رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۸۷

اوباما: گوانتانامو را ببندید

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز پنج‌شنبه دستور بسته شدن تمامی مراکز بازداشت سازمان سیا را صادر کرد.

به گزارش منابع خبری ایالات متحده، این دستور اجرایی، سازمان سیا را ملزم می‌کند تا «با سرعت هر چه تمام‌تر هر گونه تأسیسات بازداشتی کنونی را ببندد و هیچ گونه تأسیسات مشابهی را در آینده بر پا نکند.»


یکی از مقامات ارشد دولت اوباما این خبر را روز پنج‌شنبه اعلام کرد. این دستور که در دومین روز ریاست جمهوری باراک اوباما صادر می‌شود بر سرنوشت ۲۴۵ زندانی بازداشتگاه گوانتانامو تأثیر خواهد داشت.

بر پایه این گزارش، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در پاسخی سریع اعلام کرده‌است که از این دستور ریاست جمهوری اطاعت می‌کند و «بدون استثناء، پنهان‌کاری یا پیچیده‌سازی، زندان‌های مخفی را خواهد بست و روال بازجویی را دیگرگون خواهد کرد.»

مایکل هِیدن، مدیر سازمان سیا، گفت که آژانس او با مشاهده تغییر چشم‌انداز «جنگ علیه تروریسم» از پیش تغییراتی را آغاز کرده‌است.

باراک اوباما روز پنج‌شنبه همچنین برپایی زندان‌های سری در کشورهای دیگر توسط آمریکا برای بازجویی از متهمان به تروریسم را ممنوع کرد.

گسست با گذشته

این تصمیمات گسست روشنی را با سیاست‌های جرج بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، نشان می‌دهد.
جورج بوش، پس از رویداد ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ دستور تأسیس بازداشتگاه گوآنتانامو و شبکه‌ای از بازداشتگاه‌های سری را، برای حبس و بازجویی مظنونان به تروریسم علیه منافع آمریکا، صادر کرد.

دستور امضاءشده توسط اوباما، خواستار بسته شدن زندان گوانتانامو ظرف مدت یک سال شده‌است. باراک اوباما با این دستور به قولی که پیش از این در این رابطه داده‌بود عمل کرد.

وی به هنگام امضاء این دستور گفت: «ایالات متحده مجبور نیست به انتخاب دروغین میان امنیت خود و آرمان‌های خود ادامه بدهد.»

وی افزود: «صدور این دستور برای بازگشت به معیارهای روند قضایی و ارزش‌های بنیادین قانون اساسی است. ارزش‌هایی که به این کشور، حتی در جریان جنگ و در مقابله با تروریسم، عظمت می‌بخشند.»

همچنین بر پایه یکی از دستورهای اوباما، قرار است در روز پنج‌شنبه نیروی ویژه‌ای برای «بررسی منظم پرونده محبوسان، و رسیدگی به پرونده‌ها به صورت فرد به فرد» تشکیل شود.

آینده زندانیان

در حال حاضر ایالات متحده در حال بررسی احتمال فرستادن زندانیان از گوانتانامو به کشورهای مختلف است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جمهوری خلق چین خواستار تحویل گرفتن ۱۷ شهروند چینی محبوس در زندان گوانتانامو شده‌است. به گفته چین این زندانیان عضو گروه «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» هستند.

یکی از مقامات ارشد دولت اوباما در این باره گفت: «نمی‌توانم تصور کنم که ما از بازگرداندن این اویغورها به چین حمایت کنیم.»

اقلیت اویغور چین با جمعیت بیش از ۸ میلیون نفر، اقلیتی مسلمان است که برخی از گروه‌های سیاسی آن در سال‌های اخیر، درگیری‌های خشنی با دولت چین داشته‌اند.

Share

نظرهای خوانندگان

ديروز در بخش هاي خبري رسانه (به اصطلاح) ملي ، پس از اعلام خبر تعليق فعاليت هاي چهار ماه دادگاه محاكمين زندان گوانتانامو ، اين را نشان از “وعده هاي خالي و دروغ سر خرمن اوباما مبني بر تعطيلي زندان ” دانسته اند ، به اين ميگويند قضاوت خبري ، در راستاي ايجاد ذهنيت هدفمند.
قابل توجه بعضي ها كه ديگران را مثل خويش مي پندارند كه تنها شعار ميدهند و وعده ….. چهار سال گذشت پول نفت به سر سفره شما رسيد ؟

هيجان زده نشويد ، اما در دومين روز گام محكمي را براي يكي از مهمترين وعده هايش آغاز كرد .
تغييراتي اساسي در جهان در راه است.

-- يك نوشته ، Jan 22, 2009 در ساعت 08:33 PM

اوباما و بوش يك پكيج هستند!
اكنون به نظر ميرسد بوش بايد هركاري مي‌شد بكند تا اوباما تصحيحش كند! اينجور نه "عظمت" آمريكا از بين ميرود نه "امنيت ملي" آن!!!

يك تحليل ساده!

-- ميم ، Jan 23, 2009 در ساعت 08:33 PM

کوتاه مختصر مفید بود

-- حامد ، Jan 23, 2009 در ساعت 08:33 PM