رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۸۷

صدور قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت برای غزه

سازمان ملل متحد طی قطعنامه‌ای خواستار آتش‌بس فوری میان اسرائیل و حماس شد. به این قطعنامه ۱۴ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت رای مثبت داده اند. آمریکا به این قطعنامه رای نداده است.

این قطعنامه که روز پنج‌شنبه صادر شد حاوی درخواست برقراری فوری آتش بس در عملیات غزه و خروج نیروهای اسرائیلی از این بخش از سرزمین‌های فلسطینی است.

بر پایه گزارش خبرگزاری رویترز، این قطعنامه خواستار آتش‌بسی شد که نه تنها «فوری» باشد بلکه «ماندگار بوده و به طور کامل رعایت شود.»

بنا به این گزارش، لحن این قطعنامه با خواسته‌های اسرائیل و آمریکا که خواهان جلوگیری قاچاق اسلحه به غزه از طریق مصر در آینده هستند، سازگاری دارد.

فرانسه که در ارائه پیشنهاد آتش‌بس مصر در روز سه‌شنبه نقش میانجی داشت، این قطعنامه جدید سازمان ملل را «متمم» آن پیشنهاد دانست.

اریک شوالیه، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در این باره به بی‌بی‌سی گفت: «این قطعنامه مکمل آن پیشنهاد است ولی این پایان ماجرا نیست.»

مقامات حماس روز جمعه با اعلام این‌که این قطعنامه «مطابق منافع مردم فلسطین نیست» آن را نپذیرفتند و خبر دادند که با آنان در مورد مفاد این قطعنامه مشورتی نشده‌است.
اسرائیل نیز بدون توجه به صدور این قطعنامه روز جمعه همچنان به حملات خود به منطقه غزه ادامه داد.

با این حال روز جمعه کابینه امنیتی اسرائیل، خبر داد که قطعنامه مصوب شورای امنیت را در دست بررسی دارد و انتظار می‌رود در مورد واکنش به این قطعنامه تصمیم‌گیری کند.

Share