رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۸۷

هیلاری کلینتون وزیر خارجه دولت اوباما شد

باراک اوباما رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده به‌طور رسمی هیلاری کلینتون را به عنوان وزیرخارجه دولت خود معرفی کرد.

آن‌طور که خبرگزاری‌ها نوشته‌اند، آقای اوباما امروز (دوشنبه) در نشستی خبری در شیکاگو همچنین رابرت گیتس وزیردفاع فعلی آمریکا را در سمت خود ابقا کرد.

انتخاب خانم کلینتون به عنوان وزیر خارجه آمریکا از سوی اوباما پس از اختلافات عمیق آنها در خصوص سیاست خارجی (به ویژه در مورد ایران، عراق و کوبا) نشانه حسن نیت رئیس جمهوری منتخب تلقی می‌شود.
اگرچه حمایت کلینتون از اوباما نیز در پیروزی رئیس جمهوری منتخب در انتخابات بسیار موثر بود و اوباما نیز پیشتر وعده داده بود در صورت پیروزی، پستی کلیدی به کلینتون خواهد داد.

آسوشیتدپرس نیز نوشته است که اوباما در عین حال، اریک هولدر، جیمز جونت، ژانت ناپولیتاتو و سوزان رایس را به عنوان اعضای تیم امنیت ملی کابینه خود معرفی کرد.

جیمز جونز فرمانده بازنشسته نیروی دریایی به عنوان مشاور امنیت ملی، اریک هولدر وزیر دادگستری، ژانت ناپولیتانو وزیر امنیت داخلی و سوزان رایس را به عنوان سفیر آینده آمریکا در سازمان ملل معرفی شده‌اند.


آقای جونز ۶۴ ساله، مدتی رئیس ناتو بوده و از سال ۲۰۰۷ نیز نماینده ویژه کاندولیزا رایس درخاورمیانه بوده است.

سوزان رایس هم مشاور ارشد سیاست خارجی اوباما در دوران انتخابات بود و دستیاری وزیرخارجه دولت بیل کلینتون در امور آفریقا را به عهده داشت.

خانم کلینتون رقیب سابق اوباما در انتخابات ریاست جمهوری، پس از انتخاب خود از سوی رئیس جمهوری منتخب، پیوستن به کابینه اوباما را برای خود افتخار بزرگی دانست.

به گزارش بی‌بی‌سی نیوز، وی افزود که در صورت تائید این سمت کنگره، تمام توانم را برای خدمت به کشورم به کار خواهم گرفت.

گزارش‌ها حاکی است که پس از معرفی کلینتون به عنوان وزیرخارجه دولت آینده آمریکا، کاندولیزا رایس نیز از این انتخاب استقبال کرد.

خانم رایس با تمجید از توانایی های کلینتون گفت که مطمئن است وی در سمت جدید خود نیز برای پیشرفت آمریکا تلاش خواهد کرد.

نظرهای خوانندگان

Good choice. At least his people have real degrees!!!!!!!!

-- N ، Dec 1, 2008 در ساعت 08:00 PM

اولین اقدام آقای اوباما که ثابت می کند فرق چندانی هم با بقیه ندارد.

-- بدون نام ، Dec 2, 2008 در ساعت 08:00 PM

واقعاَ جای تحسین دارد این انتخاب اوباما اگه این مسئله اختلاف در نظام جمهوری اسلامی بود قطعاً اوباما پس از به قدرت رسیدن روزهای سختی رو برای هیلاری کلینتون به وجود می آورد.

-- درخت سبز ، Dec 2, 2008 در ساعت 08:00 PM