رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۸۷

امیدواری رایس به گشایش دفتر دیپلماتیک در ایران

کوندالیزا رایس وزیر خارجه آمریکا اظهار امیدواری کرد که مقام‌های ایران با ایده راه‌اندازی دفتر دیپلماتیک ایالات متحده در تهران موافقت کنند.

خانم رایس در گفتگو با شورای روابط خارجی ایالات متحده گفته است که این دفتر می‌تواند سکویی برای مقام‌های آمریکا به منظور برقراری تماس با مردم ایران باشد.

وی در عین حال افزود که نمی‌داند مقام‌های جمهوری اسلامی با این ایده موافقت کنند یا خیر.

با این حال نظرسنجی موسسه زاگبی حاکی از حمایت ۸۴ درصد ایرانی‌تبارهای آمریکا از تاسیس دفتر دیپلماتیک این کشور در تهران است.

طرح راه‌اندازی دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران برای نخستین‌بار از سوی برخی رسانه‌های آمریکایی مطرح شد.

در حال حاضر یک بخش حافظ منافع آمریکا در داخل سفارت سوئیس در تهران فعال است؛ اما تمامی کارکنان این دفتر سوئیسی هستند.


خانم رایس تائید کرده است که هدف از ایجاد دفتر مذکور، شبیه به کاری است که در دفتر حفاظت منافع آمریکا در کوبا انجام می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد که آمریکا درصدد تغییر رژیم ایران نیست و معتقد است «تغییر رژیم باید در نهایت از داخل انجام شود.»

منابع آگاه در وزارت امورخارجه آمریکا می‌گویند آنچه در حال حاضر ایالات متحده مد نظر دارد این است که کارمندانی آمریکایی به تهران بفرستد که دارای موقعیت و جایگاه دیپلماتیک باشند.

این اقدام به معنای برقراری روابط کامل دیپلماتیک نیست اما این دفتر می‌تواند برای سفر به ایالات‌متحده ویزا صادر کند.

پیش‌تر تعدادی از سناتورهای دموکرات با نفوذ ایالات متحده با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری این کشور از ایده بازگشایی دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران حمایت کردند.

دیک دربین، جان کری، کارل لوین، پتریک لیهی، راس فاین گلد، دایان فاین استاین و پتی موری، از سناتورهای امضا کننده این نامه هستند.

در این نامه آمده است: «حضور دیپلماتیک محدود در ایران، به درک ما از واقعیات رقابت سیاسی در این کشور که بر تصمیم‌گیری‌های تهران تاثیر می‌گذارد کمک می‌کند.»

روابط دیپلماتیک ایران و ایالات متحده پس از انقلاب ۱۳۵۷ و اشغال سفارت آمریکا در تهران توسط «دانشجویان پیرو خط امام» قطع شده است.

Share
در همین رابطه:
حمایت ایرانی تبارها از تاسیس دفتر آمریکا
«واگذاری گشایش دفتر حافظ منافع به اوباما»
حمایت هفت سناتور از ایده گشایش دفتر حافظ منافع