رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۸۷

عقب‌نشینی کامل اسرائیل از غزه

اسرائیل اعلام کرد که به‌طور کامل از نوار غزه عقب‌نشینی کرده است.

به گزارش رویترز، سخنگوی ارتش این کشور گفته است که بیشتر نیروهای نظامی اسرائیل، ۱۳ ساعت پیش از مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید ایالات متحده از نوار غزه خارج شده بودند.

بر اساس گزارش‌ها، امروز صبح نیز باقیمانده نیرهای اسرائیلی حاضر در نوار غزه، این منطقه را ترک گردند.

سخنگوی ارتش اسرائیل در عین حال اظهار داشته است که ارتش این کشور در مرز مشترک با غزه مستقر بوده و برای هرگونه رویداد احتمالی، آمادگی کامل دارد.

تحلیل‌گران پیش‌تر گفته بودند که تل‌آویو برای جلوگیری از مواجهه هرگونه تنش زودهنگام در دولت اوباما این اقدام را انجام می‌دهد.


عقب‌نشینی آخرین سرباز اسرائیلی از غزه (عکس از AFP)

آخرین سربازان اسرائیلی در حالی نوار غزه را ترک کردند که امروز چهارشنبه، چهار روز از برقراری آتش‌بس میان طرفین می‌گذرد.

حملات ۲۲ روزه اسرائیل به این منطقه، موجب جان‌باختن ۱۳۰۰ فلسطینی شد.

سخنگوی حماس هم اعلام کرده است که دولت به‌طور رسمی فعالیت‌هایش را از امروز صبح آغاز کرده است و کارمندان دولت باید از امروز در محل‌های خدمت خود حاضر باشند.

منابع بیمارستانی، علاوه بر معلولیت‌های جسمی، وضعیت روانی بسیاری از مردم به ویژه کودکان را در این منطقه بحرانی ارزیابی می‌کنند.

بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل با حضور در غزه، ضمن ابراز همدردی با مردم این منطقه، گفت که از میزان خرابی‌های ایجاد شده در نوار غزه شوکه شده است.

وی با محکومیت کشتار غیرنظامیان، خواستار مواخذه افراد مقصر در این زمینه شد.


رژه نیروهای حماس در غزه، پس از آتش‌بس (عکس از AP)

سازمان ملل در تلاش است تا گذرگاه‌های غزه به زودی باز شده و کالاها به این منطقه وارد شوند.

جان هولمز رئیس امور بشر دوستانه سازمان ملل می‌گوید تا گذرگاه‌های غزه کاملا باز نشود، امکان بازسازی این منطقه وجود ندارد.

در همین حال بی‌بی‌سی نیوز به نقل از سخنگوی ارتش اسرائیل نوشته است که تل‌آویو برای رفع ابهامات در خصوص استفاده این کشور از بمب‌های فسفری، یک تیم ویژه تشکیل داده است.

گروه‌های حقوق بشری و نیز اعضای سازمان ملل مستقر در غزه، به‌طور مکرر نسبت به استفاده اسرائیل از این نوع سلاح که آثار شدید سوختگی آن بر بدن‌های زخمی‌ها و کشته شدگان دیده شده ، اعتراض کرده بودند.

اسرائیل این اظهارات را رد می‌کرد.

Share
در همین رابطه:
بان کی‌مون دوباره به خاورمیانه سفر می‌کند