رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۸۷

«فشار مالی بر ایران را ادامه می‌دهیم»

نامزد وزارت خزانه‌داری دولت اوباما قول داد تا سیاست فشار مالی ایالات متحده بر ایران را ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تیموتی گایتنِر که از سوی باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده برای وزارت خزانه‌داری نامزد شده، روز پنج‌شنبه این مطلب را در پاسخنامه خود به کمیته مالی سنای آمریکا بیان کرد.

وی در این نامه تأکید کرده که وزارت خزانه‌داری چندین بانک و شرکت ایرانی را در فهرست سیاه خود قرار داده‌است.

تیموتی گایتنِر در نامه خود به سنا، در این باره افزوده است: «در صورتی که انتصاب من به وزارت خزانه‌داری تأئید شود، من از تمامی ابزارهای در دسترس آن وزارتخانه،‌ از جمله از اقدامات یک‌جانبه استفاده خواهم کرد تا از سوءاستفاده ایران از نظام مالی جهت گسترش سلاح‌های هسته‌ای و تروریسم جلوگیری شود.»

پیش از این،دولت جرج بوش و وزارت خزانه‌داری آن دولت تحریم‌هایی را بر نهادهای گوناگون مالی ایران برقرار کرده‌ بودند.

ایالات متحده همواره بر بی‌اعتمادی نسبت به نوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران پافشاری کرده است. اما ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را تنها در جهت مقاصد غیرنظامی می‌داند و اتهامات مربوط به تروریسم را رد می‌کند.

تیموتی گایتنر تلاش‌های وزارت‌خانه خزانه‌داری دولت بوش جهت فشار مالی بر ایران را «عالی» توصیف کرد. وی همچنین در این نامه قول داد که نسبت به چین موضع سختی اتخاذ کند و نظام مالی ایالات متحده را از نو ساماندهی کند.

باراک اوباما روز جمعه چین را متهم کرد که «در ارزش واحد پولی خود دستکاری می‌کند.» چین از بزرگ‌ترین شرکای تجاری آمریکا است.

روز پنج‌شنبه بر خلاف انتقاداتی که به تیموتی گایتنر در زمینه امور مالیاتی شخصی وی صورت گرفته، کمیته مالی سنای آمریکا با ۱۸ رأی موافق علیه ۵ رأی مخالف، از انتصاب وی به وزارت خزانه‌داری حمایت کرد.

باراک اوباما برنده دور اخیر رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا، از روز سه‌شنبه این هفته انجام وظایف خود در مسئولیت جدید را آغاز کرده‌است.

Share