رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۸۷

فیلمسازان ایرانی در لندن

«صداهای تازه در زمینه فیلم و ویدئو آرت»، برنامه‌ای است که در آن آثاری از فیلمسازان و هنرمندان ایرانی داخل و خارج کشور در لندن به نمایش درمی‌آید.

این برنامه که از پنجم تا هفتم دسامبر برگزار می‌شود، از سوی مرکز باربیکن (Barbican Centre) لندن و با حمایت میراث ایران (Iran Heritage) تدارک دیده شده و شامل نمایش آثاری از هنرمندانی چون شیرین نشاط و عباس کیارستمی است.

روز اول این برنامه به نمایش فیلم‌های شیرین نشاط یعنی «آخرین کلام»، «طوبی» و آخرین فیلم او(شامل سه اپیزود کوتاه) که بر اساس داستان «زنان بدون مردان» شهرنوش پارسی پور ساخته شده، اختصاص دارد.


اثری از هاله انوری که در نمایشگاه ارائه می‌شود

روز دوم نیز، به نمایش فیلم‌های کوتاه و کارهای ویدئوآرت از هنرمندانی چون شهرام انتخابی از برلین، آویش خبره‌زاده (برنده شیرطلایی بی ینال ونیز ۲۰۰۳) و شهاب فتوحی ( که نقد اجتماعی شرایط امروز ایران است)، اختصاص دارد.

کارهایی مفهومی از باربد گلشیری (فرزند هوشنگ گلشیری) و ماندانا مقدم هنرمند ایرانی مقیم سوئد قسمت دیگری از برنامه روز دوم است.

در بخش دیگری از این برنامه که به رابطه بین مذهب، سیاست و جامعه می‌پردازد، فیلم «آدمکش» ساخته میترا تبریزیان عکاس و فیلمساز ایرانی مقیم بریتانیا هم به نمایش درمی‌آید.

محمود بخشی گرافیست مقیم ایران نیز مجموعه‌ عکس‌هایی که به شمایل‌نگاری مذهبی مربوط است را برای عموم به تماشا می‌گذارد.

در روز آخر این برنامه، دو فیلم ویدیویی «جاده‌ها» و «پنج» از عباس کیارستمی نمایش داده می‌شود و جف اندرو منتقد فیلم در باره آنها صحبت خواهد کرد.