رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۸۷
سه نهاد فعال در امور حقوق بشر اعلام کردند:

محاکمه برادران علایی به اتهام براندازی نرم

سه نهاد فعال حقوق بشری می‌گویند که برادران علایی جزء چهار ایرانی هستند که به اتهام «براندازی» محاکمه شده‌اند.

این چهار نفر بر اساس اعلام قوه قضاییه ایران، متهم به «براندازی نرم» در جمهوری اسلامی شده‌اند.

این افراد در شبکه‌ای که اعلام شده از سوی سازمان سیا و وزارت خارجه آمریکا حمایت می‌شده، مشغول فعالیت بوده‌اند.

پزشکان مدافع حقوق بشر، دیده‌بان حقوق بشر و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، شب گذشته در اطلاعیه مشترکی، اعلام کرده‌اند که برادران علایی «در بین چهار شهروندی هستند که مقامات ایرانی از آنها به عنوان براندازان نظام یاد کردند.»

این نهاد‌های حقوق بشری در اطلاعیه خود تاکید کرده‌اند که «اتهام توطئه براندازی به ناحق علیه برادران علایی مطرح شده، در حالی‌که آنها امکان کافی برای دفاع از خودشان در اختیار نداشته‌اند.»

فرانک دوناقو، مدیرکل پزشکان مدافع حقوق بشر در این رابطه گفته است که «بازداشت برادران علایی تلاشی است برای بستن در همکاری پزشکی و بهداشت عمومی در امور بحران جهانی سلامت، سیاستی که هم برای رفاه مردم ایران و هم برای سلامت مردم در جهان خطرناک است.»


در این اطلاعیه همچنین از اتهامات وارده به برادران علایی «بدون رعایت آئین دادرسی عادلانه» ابراز نگرانی شده است.

آن‌طور که در این اطلاعیه آمده، بیش از ۲۰۰۰ نفر از سراسر جهان با نمایندگی ایران در سازمان ملل در شهر نیویورک تماس گرفته و خواستار آزادی برادران علایی شده‌اند.

همچنین ۳۱۰۰ پزشک، پرستار و همچنین از کارکنان بهداشت عمومی از ۸۵ کشور جهان بیانیه الکترونیکی آزادی برادران علایی را امضا کرده‌اند.

جو آمون، مدیر کل برنامه حقوق بشر و ایدز در دیده‌بان حقوق بشر در خصوص بازداشت این دو برادر پرشک گفته است که «این پرونده، یکی دیگر از چند نمونه‌ای است که نشان می‌دهد چرا در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد وضعیت حقوق بشر ایران به پائین ترین سطح رسیده است.»

به اعتقاد وی «ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، آن‌چنان فضای ترس و ارعابی ایجاد کرده که این فضا حتی توسط کسانی که برای توسعه خدمات مبارزه با ایدز فعالیت می‌کنند هم احساس می‌شود.»

دکتر کامیار علایی دانشجوی دکترا در دانشکده بهداشت عمومی سانی آلبانی در نیویورک است.
کامیار علایی همچنین در سال ۲۰۰۷ میلادی مدرک فوق لیسانس خود را در رشته جمعیت و سلامت بین‌المللی از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد در بوستون آمریکا دریافت کرده است.

دکتر آرش علایی نیز مدیر سابق موسسه بین‌المللی آموزش و پژوهش در مرکز ملی آموزشی پژوهشی و درمانی سل و بیماری‌های ریوی در ایران است.

برادران علایی از سال ۱۹۹۸ میلادی در برنامه‌های درمان و پیشگیری ایدز بویژه با تمرکز بر کاهش آسیب‌ها در معتادان تزریقی مشغول به فعالیت هستند.

اظهارات وزیر اطلاعات درباره «شبکه برانداز»
غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات نیز امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت که این شبکه «برانداز» از سوی وزارت اطلاعات شناسایی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای اژه‌ای تصریح کرده است که «در خصوص افراد و عوامل دشمن و به ویژه آن‌‏هایی که کار جاسوسی و براندازی نرم می‌‏کنند، ضرورت ندارد که تمام آنها را دستگیر‌‏کنیم، بلکه مهم شناسایی آن‌‏هاست و هر زمان لازم شد آن‌‏ها را دستگیر می‌‏کنیم.»


آمریکا که در جریان بازداشت این «شبکه برانداز» از سوی مقام‌های ایران، متهم به حمایت مالی و رهبری آن شده، روز گذشته این ادعاها را رد کرده است.

به گزارش صدای آمریکا، یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفته است که «جمهوری اسلامی همواره اتهامات کذب مشابهی را برای متهم کردن و بازداشت فعالین حقوق مدنی و ایرانیانی که برای ارتقاء گفت و شنود آمریکا و ایران فعالیت می‌کرده‌اند، به کار برده است.»

این مقام از ایران خواسته که «به بازداشت‌های بی‌دلیل و خودسرانه شهروندان خود و استفاده از اتهامات امنیت ملی ساختگی برای هدف قرار دادن شهروندان ایرانی، پایان دهد.»

Share
در همین رابطه:
«کشف شبکه برانداز وابسته به آمریکا در ایران»

نظرهای خوانندگان

يعني نمي دونند اين كار ها توايران جيزه

-- بدون نام ، Jan 14, 2009 در ساعت 05:00 PM

اين اتهام براندازی هم مسخره ترين اتهاميست كه به دگراندشان زده مي شود.
يك نفر اين اتهام را براي من تشريح كند ممنونش ميشوم! شايد اگر از قيافه كسي هم خوششان نيايد او براندازشود البته هم از نوع سافت وهم هارد!

-- وحيد ح ، Jan 14, 2009 در ساعت 05:00 PM

من نمیفهمم منظورشون از براندازی نرم یعنی چی هر دفعه یک اتهامی را مد میکنند برای به بند کشیدن آزاد اندیشان روزی به نام انقلاب مخملی وروزی دیگر به نام براندازی نرم وجالبتر اینکه احمدی نژاد اعلام میکند آزادی در ایران نزدیک به مطلق است البته فکر میکنم منظورش به بند کشیدن مردم است که نزدیک به مطلق است.

-- ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ، Jan 16, 2009 در ساعت 05:00 PM

خواهشا سنگ امریکا و حقوق بشر آمریکا رو به سینه نزنید.توی کشوری که هیچ یک از شاهدان ترور جان اف کندی زنده نموندن نمیتونه خبری از حقوق بشر باشه

-- مهدی ، Jan 22, 2009 در ساعت 05:00 PM