تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

درخواست نمایندگان برای توقف واردات مرکبات

تعدادی از نمایندگان مجلس ایران در نامه‌ای از محمود احمدی‌نژاد خواستند که واردات مرکبات و برنج را متوقف کند.

در این نامه که تاکنون ۵۰ نماینده مجلس آن را امضاء کرده‌اند، از واردات برنج و برخی مرکبات اظهار «تاسف» شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، نمایندگان در نامه خود اضافه کرده‌اند، واردات مرکبات در حالی ادامه دارد که «هنوز برنج و مرکبات شمال کشور به بازار عرضه و فروش نرفته» است.

نمایندگان مجلس از آقای احمدی‌نژاد خواسته‌اند که برای حمایت از باغداران و کشاورزان ایران دستور توقف واردات این محصولات را صادر کند.

آنها تاکید کرده‌اند که کشاورزان و باغداران ایران «در حال نابودی» هستند و از وزرای جهادکشاورزی و بازرگانی نیز خواسته‌اند که در این خصوص تدابیری فوری اتخاذ کنند.

پنج‌شنبه گذشته نیز استانداران استان‌های شمالی ایران با ارسال نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد درباره وضعیت کشاورزی در این استان‌ها، هشدار داده بودند.

استانداران در نامه خود اعلام کرده بودند که «کشاورزان تلاشگر شمالی در عرصه تولید در طول یک‌سال گذشته دچار خساراتی ناشی از سرمازدگی، خشکسالی و طوفان شده‌اند.»

آن‌ها همچنین خواستار توقف واردات برنج و مرکبات شده‌اند.

اعتراض‌ها به افزایش واردات محصولات کشاورزی پس از آن‌که طرح استیضاح محمدرضا اسکندری وزیر جهادکشاورزی از دستور کار مجلس خارج شد، مطرح می‌شود.

نمایندگان مجلس اعلام کرده بودند که ««کاهش تولید محصولات زراعی و وابسته‌تر شدن به واردات محصولات استراتژیک در بخش کشاورزی» یکی از دلایل استیضاح آقای اسکندری است.

رشد سالانه تولید محصولات زراعی کشاورزی در سال ۸۴، حدود ۱۲ درصد گزارش شده که در سال‌های ۸۵ و ۸۶ به ۳ درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که دولت در واکنش به این انتقاد‌ها گفته که افزایش واردات محصولات کشاورزی به منظور جلوگیری افزایش قیمت‌های آن در داخل کشور بوده است.

Share

نظرهای خوانندگان

بله. «نابودی» کلمه کاملا مناسبی است.
من یک تولید کننده مرکبات هستم، و با اطمینان می گویم که با ادامه این روند نهایتا تا یک سال دیگر ما به مرز ضرردهی نمی رسیم. این دقیقا به این معنی است که ما تا یک سال دیگر می توانیم باغ خود را دایر نگه داریم.
آقای رییس حمهور دلش برای ما (و حتی تولید کشور) که نمی سوزد، اما می گفتند که خیلی نگران روستاییان و دیگر اقشار آسیب پذیر جامعه هستند. تکلیف کارگرانی که با ورشکستی ما بیکار می شوند، چیست؟؟

-- ن ، Jan 11, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)