رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۸۷

«سینمای بریتانیا شکوفا می‌شود»

تولیدات سینمایی بریتانیا ۳۱ درصد کل درآمد سینمایی سال ۲۰۰۸ این کشور را تشکیل می‌دهد.

بر اساس گزارش روزنامه ایندپندنت چاپ لندن، این دومین بار در دهه گذشته است که سینمای بریتانیا این رکورد را به دست آورده و این در حالی است که سرمایه‌گذاری‌های خارجی در سینمای این کشور به شدت کاهش یافته است.

بر اساس گزارش مالی سالانه شورای فیلم بریتانیا (UK Film Council) تماشاگران بریتانیایی و ایرلندی در سال گذشته ۹۴۹.۵ میلیون پوند برای تماشای فیلم در بریتانیا هزینه کرده‌اند.

این رقم نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش داشته وبالاترین میزان فروش از سال ۱۹۸۹ تا کنون بوده است.

بر اساس این گزارش، سه فیلم «کوانتوم آرامش» (آخرین فیلم جیمزباند)، «ماما میا» (موزیکالی با شرکت مریل استریپ) و «شوالیه تاریکی»، پرفروش‌ترین فیلم‌های سال گذشته در بریتانیا بودند که هرسه با مشارکت این کشور تولید شده‌اند.

اما سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی در بریتانیا یک سوم کاهش داشته و از ۵۲۳ میلیون پوند در سال ۲۰۰۷ به ۳۳۸ میلیون پوند در سال ۲۰۰۸ رسیده است.


پوستر فیلم «ماما میا» با شرکت مریل استریپ

به گفته شورای فیلم بریتانیا، کاهش سرمایه گذاری استودیوهای آمریکایی در بریتانیا، به دلیل توقف روند تولید فیلم در سال گذشته به خاطر اعتصاب فیلمنامه نویسان هالیوود و بالا بودن نرخ پوند نسبت به دلار، در نیمه اول سال گذشته بوده است.

با این حال، پیش‌بینی می‌شود که سقوط روزافزون ارزش پوند، موجب جلب سرمایه‌گذاری کمپانی‌های فیلمسازی آمریکایی در صنعت فیلم بریتانیا شود.

سرمایه‌گذاری در زمینه تولیدات سینمایی داخلی بریتانیا نیز در سال ۲۰۰۸ افزایش داشته است، اما به گفته جان وودوارد رئیس اجرایی شورای ملی فیلم بریتانیا، سال آینده سال سختی برای سینمای مستقل بریتانیا خواهد بود.

به گفته آقای وودوارد: «امسال شروع خوبی برای سینمای بریتانیا و نیروهای خلاق آن در مراسم جوایز سینمایی بوده است، اما خواهیم دید که وضعیت بد اقتصادی، چه تاثیری بر جریان سینمای مستقل بریتانیا می‌گذارد.»

فیلم‌های «میلیونر زاغه‌نشین» و «کتابخوان» از تولیدات سینمای بریتانیا در شروع سال جدید، درخشش قابل توجهی در مراسم سینمایی داشته و نامزد دریافت چندین جایزه معتبر از جمله جوایز بفتا و گلدن گلوب بوده‌اند.

کیت وینسلت بازیگر بریتانیایی نیز موفق شد دو جایزه مهم گلدن گلوب یعنی جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین بازیگر زن نقش مکمل را برای بازی در فیلم‌های «کتابخوان» و «راه انقلابی» دریافت کند.

Share