رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۷

«روز خشم» در فلسطین

سازمان حماس با صدور بیانیه‌ای امروز جمعه را «روز خشم» اعلام کرد و خواستار تظاهرات فلسطینیان علیه اسرائیل شد.

در پی این فراخوان، هزاران فلسطینی ساکن کرانه باختری رود اردن، به نشانه همدردی با ساکنان غزه دست به یک راهپیمایی گسترده زدند.

به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان، اسرائیل روز جمعه برای جلوگیری از حرکات اعتراضی، مانع ورود مردان جوان‌تر از ۵۰ سال به مسجدهای بیت‌المقدس شد. بنا بر این گزارش، پس از برگزاری نماز جمعه در مسجد الاقصا، تعدادی از فلسطینیان به نیروهای پلیس اسرائیل سنگ‌اندازی کردند.

همچنین هزاران نفر از افراد پلیس اسرائیل، امروز جمعه در خیابان‌های بخش قدیمی بیت‌المقدس به گشت‌زنی پرداختند.

«عدم کمک نظامی حزب‌الله به غزه»

به نقل از خبرگزاری فرانسه، روز جمعه، تحلیلگران سیاسی از عدم تصمیم حزب‌الله لبنان برای کمک نظامی به نوار غزه سخن گفتند.
به گفته این تحلیلگران، نیروهای شیعه و شبه نظامی حزب‌الله لبنان قرار نیست جبهه دومی علیه کشور اسرائیل بگشایند.

پاول سالم از مرکز خاورمیانه‌ای کارنِگی در این باره می‌گوید: « با گذشت دو سال از نزاع مخرب میان حزب‌الله و اسرائیل، حزب‌الله توان کشیدن بار یک جنگ دوم را ندارد.»

دیگر تحولات

هزاران نفر در روز جمعه در کشورهای مختلف خاورمیانه و همچنین افغانستان، علیه اقدامات اسرائیل به تظاهرات پرداختند. در تظاهراتی ۵ هزار نفره در وین پایتخت اتریش نیز پرچم‌های فلسطین توسط تظاهرکنندگان به اهتزاز درآمد.

روز جمعه همچنین بیش از هزار نفر در استکهلم پایتخت سوئد دست به تظاهرات علیه حملات اسرائیل به غزه زدند. در این راهپیمایی شعارهایی با مضمون «اسرائیل، قاتل کودکان» شنیده می‌شد.

در همین روز حدود صد نفر در برابر سفارت مصر در لندن گردآمده و با سر دادن شعارهایی مصر را متهم به «جانبداری از اسرائیل» کردند.

از سوی دیگر مصر روز جمعه از اسرائیل خواست تا از حمله زمینی به نوار غزه خودداری کند و اعلام کرد که برای یافتن راه خاتمه بحران جاری در غزه، با حماس در تماس است.

احمد ابوالغیط، وزیر خارجه مصر روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که طی پیامی، از همتای اسرائیلی خود تزیپی لیونی، خواسته است تا از آغاز یک حمله زمینی علیه غزه خودداری کند.

بخش تغذیه اضطراری سازمان ملل متحد نیز امروز جمعه پخش نان در میان مردم غزه را آغاز کرد.

مقامات غزه در هفتمین روز حملات اسرائیل از کشته شدن دست کم ۴۳۰ فلسطینی و زخمی شدن ۲۲۵۰ نفر خبر می‌دهند. در پی موشک‌پرانی‌های اخیر نیروهای حماس به سوی اسرائیل نیز، چهار اسرائیلی جان خود را از دست داده‌اند.

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه ایالات متحده، خواهان گونه‌ای از آتش‌بس شد که «حماس را برای همیشه از حمله موشکی به اسرائیل بازدارد.»

از سوی دیگر خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس»، روز جمعه هشدار داد که در صورت حمله زمینی اسرائیل به غزه، «سرنوشتی سیاه» در انتظار اسرائیل خواهد بود.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که هواپیماهای اسرائیلی در آخرین ساعات روز جمعه فرودگاه متروکه‌ای را در نوار غزه و در نزدیکی مرز مصر بمباران کرده‌اند.

همچنین روز جمعه دو نفر از کارکنان شبکه تلویزیونی الجزیره در منطقه‌ای در نزدیکی مرز غزه که از سوی اسرائیل منطقه ممنوعه اعلام شده، توسط نظامیان اسرائیلی دستگیر شده‌اند. دفتر الجزیره در بیت‌المقدس، اطلاعات بیشتری در این باره نداده‌است.

Share

نظرهای خوانندگان

هیج تا بحال فکر کرده اید که چقدر دین های یهود و اسلام به هم شبیه هستند. مدتیست که من در باره هردو دین دارم مطالعه میکنم و متوجه شدهام از تمام ادیان دیگر جهان این دو مذهب به همدیگر شبیه هستند. و جالبی موضوع هم این است این دو دین از آنهایی دیگر بیشتر از هم متنفر.

-- saman ، Jan 3, 2009 در ساعت 01:27 PM