رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۸۷

سقوط بهای نفت به زیر ۳۴ دلار

بهای نفت در نیویورک امروز جمعه به زیر ۳۴ دلار یعنی پایین‌ترین حد خود طی چهار سال و نیم گذشته رسید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بهای نفت با وجود کاهش بیش از دو میلیون بشکه‌ای تولید اوپک، روز جمعه به زیر ۳۴ دلار در هر بشکه سقوط کرد.

بهای نفت خام سبک نیویورک، از نقطه اوج خود در ماه ژوئیه، ۷۷ درصد سقوط داشته است و از بشکه‌ای ۱۴۷ دلار به ۳۳ دلار و ۴۴ سنت در هر بشکه در روز جمعه رسید.

این در حالی است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، امروز جمعه بار دیگر قول داد که تولید خود را کاهش دهد. دو روز پیش از آن نیز اعضای این سازمان بر کاهش تولید به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز توافق کردند.

تحلیلگران، رکود اقتصاد جهانی را عامل اصلی این کاهش شدید بهای نفت دانسته‌اند. دیوید ایوَنس از تحلیلگران بت‌آن‌مارکِتس معتقد است که بهای نفت در محدوده‌ای میان ۳۵ تا ۴۰ دلار تثبیت خواهد شد.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی، بهای بشکه‌ای ۷۵ دلار را «عادلانه و معقولانه» دانست. وی که در یک همایش در لندن سخن می‌گفت افزود: «زمانی که بهای نفت پایین می آید، مانند اکنون، سرمایه‌گذاری و در نتیجه تولید آینده هم کاهش می‌یابد.»

وزیر نفت عربستان افزود: « این سناریو باعث می‌شود که قیمت نفت به خاطر این‌که تولیدات نمی‌تواند پا به پای رشد مصرف حرکت کند، دوباره افزایش شدید پیدا ‌کند.»

گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز روز جمعه در این پیوند گفت: «بی‌ثباتی بهای نفت به سود هیچ‌کس نیست.»

بر پایه برآوردهای شرکت مشاوره نفتی «پی‌اف‌سی انرژی» ایران برای داشتن درآمد کافی جهت پرداخت هزینه‌های خود به فروش نفت ۸۳ دلار در هر بشکه و ونزوئلا به فروش ۱۰۳ دلاری نیاز دارد.

Share
در همین رابطه:
موافقت اوپک با کاهش دوباره تولید نفت
ایران: اوپک، تولید نفت را باز هم کاهش دهد
«می‌توان ایران را سه سال بدون پول نفت اداره کرد»

نظرهای خوانندگان

از نفت 147 دلار که چیزی نسیب مردم ایران نشد آرزو دارم نفت به زیر 5 دلار برسد که لااقل بقیه مردم دنیا خوش باشند.

-- بدون نام ، Dec 20, 2008 در ساعت 07:35 PM

ما که اینجا تو افغانستان تغییری ندیدیم تو قیمت نفت، نمی دونم افغانستان مثل اینکه تافته ی جدا بافته است. فقط وقتی که قیمت ها بالا می ره افغانستان یادش می یاد که باید قیمت ها تغییر کنند.

-- مریم ، Dec 20, 2008 در ساعت 07:35 PM