رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۸۷

تازه‌های نشر هفته در غرب

«بیوگرافی منچستر یونایتد»

سرخ‌پوش‌های منچستر یونایتد را احتمالا همه علاقمندان فوتبال می‌شناسند و با اهمیت و جایگاه آن در میان باشگاه‌های فوتبال بریتانیا آشنا هستند.
اما کتاب بیوگرافی منچستر یونایتد نوشته جیم وایت که اخیرا منتشر شده، کتابی است که اطلاعات زیادی در باره این تیم ورزشی پولدار و محبوب بریتانیا در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

بیوگرافی وایت، سرگذشت این باشگاه را از پیدایش آن در ۱۸۷۸ تا موقعیت امروز آن در لیگ اروپا بازگو می‌کند و در آن، مهم‌ترین لحظات زندگی این تیم مورد بررسی قرار می‌گیرد.
لحظاتی چون؛ سقوط هواپیمای مونیخ در ۱۹۵۸ که در آن برخی از بهترین بازیکنان این تیم از جمله بازبی بیب کشته شدند تا پیروزی آن در کاپ اروپایی ۱۹۶۸ به عنوان نخستین تیم بریتانیایی با همراهی جرج بست و بابی چارلتون تا فروش غیر منتظره این باشگاه به مالکوم گلیزر سرمایه دار آمریکایی.


جیم رایت که یکی از چیره‌دست‌ترین ورزشی‌نویسان و تحلیل‌گران فوتبال در بریتانیاست، در این کتاب، سرگذشت این تیم را از زاویه دید آدم‌های مختلف مرتبط با آن، از بازیکنان گرفته تا مربیان و هواداران متعصب بازگو کرده است.

«بیوگرافی منچستر یونایتد»، تاریخ جذاب یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین باشگاه‌های ورزشی جهان است.
خواندن این کتاب نه تنها برای طرفداران منچستر یونایتد، هیجان‌انگیز است بلکه می‌تواند برای هر علاقمند جدی فوتبال و مسائل ورزشی نیز، جالب باشد.

این کتاب، با قیمت ۱۸.۹۹پوند از طرف انتشارات اسفیر لندن منتشر شده است.

«مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی»
«مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی» نوشته سوزان هیوارد، استاد مطالعات فرانسوی در دانشگاه اکسه‌تر بریتانیا، یکی از مهم‌ترین مراجع در زمینه فرهنگ‌های سینمایی است.

این کتاب را انتشارات روتلج برای نخستین‌بار در سال ۲۰۰۰ منتشر کرده و به دلیل استقبال دانشجویان و علاقمندان مباحث تئوریک فیلم از آن، اینک به چاپ سوم رسیده است.


این فرهنگ شامل بیش از ۱۵۰ واژه کلیدی در حوزه تئوری فیلم و مطالعات سینمایی است که سوزان هیوارد به طور مختصر و فشرده و با زبانی نسبتا ساده، آنها را تشریح کرده است.

مفاهیمی چون نظریه مولف در سینما، سینمای جهان سوم، موج نوی فرانسه، نظریه فمینیستی فیلم، پست‌مدرنیسم در سینما، سینمای نوآر، مفهوم ژانر، ایدئولوژی فیلم و ساختارشکنی در سینما از جمله مفاهیمی است که سوزان هیوارد در کتاب خود به تشریح آنها پرداخته است.

لحن هیوارد اگرچه تا حدی اقتدارگرایانه است اما به هیچ‌وجه خشک نیست.

سوزان هیوارد در چاپ جدید این کتاب، ضمن افزودن برخی واژه‌های جدید، در مفاهیم و واژگان قبلی نیز تجدید‌نظر کرده و آنها را بر اساس نیازهای روز دانشجویان سینما تنظیم کرده است.

مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، کتابی ضروری برای دانشجویان سینما، پژوهش‌گران سینمایی و همه خوانندگان علاقمند به بحث‌های جدی و تئوریک در زمینه سینما به‌شمار می‌رود؛ کتابی که اطلاعات اولیه را درباره بسیاری از مفاهیم سینمایی مهم امروز در اختیار خواننده می‌گذارد و با ارجاعاتی که به کتاب‌های مرتبط دیگر در هر مورد می‌دهد، خواننده را به مطالعه بیشتر در آن زمینه تشویق می‌کند.

چاپ اول این کتاب سال‌ها قبل در ایران به وسیله فتاح محمدی ترجمه شده و انتشارات هزاره سوم آن را منتشر کرده است.

دی‌وی‌دی مستند «مستهجن»
ری وولور انترتینمنت یکی از مهم‌ترین توزیع‌کنندگان دی‌وی‌دی فیلم‌های هنری، مستند، آوانگارد و غیرمتعارف در بریتانیاست. این شرکت به تازگی دی‌وی‌دی مستند جالبی به نام مستهجن(Obscene) را به بازار فرستاده که ساخته فیلمسازان آمریکایی دانیل اوکانر و نیل اورتنبرگ است.

این فیلم، درباره بارنی راست (Barney Rosset) مدیر انتشارات گروو پرس (Grove Press) یکی از غیرمتعارف‌ترین و رادیکال‌ترین ناشران آمریکایی در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ است.
چهره‌ای بانفوذ و تاثیرگذار در فرهنگ آمریکا که بخشی از مهم‌ترین آثار ادبی مدرن جهان، از آثار ساموئل بکت گرفته تا اوژن یونسکو، ژان ژنه، ویلیام فاکنر، هارولد پینتر، برتولت برشت، الن گینزبورگ، دی‌اچ لارنس، هنری میلر و مارکی دوساد را منتشر کرده است.

به علاوه راست، ناشری بود که با انتشار مجله اور گرین ریویو (Ever Green Review) و چاپ مقاله‌ها و تصاویر بی‌پروای اروتیک و جنسی در زمانه‌ای که انتشار این نوع مقالات و تصاویر ممنوع بود، بسیاری از تابوهای اخلاقی حاکم بر جامعه آمریکا را شکست و قدم‌های اساسی برای آزادی بیان و مبارزه با سانسور در این کشور برداشت.

سازندگان فیلم از طریق گفتگو با بارنی راست، دوستان و همکاران او در نشر گروو پرس و مجله اورگرین ریویو و برخی چهره‌های مشهور ادبی مثل گور ویدال و هنری میلر، نه تنها این ناشر جنجالی را به تماشاگر می‌شناسانند، بلکه تصویر روشنی از یک عصر که بسیاری از قوانین اجتماعی و معیارهای اخلاقی در چالش با اندیشه مدرن قرار داشته، ارائه می‌کنند.


بارنی راست می‌گوید که بسیاری از کتاب‌هایی که در یک دوره، مبتذل و مستهجن تشخیص داده شدند در دوره‌های بعد به عنوان آثار ادبی کلاسیک شناخته شدند.

پیتر راست فرزند بارنی راست، در برابر دوربین فیلم‌سازان می‌گوید که پدرش یک شورشی بود و کتاب‌هایی را چاپ می‌کرد که هیچ کس دیگر حاضر به انتشار آنها نبود.

مواد تصویری و آرشیوی که در فیلم به کار گرفته شده بسیار غنی است و کمک زیادی به درک شخصیت راست و انگیزه‌های شخصی او برای نشر آثار ادبی غیرمتعارف و بسیار مهم قرن بیستم مثل «در انتظار گودو»ی ساموئل بکت می‌کند.

یکی از جالب‌ترین صحنه‌های فیلم شنیدن ماجرای ملاقات بارنی راست با ساموئل بکت در پاریس بعد از دیدن اجرای صحنه‌ای در انتظار گودو و تصمیم او برای انتشار آثار بکت در آمریکاست. همین طور همکاری راسـت با بکت در زمینه ساخت فیلمی با شرکت باستر کیتون کمدین مشهور آمریکایی با عنوان فیلم (Film)

دی‌وی‌دی مستند مستهجن (Obscene) را انتشارات ری وولور انترتینمنت در بریتانیا توزیع کرده است.