رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۸۷

پرتاب دوباره راکت از لبنان به اسرائیل

در حالی که جنگنده‌های اسرائیلی علاوه بر انبارهای تسلیحات و تونل‌های قاچاق اسلحه حماس، یک قبرستان را هم در غزه، هدف قرار دادند، چند راکت از لبنان به شمال اسرائیل اصابت کرد.

این برای دومین بار طی هفته جاری است که از جنوب لبنان به سوی اسرائیل راکت پرتاب می‌شود.

به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از پلیس اسرائیل، این راکت‌ها به مناطقی در خارج از شهر اصابت کرده و خسارات جانی و مالی نداشته است.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت پرتاب راکت‌ها از لبنان به اسرائیل را بر عهده نگرفته است. حزب‌الله لبنان نیز هرگونه دخالت در این قضیه را رد کرده است.


شدت تخریب در غزه

به نوشته رویترز،بنابراین در حال حاضر، گمانه‌ها حاکی از دست داشتن یک گروه کوچک فلسطینی که در لبنان زندگی می‌کند، است.

مقام‌های امنیتی لبنان نیز اعلام کرده‌اند که نیروهای اسرائیلی هم در پاسخ به جنوب لبنان آتش گشوده‌اند و هلیکوپترهای این کشور بر فراز مرز مشترک با لبنان که به شدت از سوی صلحبانان سازمان ملل محافظت می‌شود، به پرواز درآمده‌اند.

در همین حال بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل برای مذاکره با حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر در راستای تلاش برای آتش‌بس وارد قاهره شد.
وی قرار است به همین منظور به اردن، اسرائیل و سوریه نیز سفر کند.

حملات اسرائیل به غزه تاکنون موجب قربانی شدن بیش از ۹۴۰ تن شده است که بنا بر گزارش‌های منابع بیمارستانی فلسطینی، نیمی از آنها غیرنظامی بوده‌اند. نزدیک به ۵۰۰۰ فلسطینی نیز در طول حملات ۱۹ روزه اسرائیل به نواز غزه، زخمی شده‌اند.


آماده شدن سربازان اسرائیلی برای حمله دوباره

۱۳ اسرائیلی هم در این مناقشه کشته شده‌اند که چهار تن از آنها در اثر پرتاب موشک از غزه به شهرک‌های اسرائیلی، جان باخته‌اند.

جاکوب کلنبرگر رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز پس از بازدید از شهر غزه، اوضاع آن را «تکان‌دهنده» عنوان کرد.

در همین حال بی‌بی‌سی نیوز نوشته است که عملیات زمینی اسرائیل در غزه و درگیری‌ها میان ارتش این کشور و نیروهای حماس، شدت یافته است.
شاهدان عینی از شلیک بی‌امان توپ و گلوله در غزه خبر می‌دهند.

بر اساس این گزارش، تعداد جان باختگان فلسطینی، امروز به حدود هزار تن رسیده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرده است که در طول شب گذشته، ۶۰ منطقه را در غزه مورد هدف قرار داده است که ۳۵ هدف، تونل‌های قاچاق اسلحه حماس بوده‌اند.


جوان فلسطینی برای یکی از اعضای خانواده‌اش، قبر می‌کند

با این حال، تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که اسرائیل با توجه به نزدیکی انتخابات، ریسک نبرد در شهر غزه را نکرده و نیروهایش را در خارج از این شهر نگاه می‌دارد.

گزارش‌های رسانه‌های دولتی ایران نیز حاکی است که روز گذشته، اسرائیل به کشتی حاوی کمک‌های ایران که قصد داشت محموله‌اش را به‌طور مستقیم در اختیار غزه قرار دهد، اجازه ورود به آب‌های منطقه را نداد.

رادیو دولتی ایران به نقل از ناخدای این کشتی که شاهد نام دارد نوشته است که وی سعی می‌کند راهی برای ورود به آب‌های غزه بیابد و در صورت موفق نشدن، با مصر برای ارسال این کمک‌ها از طریق مرز رفح وارد مذاکره می‌شود.

ورود به غزه، تنها از طریق مصر یا اسرائیل امکان‌پذیر است.

Share
در همین رابطه:
تهدید حماس به مواجهه با «مشت آهنین»