تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تماشای تصویر سه بعدی از ویدئوهای خانگی

کمپانی دالبی که به خاطر نوآوری‌هایش در زمینه صدا مشهور است، به زودی تکنولوژی دیجیتال تری‌‌دی (سه بعدی) را به خانه‌ها می‌فرستد.

دالبی قصد دارد این تکنولوژی را ابتدا بر روی فیلم‌های دی‌وی‌دی بلو- ری(Blue-ray) امتحان کند و بعد به سراغ بازی‌های ویدئویی برود.


در حال حاضر علاوه بر کمپانی دالبی، بسیاری از شرکت‌های الکترونیکی در آمریکا و ژاپن به‌طور همزمان، سرگرم کار بر روی تکنولوژی تری‌دی و تبدیل آن به لوازم خانگی هستند؛ از این رو رقابت سختی بین دالبی با این کمپانی‌ها وجود دارد.

این کمپانی‌ها نگران آن هستند که کار همزمان بر روی تکنولوژی‌هایی نظیر تری‌دی به سرنوشت تکنولوژی بلو-ری و دی‌وی‌دی اچ دی(HD) دچار شود.

دالبی پیش از این در سال ۲۰۰۷ تکنولوژی تری‌دی را در سینما به کار بسته بود و هم‌اکنون بیش از ۴۰۰ سالن سینما در ۲۴ کشور جهان مجهز به سیستم تری‌دی دالبی هستند.

گوئیدو وولتولینو مدیر بخش توسعه بازرگانی کمپانی دالبی معتقد است:«بسیاری از مردم با دیدن تصویر تری‌دی می‌گویند که می‌خواهیم این تکنولوژی را در خانه خود داشته باشیم.»


به اعتقاد آقای وولتولینو، تکنولوژی دیجیتال خانگی تری‌دی نیازی به سخت افزار اضافی ندارد و برای استفاده از آن تنها باید مجهز به تلویزیون تری‌دی و دی‌وی‌دی پلیر بلو-ری استاندارد بود که اکنون کمپانی‌هایی مثل میتسوبیشی و سامسونگ آنها را عرضه می‌کنند.

بسیاری از فیلم‌ها و بازی‌های تری‌دی مستلزم داشتن عینک‌های مخصوص هستند که کمپانی دالبی آنها را در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد.

تکنولوژی تری‌دی خانگی، تاکنون به دلیل فقدان تکنولوژی استاندارد واحد، پیشرفت کندی داشته است و موسساتی از قبیل SMPTE و BDA و CEA برای دستیابی به استاندارد واحد در این زمینه در حال فعالیت هستند.

کمپانی دالبی می‌گوید که آنها تکنولوژی تری‌دی خانگی خود را در ماه سپتامبر به انجمن مهندسان تلویزیون و سینما(SMPTE) ارائه کرده‌ا‌‌ند و منتظر دریافت پاسخ آنها هستند.

به اعتقاد مدیران دالبی، آنها این تکنولوژی را بر اساس استانداردهای موجود طراحی کرده‌اند.

از سوی دیگر کمپانی پاناسونیک نیز، دی‌وی‌دی بلو-ری تری‌دی خود را برای ارزیابی به موسسه دیسک بلو-ری(BDA) ارائه کرده است.

Share

نظرهای خوانندگان

ma kojaym enha koja

-- بدون نام ، Jan 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)