تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«مردم مصر مرز رفح را باز کنند»

خطیب نماز جمعه تهران از مردم مصر خواست تا «به هر ترتیب که می‌توانند گذرگاه رفح را باز کنند.»

به گزارش ایسنا، سید «احمد خاتمی» از مردم مصر خواست که به هر ترتیبی که می‌توانند به حمایت از مردم غزه بیایند و گذرگاه رفح را برای کمک‌رسانی به مردم این شهر باز کنند.

وی در این باره گفت: «در شأن این ملت شجاع و غیور مصر نیست که حاکم آن‌ها بگوید گذرگاه رفح را با اجازه اسرائیل باز می‌کند، آیا شما نوکر اسرائیل هستید؟»

وی همچنین در مورد رئیس جمهوری مصر گفت: «پیش از اینکه دیر شود عملکرد خود را جبران کند و گذرگاه رفح را بازگشایی کند.»

رفح شهری فلسطینی در نوار غزه و هم‌مرز با مصر است. دولت مصر این مرز را برای جلوگیری از عبور و مرور به غزه بسته‌است. دولت مصر و رهبران مذهبی سنی این کشور همواره نسبت به خطر نفوذ سیاسی ایران از طریق حماس به مردم مصر و منطقه هشدار داده اند.

مصر و اردن تنها کشورهای عربی هستند که اسرائیل را به رسمیت شناخته‌اند.

انتقاد از مصر و دولت‌های عربی

امام جمعه موقت تهران همچنین با «جاسوس اسرائیل» خواندن دولت مصر درباره دولت‌های عربی گفت: «شنیده شده که برخی از کشورهای عربی هزینه حمله به غزه را تامین کرده‌اند. این لکه ننگ ابدی برای آن‌هاست، متأسفانه دولتی که همسایه غزه‌است به جای اینکه یار مردم مظلوم این شهر باشد جاسوسی برای اسرائیل می‌کند.»

خطیب جمعه تهران با اشاره به سخنان رهبران مذهبی مصر و برخی از کشورهای دیگر عربی علیه سیاست ایران اظهار داشت: «در برخی از این کشورها تظاهرات به نفع مردم غزه را ممنوع کرده‌اند و به رسانه‌های خود تاکید کرده‌اند که جنبش حماس را محکوم کنند، مفتی خائن آنها نیز گفته‌است تظاهرات به نفع مردم غزه، فساد است.»

محمد سید طنطاوی، شیخ الازهر مصر که از سوی بسیاری در جهان عرب به عنوان رهبر معنوی مسلمانان سنی به شمار می‌آید، اواخر سال گذشته در نیویورک با شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل در حاشیه یک کنفرانس بین ادیان دست داد. این امر باعث انتقادات بسیاری در مصر و دیگر کشورهای عربی شد. شیخ طنطاوی گفته است که او شیمون پرز را نشناخته و تنها تصادفی با او دست داده است.

از سوی دیگر گروهی از روحانیان در مصر به نام «جبهه علمای الازهر» چندی پیش بیانیه‌های تندی علیه روحانیان موافق با حکومت مصر صادر کرده و از رویکرد آن‌ها به بحران غزه انتقاد کرده‌اند.

انتقاد از اروپا و آمریکا

آیت‌الله احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران مقامات اسرائیلی را «مستحق محاکمه شدن و اعدام در ملأ عام» دانست و افزود: «البته یک بار اعدام برای آنها کم است، آنها مستحق ده‌ها بار اعدام هستند.»

وی در ادامه نسبت به مقامات آمریکایی، اروپایی، عرب و سازمان‌های بین‌المللی انتقادات تندی کرد.
وی در زمینه عملکرد اتحادیه اروپا نسبت به جنگ غزه گفت: «اتحادیه اروپا نیز در این ماجرا امتحان خوبی پس نداد، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا سکوت و برخی از رژیم صهیونیستی حمایت و برخی نیز دودوزه بازی کردند».

احمد خاتمی افزود: «آن‌ها در سرزمین‌های اشغالی از اسرائیل حمایت و در دمشق اسرائیل را محکوم کردند، آیا شعار شما دفاع از حقوق بشر نبود؟»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حاج آقا مغولستان و بورکینافاسو را از قلم انداختند...

-- مهدی ، Jan 9, 2009

بسيار عالي ٬ ممنونم٬از اطلاعات خوبتون

-- Hossein ، Jun 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)