رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۸۷

استقبال از تعطیلی زندان گوانتانامو

رئیس کمیسیون اروپا از اعضای اتحادیه اروپا خواست در تعطیلی زندان گوانتانامو به ایالات متحده کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا به خبرنگاران گفت که در صورت موافقت اعضای اتحادیه اروپا، این تصمیم عملی خواهد شد.

با این حال وی افزود که هنوز در این خصوص مذاکراتی میان اعضا صورت نگرفته است.

قرار است وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشست خود در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کرده است که تا یک سال آینده زندان گو‌انتانامو را خواهد بست.

بازگرداندن زندانیان گوانتانامو به کشورهای خود و یا اعزام آنها به کشورهای دیگر برای گذراندن دوره محکومیت، از بحث‌های جدی پیرامون بسته شدن این زندان است

در حالی که بسیاری از کشوهای جهان و نیز سازمان ملل متحد از تعطیلی زندان گوانتانامو استقبال کرده‌اند، سی‌ان‌ان می‌نویسد که ممکن است برخی زندانیان این زندان پس از آزادی دوباره به القاعده بپیوندند.

بر اساس این گزارش، دبرا بورلینگیم رئیس بنیاد یادبود مرکز تجارت جهانی که برادر خود را در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر از دست داده است می‌گوید: «نگرانی من این است که اوباما و سران اتحاددیه اروپا با آزادی این زندانیان، مردم آمریکا را با خطر مواجه کنند.»

وی با اشاره به این که این افراد نباید درخیابان‌ها قدم بزنند، افزوده است که وزارت دفاع آمریکا، زندانیانی را که خطرناک نبوده‌اند تبرئه کرده است، اما خبرهای جدید حاکی از این است که یکی از اتباع عربستان سعودی که از گوانتانامو آزاد شده، در بمب گذاری سفارت آمریکا در یمن مشارکت داشته است.

بازگرداندن زندانیان گوانتانامو به کشورهای خود و یا اعزام آنها به کشورهای دیگر برای گذراندن دوره محکومیت، از بحث‌های جدی پیرامون بسته شدن این زندان است.

هنوز هیچ کشوری در خصوص پذیرش این ۲۵۰ زندانی اعلام آمادگی نکرده است و سرنوشت آنها در صورت آزادی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

Share
در همین رابطه:
اوباما: گوانتانامو را ببندید