رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۸۷

«میلیونر زاغه نشین» بهترین فیلم مستقل بریتانیایی

فیلم «میلیونر زاغه نشین» ساخته دنی بویل فیلمساز بریتانیایی، شب گذشته سه جایزه مهم فیلم‌های مستقل بریتانیا (Bifas) را دریافت کرد.

این جایزه هر ساله به بهترین فیلم‌های مستقل تولید شده در بریتانیا تعلق می‌گیرد.

«میلیونر زاغه نشین» داستان یک نوجوان اهل بمبئی است که با شرکت در مسابقه اطلاعات عمومی «چه کسی می‌خواهد میلیونر شود» و دانشی که در این مسابقه از خود ارائه می‌دهد، اطرافیانش را حیرت‌زده می‌کند.

این فیلم برنده جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر تازه‌کار شد.

پیش‌بینی می‌شود دنی بویل سازنده فیلم‌های موفقی چون «ترینس پاتینگ»، «در ساحل» و «۲۸ روز بعد»، امسال با فیلم «میلونر زاغه نشین» از برندگان جایزه اسکار باشد.


نمایی از «میلیونر زاغه نشین»

دو پتل بازیگر نوجوان این فیلم که هندی‌تبار و متولد لندن است، جایزه بهترین بازیگر جوان و تازه‌کار را دریافت کرد.
وی در این فیلم نقش یک کودک خیابانی اهل بمبئی را بازی می‌کند که آرزوی میلیونر شدن دارد.

«میلیونر زاغه نشین» برای نخستین بار در مراسم اختتامیه فستیوال لندن امسال به نمایش درآمد و مورد استقبال منتقدان و تماشاگران فستیوال قرار گرفت.

روزنامه «یو‌اس‌ای تودی» آن را تکان دهنده و فراموش نشدنی خواند و انرژی و سرزندگی نهفته در آن را ستود.
روزنامه لوس آنجلس تایمز نیز آن را بهترین فیلم تماشاگر پسند سال معرفی کرد.

در مراسم اهدای جوایز بیفاز، همچنین فیلم‌های «گرسنگی» ساخته استیو مک‌کوئین و «بی‌خیال» ساخته مایک لی جوایزی را دریافت کردند.

فیلم «گرسنگی» ساخته استیو مک‌کوئین فیلمساز جوان بریتانیایی، درباره بابی ساندز انقلابی مشهور ایرلندی و اعتصاب غذای طولانی و حماسی اوست و جایزه بهترین کارگردان جوان را دریافت کرد.
این فیلم همچنین برنده جایزه بهترین فیلمبرداری شد.


انیمیشن اسرائیلی «والس با بشیر»

مایکل فاسبیندر هم به خاطر بازی در نقش بابی ساندز، جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. وی برای بازی در این فیلم مجبور شد که ۳۰ پوند وزن کم کند.
«گرسنگی»، رنج، عذاب و شکنجه‌هایی را که بابی ساندز در زندان بریتانیا تحمل کرده با جزئیات کامل و دقیق تصویر کرده تا حدی که تحمل دیدن آن برای بسیاری از تماشاگران دشوار است.

مارتین مک‌دونا نیز جایزه بهترین فیلمنامه‌نویس را برای فیلم «در بروژ» دریافت کرد.

جایزه بهترین بازیگر زن نیز به ورا فارمیگا بازیگر فیلم «پسری با پیژامای راه راه» که داستانی تراژیک درباره جنگ جهانی دوم و اردوگاه‌های یهودیان است، تعلق گرفت.

در این مراسم همچنین، مایکل شین بازیگر تئاتر و سینمای بریتانیا، به خاطر ایفای نقش‌ شخصیت‌های مشهوری چون تونی بلر، کنت ویلیامز و دیوید فراست، جایزه مجله سینمایی ورایتی را دریافت کرد.

فیلم انیمیشن اسرائیلی ضدجنگ «والس با بشیر» ساخته اری فولمن برنده جایزه بهترین فیلم خارجی شد و فیلم مستند «مردی روی سیم» نیز عنوان بهترین فیلم مستند را دریافت کرد.