند ، وزیر کشور وقت را به زندان افکندند، قتل های زنجیره ای را به راه انداختند، امروز از خشونت طلبی تحکیم حرف میزنند و خود را مدافع حقوق بشر میدانند. هماننانی که در 16 آذر سردار سپاه را برای سخنرانی با لباس نظامی به دانشگاه میاورند تا از آزادی صحبت کند! یک مشت بنیاد گرای اقتدارگرا که فقط مهم برایشان حکومت است

-- هادی ، Jan 28, 2009 در ساعت 05:30 PM

بفرمایید بگویید خفه شوید . کجاست آزادی .
وکتاب فروشی هارا آتش زدند . مگر زن حامله رااعدام نکردند. حتا به مرده ها رحم نکردید . این است اسلام ناب محمدی.

-- پدر . تهرانی ، Jan 30, 2009 در ساعت 05:30 PM