رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۸۷

تازه‌های نشر هفته

کتاب‌های چاپ شده در ایران

«سی سال سینما»

«سی سال سینما» بخش عمده‌ای از مقالات تالیفی و تعدادی از مقالات ترجمه شده دکتر احمد ضابطی جهرمی است که در ۱۶۵۰ نسخه از سوی نشر نی منتشر شده است.

این کتاب شامل ۶۰ مقاله در زمینه سینما در فاصله سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۵ است.

«سی سال سینما» دو دوره متمایز در پژوهش‌های سینمایی مولف را دربر می‌گیرد؛ دوره اول که حاصل آن پژوهش‌هایی در مونتاژ، سینمای ایزنشتین و نقد فیلم است و دوره دوم که دربردارنده مقولات فنی و زیباشناسی تدوین و صدای فیلم و مطالب نظری و علمی مربوط به سینمای مستند است.


مونتاژ تصویر و صدای فیلم، نظریه تاریخ و نقد فیلم، سینمای ایزنشتین و سینمای مستند، چهار حیطه تمرکز مولف در حوزه سینما است.

همچنین برخی فصول این کتاب، بیانگر پژوهش نویسنده در بررسی جنبه‌ها و جلوه‌های بیان سینمایی در تعدادی از متون ادبیات کلاسیک فارسی، به ویژه شاهنامه است.

«تاریخ نگاری و نظریه پردازی در سینما»، «سبک‌های سینمایی و شیوه‌های نقد فیلم»، «اندیشه‌ها و آثار سرگئی ایزنشتین»، «سینمای مستند»، «در بزرگداشت چند چهره کلاسیک سینما»، «صدا در سینما»، «گزیده نقد مضمونی فیلم‌ها»، «نماهای پراکنده» و «سینمای هزارساله: شاهنامه فردوسی» از فصل‌های «سی سال سینما» است.

قیمت این کتاب، ۷۸۰۰ تومان است.

«کارنامه باد»

مجموعه شعر «کارنامه باد» سروده آدونیس با ترجمه عبدالرضا رضایی نیا از سوی نشر مرکز در ۱۲۰۰ نسخه منتشر شد.

این کتاب، بخشی از آخرین تجربه‌های شعری آدونیس را در برمی‌گیرد. محور اصلی شعرهای این مجموعه، «باد» است و شبکه تداعی‌های آن، باران، برف، خورشید، ابر، آسمان، ستاره، ماه و...

شاعر از چشم باد به جهان خیره می‌شود و بدین ترتیب، تاملاتش در حوزه‌های هستی‌شناسی، اجتماعی، سیاسی و حتی عاشقانه و طبیعت گرایانه شکل می‌گیرد.


آدونیس از جنجالی‌ترین شاعران عرب است و موافقان و مخالفان بسیاری دارد. موافقان، شعرش را سرشار از بن مایه‌های فلسفی، عرفانی و غنی از حضور اساطیر و رنگارنگ از تجلیات گوناگون فرمی و زبانی می‌دانند و پرچمدار شعر آوانگارد عرب در رویکرد مدرنیستی‌اش می‌خوانند.

مخالفان نیز شعرش را سرد و تهی از حرارت عاطفی می‌یابند که از دانش‌های مزاحم لبریز است و شوری برنمی‌انگیزد.

وی جوایز ادبی متعددی را از آن خود کرده است که جایزه شعری ماکس ژاکوب، جایزه ناظم حکمت و جایزه بین‌المللی پیتس برگ آمریکا از آن جمله است.

قیمت این کتاب، ۳۹۰۰ تومان است.

«برج بلور»

«برج بلور» مجموعه داستان‌های کوتاه آمریکای لاتین با ترجمه اسدالله امرایی در ۲۰۰۰ نسخه از سوی انتشارات کتابسرای تندیس منتشر شده است.

امرایی در طول سال‌های گذشته، داستان‌های زیادی از نویسندگان مختلف جهان را به فارسی برگردانده که بسیاری از این نویسندگان در ایران، ناشناخته بوده‌اند.

وی در زمینه ترجمه داستان‌های کوتاه یکی از پرکارترین مترجمان است و در این کتاب، مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه نویسندگان امریکای لاتین را که آوازه‌شان عالمگیر شده و به نوشتن آثاری با عنوان «رئالیسم جادویی» شهره هستند، به فارسی برگردانده است.

در فهرست این مجموعه نام‌هایی همچون ماریو بارگاس یوسا، کارلوس فوئنتس، گابریل گارسیا مارکز، خولیو کورتاسار، خورخه لوئیس بورخس، کارلوس اونتی و ... دیده می‌شود.


در این مجموعه همچنین، آثاری از نویسندگان نه‌چندان شناخته شده مثل ویرخیلیو پینی‌یرا،روبرتو فوئنتس، دانیل آلارکن و خولیو اورتگا نیز ارائه شده است.

«برج بلور» شامل داستان‌های ۵۰ نویسنده است و مترجم در ابتدای هر داستان، به معرفی نویسنده ‌پرداخته است.

بیشتر مضامین داستان‌های این کتاب به جهان وطنی، ملی‌گرایی، سورئالیسم، ناتورالیسم، بومی‌گرایی، سرخپوستان و دنیای شهری و مبارزات سیاسی، ناپدیدشدگان جنگ کثیف و جنبش مادران روسری سفید اشاره دارد.

قیمت این کتاب، ۶۸۰۰ تومان است.

Share