رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۸۷

نگرانی اعراب از برنامه‌های هسته‌ای خاورمیانه

کاندولیزا رایس وزیرخارجه ایالات متحده می‌گوید که کشورهای عربی خواستار نشست‌های منظم با گروه ۱+۵ برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران هستند.

به گزارش آسوشیتدپرس، خانم رایس که پس از نشست محرمانه کشورهای عربی با گره ۱+۵ با خبرنگاران سخن می‌گفت، از نگرانی اعراب در خصوص برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.

دیدار مقام‌های ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه، آلمان، بحرین، مصر، اردن، کویت، عراق، امارات متحده عربی و عربستان سعودی درباره پرونده هسته‌ای ایران، روز گذشته (سه‌شنبه) پشت درهای بسته انجام شد.


رایس اظهار داشت که همه اعراب از بلندپروازی‌های هسته‌ای که در خاورمیانه رخ می‌دهد، ابراز نگرانی کرده‌اند.

تهران با وجود سه دوره تحریم‌های سازمان ملل، همچنان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و می‌گوید به انرژی هسته‌ای برای فعالیت‌های صلح‌آمیز، نیازدارد.

با این حال و بر اساس این گزارش، واشینگتن و کشورهای مهم اروپایی معتقدند که ایران قصد دارد از غنی‌سازی اورانیوم برای دستیابی به سلاح هسته‌ای استفاده کند.

رایس اعلام کرده است که نشست یاد شده، نخستین دیدار با اعراب در خصوص ایران است که پیش‌تر در شرم‌الشیخ مصر به‌طور غیر رسمی آغاز شده بود.

وزیرخارجه آمریکا همچنین از حمایت اعراب از اقدامات شورای امنیت، آژانس انرژی اتمی و ۱+۵ در خصوص برنامه هسته ای ایران سخن گفت.

با این حال وی گفت که تصمیم خاصی در این نشست اتخاذ نشد، اما کشورهای عربی بر چگونگی حل مسئله هسته‌ای ایران، علاقمند هستند.

رایس در خصوص احتمال افزایش تحریم‌ها علیه ایران نیز گفته که هنوز در این خصوص تصمیم مشخصی گرفته نشده است.

Share
در همین رابطه:
نشست اعراب و ۱+۵ درباره ایران

نظرهای خوانندگان

با گذری به تاریخ معاصر /اعراب و امریکا همیشه مخالف استراتژیک پیشرفت فن اوری ایران بوده اند.

-- بهروز ، Dec 18, 2008 در ساعت 04:30 PM

نتیجه این همه کمک بلا عوض به اعراب همین است دیگر

-- بدون نام ، Dec 22, 2008 در ساعت 04:30 PM