رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۸۷

فیلم اصغر فرهادی در فستیوال برلین

فیلم «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی به بخش مسابقه پنجاه و نهمین دوره فستیوال برلین راه پیدا کرد.

در این فیلم گلشیفته فراهانی، ترانه علیدوستی و مانی حقیقی بازی ‌می‌کنند.

اصغر فرهادی سازنده فیلم «چهارشنبه سوری» از فیلم‌های موفق سینمای ایران در سال‌های اخیر بوده است.

به گزارش ورایتی، امسال ۲۶ فیلم دربخش مسابقه فستیوال برلین به نمایش درمی‌آید که تا کنون حضور ۲۵ فیلم از کشورهای آرژانتین، لهستان، پرو، بریتانیا، فرانسه، اسپانیا، اوروگوئه، دانمارک، آلمان، ایران و آمریکا در این بخش قطعی شده است.

امسال فیلمسازان نام‌آوری چون تئو آنجلوپولوس، کوستاگاوراس، چن کایگه، آندره وایدا، برتران تاورنیه، فرانسوا اوزون، استیون فریرز، استیون دالدری، سالی پاتر، ارمانو اولمی، مانوئل دی الیویرا، کلود شابرول و پل شرایدر با فیلم‌هایشان در فستیوال برلین حضور دارند.


لوگوی فستیوال برلین

فیلم‌های «چری» ساخته استیون فریرز، «بهشت غرب است» آخرین ساخته کوستاگاوراس سینماگر یونانی که پس از سال‌ها دوری از وطن در خاک یونان ساخته است، «جایگنته» ساخته ادرین بینیز از اروگوئه، «اشک‌های شادی» از ما‌یکل لیختنشتاین از آمریکا، «در مه الکترونیکی» ساخته برتران تاورنیه از فرانسه، «کاتالین وارگا» از پیتر استریکلند از رومانی از فیلم‌هایی هستند که برای دریافت خرس طلایی فستیوال برلین با یکدیگر رقابت دارند.

«شیر غم» ساخته کلودیا یوسا از اسپانیا و پرو(سازنده فیلم «مدی نیوسا» و برادرزاده ماریا بارگاس یوسا)، «سرباز کوچک» ساخته انت کی اولسن از دانمارک، «مردان افتخار» ساخته جرج تیلمن، «ریکی» ساخته فرانسوا اوزون از فرانسه، «طوفان» ساخته هانس کریستین اشمیت از آلمان، «تاتاراک» ساخته آندره وایدا از لهستان، «اله اندرن» از مارتا اده از آلمان، «خشم» ساخته سالی پوتر از بریتانیا، «شیفته ابدی» ساخته چن کایگه از چین، «پیامبر» ساخته اورن مورمن از آمریکا، «رودخانه لندن» ساخته رشید بوشارب از الجزایر، «ماموت» ساخته لوکاس مودیسون از سوئد و «کتابخوان» ساخته استیون دالدری (با بازی کیت وینسلت و رالف فینس) محصول مشترک آمریکا و آلمان از دیگر فیلم‌های شرکت کننده در بخش مسابقه این فستیوال است.

به علاوه، فیلم «غبار زمان» آخرین ساخته تئو آنجلوپولوس سینماگر برجسته یونانی ( با بازی ایرنه ژاکوب و میشل پیکولی، ویلم دافو و برونو گانز) به همراه فیلم «زندگی‌های خصوصی پیپا لی» ساخته ربکا میلر از آمریکا در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آید.

همچنین فیلم «آلمان ۲۰۰۹» که مجموعه‌ای از ۱۳ فیلم کوتاه از فیلمسازان معاصر سینمای آلمان از جمله تام تیکور، فاتح آکین، ولفگانگ بکر، ایزابل استیور، دومینیک گراف، دنی لوی، هانس وین گارتنر و آنجلا شانالک، درباره کشور آلمان است، از دیگر فیلم‌هایی است که در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می‌شود.

در بخش ویژه فستیوال برلین، فیلم‌های «آدم زنده شده» ساخته پل شرایدر، «بلامی» از کلود شابرول و آخرین ساخته مانوئل دی الیویرا فیلمساز پرتغالی، و مستندی با عنوان «ترا مادره» (درختی با کفش‌های چوبی) ساخته ارمانواولمی سینماگر ایتالیایی به نمایش درمی‌آید.


نمایی از فیلم «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی

نمایش مستندهایی در باره شهر برلین از جمله فیلم مستند پنج قسمتی بلند هانس جرج اولریخ و دتلف گوم با عنوان(Berlin - Ecke Bundesplatz) از بخش‌های دیگر فستیوال امسال برلین است.

از سوی دیگر فیلم «نامه‌هایی به رئیس‌جمهور» ساخته‌ «پیتر لوم» که محصول مشترک ایران و کاناداست، برای نمایش در بخش فوروم فستیوال برلین انتخاب شده است.

در این فیلم مستند، صحنه‌هایی از سفرهای استانی محمود احمد‌ی‌‌نژاد رئیس جمهوری ایران، استقبال مردم از وی و نیز درخواست‌های مردم در قالب نامه به رئیس‌ جمهوری ایران به ‌تصویر کشیده شده است.

همچنین، چهار فیلم از کارگردانان آفریقای‌جنوبی در بخش دیگری از فستیوال برلین با عنوان «فیلم‌سازان علیه نژاد‌پرستی» نمایش داده خواهد داد.

پنجاه و نهمین دوره فستیوال فیلم برلین از پنجم تا پانزدهم فوریه در شهر برلین برگزار می‌شود.

Share