رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۸۷

سازمان ملل، نیروهای اسرائیلی را متهم کرد

سازمان ملل روز جمعه از قول شاهدان عینی خبر داد که گلوله باران خانه ای در غزه توسط نیروهای اسرائیلی منجر به کشته شدن حدود ۳۰ تن از مردم شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش اسرائیل از چنین ماجرایی اظهار بی‌خبری کرده ولی اعلام نموده که به بررسی این مسئله مشغول است.

در گزارش سازمان ملل آمده که بنا بر شهادت چندین شاهد عینی سربازان ارتش اسرائیل روز ۴ ژانویه ۱۱۰ فلسطینی که نیمی کودک بودند را به خانه‌ای در منطقه زیتون وارد کردند و به آن‌ها هشدار دادند تا از خانه خارج نشوند.

اما ۲۴ ساعت بعد نیروهای اسرائیلی این خانه را گلوله‌باران کردند که به کشته‌شدن ۳۰ تن از فلسطینیان انجامید.


دفتر هماهنگی امور انسان‌دوستانه سازمان ملل خبر داد که «بازماندگان ناچار شدند دو کیلومتر در جاده صلاح‌الدین پیاده بروند تا خودروهای شخصی آن‌ها را به بیمارستان برسانند.»

بنا بر این گزارش، دو کودک که یکی از آن‌ها ۵ ماهه بود به هنگام رسیدن به بیمارستان جان باختند.

دفتر هماهنگی امور انسان‌دوستانه سازمان ملل، این رخداد محله زیتون غزه را «یکی از فجیع‌ترین رویدادها از آغاز عملیات نیروهای اسرائیلی» نامید.

«زیر پا گذاشتن تعهدات بین‌المللی»

آژانس امدادرسانی سازمان ملل (یوان‌آردبلیو‌ای)، که آژانس اصلی سازمان ملل در غزه است و برای بخش بزرگی از مردم نوار غزه تأمین غذا می‌کند روز پنج‌شنبه از تعلیق عملیات خود در نوار غزه خبر داد.

این نهاد روز پنج‌شنبه از شلیک یک توپ اسرائیلی به کاروان امدادرسانی خود و کشته شدن یک نفر خبر داد. این نهاد سازمان ملل همچنین اسرائیل را متهم به زیر پا گذاشتن تعهدات بین‌المللی در قبال مجروحان کرد.

در گزارشی از این کمیته آمده‌است که پس از این‌که اسرائیل با چهار روز تأخیر به امدادرسانان این کمیته اجازه ورود به نوار غزه را داد، آن‌ها در یک خانه بمباران شده چهار کودک را در کنار اجساد مادرانشان پیدا کردند که در وضع وخیمی به‌سر می‌بردند.

Share