رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۸۷
لاریجانی با اشاره به تئوری چماق و هویج:

«آمریکا به ایران زور می‌گوید»

علی لاریجانی رئیس مجلس گفت که آمریکا به ایران «زور می‌گوید» و کسی را که با «چماق بزرگ» می‌خواهد پشت میز مذاکره بنشیند باید به «باغ وحش» برد.

آقای لاریجانی همچنین مواضع مقام‌های آمریکایی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران را «فریبکارانه» توصیف کرد.

وی پیش‌تر مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران با گروه پنج به‌علاوه یک بود که سال گذشته به خاطر برخی اختلاف‌ها با محمود احمدی‌نژاد از مقام خود کناره‌گیری کرد و هم‌اکنون ریاست مجلس جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.

به گزارش امروز (دوشنبه) خبرگزاری‌ها، رئیس مجلس شواری اسلامی که با اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر دیدار می‌کرد، افزود که نگاه غربی‌ها به خصوص آمریکا به پرونده هسته‌ای ایران «زورگویانه» است و وقتی که آنها «از چماق بزرگ و هویج حرف می‌زنند یعنی نمی‌خواهند مذاکره کنند.»

مذاکرات ایران و پنج به‌علاوه یک که چند سالی بود که ادامه داشت، از ماه‌ها پیش به خاطر بی‌نتیجه ماندن آن متوقف شده است.


گروه پنج به‌علاوه یک شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان است که خواستار توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران هستند.

ایران در پاسخ به این درخواست‌ها اعلام کرده که موضوع غنی‌سازی برای مقام‌های جمهوری اسلامی خط قرمزی است که کسی نمی‌تواند از آن عبور کند.

تهران به خاطر تاکید بر ادامه غنی‌سازی تاکنون به سه دور تحریم‌های شورای امنیت مواجه شده است، اما بی‌توجه به این تحریم‌ها همچنان به غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌اش ادامه می‌دهد.

تهران و غرب برای حل و فصل پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی هر یک بسته‌ای از پیشنهادات را به یکدیگر ارائه کرده‌اند که تاکنونی هیچ یک از طرفین به محتوای این بسته‌ها پاسخ روشنی نداده‌اند.

غرب بارها اعلام کرده که نگران ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران است که می‌تواند به دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای منجر شود، اما تهران گفته که هدف از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تامین برق برای تاسیسات و نیرو‌گاه‌هایش است.

Share
در همین رابطه:
«نشست اعراب با ۱+۵ توطئه‌ است»
ایران: سولانا مذاکرات را قطع کرده‌است

نظرهای خوانندگان

آقای لاریجانی، می شود از سازمان های حقوق بشر درخواست کرد که به آمریکای فریبکار و زورگو فشار آورند که با چماق کوچک بر سر میز مذاکره بنشینند ولی در عوض هویج بزرگ و چاقی با خود بیاورند، که زیاد باعث اذیت و آزار شما نشود.
کدو تنبلی،

-- kadu ، Jan 5, 2009 در ساعت 05:00 PM

کسی که خود از چماق استفاده می کند، و همه را فریبکار و زورگو می نامد، مسلم است که خود اینکاره است. هر کسی دنیا را آنطور می بیند که خود فکر می کند.
هویجی،

-- havigi ، Jan 5, 2009 در ساعت 05:00 PM