رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۷

توضیحات مهدی جامی درباره تغییر ساختار زمانه

مهدی جامی، مدیر معلق شده رادیو زمانه با ارسال نامه‌ای از تصمیم هیأت نظارت مبنی بر تعلیق خود و بیانیه‌ی این هیأت انتقاد کرد.

پیش از این هیأت مدیره زمانه در بیانیه ای اعلام کرده بود به منظور حل مشکلات مدیریتی و تضمین تداوم کار پروژه زمانه، این هیأت تصمیم گرفته است تا زوران جوکانوویچ از سازمان «پرس ناو» را به عنوان مدیر موقت رادیو به جای مهدی جامی منصوب کند.

جامی در نامه ارسالی خود به زمانه، تصمیم هیأت مدیره را برای تجدید ساختار، «غیرکارشناسی» دانسته و نوشته است:

«تصمیم هیأت مدیره برای تجدید ساختار بدون مشورت با من و تیم زمانه و بدون کارشناسی‌های لازم در ظرف چند روز پیش از آخرین جلسه رسمی هیأت در تاریخ ۹ اکتبر گرفته شد و در این جلسه که من در آن حضور نداشتم، نهایی شد.

بر اساس مقررات بنیاد، هیأت مدیره برای هر جلسه‌ای که در آن مدیر دعوت نمی‌شود، باید کتباً و با ذکر دلیل مدیر را در جریان بگذارد. چنین مسیری نه برای این جلسه و نه برای دو جلسه بعدی هیأت با همکاران زمانه طی نشده است. »

مدیر معلق شده زمانه، در ادامه با «غیرمنصفانه» خواندن تصمیم هیأت نظارت آورده است:

«در طول ۳۰ ماه کار من با بنیاد زمانه، هیچ‌گونه ارزیابی رسمی از کار من صورت نگرفته که کتباً به من ابلاغ شده باشد و در آن نظرات هیأت برای اصلاح امور سازمان با من در میان گذاشته شده باشد و فرصت کافی برای اصلاح داده شده باشد.

بنابرین این روند، روندی قانونی و منصفانه نیست و هیأت محترم باید به این موضوع پاسخ دهد که چه انگیزه‌ای در شتاب خود برای تصمیم‌گیری و تلاش برای تحمیل یک‌سویه آن داشته است در غیر این صورت، شائبه‌های سیاسی به وجود آمده را تقویت خواهد کرد.»

در ادامه‌ی این نامه، به روند تصمیم‌گیری هیأت نظارت اشاره شده: «از نظر فنی و اداری، اگر هیأت محترم به جای تلاش ناموفق سه هفته‌ای برای اقناع من و تیم زمانه، می‌کوشید سه هفته مشورت و کارشناسی کند و موضوع را در صحن رادیو به بحث بگذارد مسلماً با هم‌دلی و هم‌فکری من و تیم زمانه می‌توانست به طرحی برسد که هم نظرات هیأت را تأمین کند و هم آینده سازمان را به خطر نیندازد.»

مهدی جامی تأکید کرده است که در مقابل اصرار هیأت مدیره مبنی بر تفکیک امور، موافقت کرده و تصمیم هیأت مدیره را بر خلاف قرار توافق شده دانسته است:

«هر گونه تغییر، نخست باید قادر باشد هم‌دلی کسانی را که در تغییر کارگزاری می‌کنند جلب کند و دستوری کردن تغییرات آن را با شکست روبه‌رو می‌کند. در عین حال و با توجه به اصرار هیأت، من تمام تلاش خود را کردم که با همراهی تیم زمانه، به طرحی جانشین برسیم.

این طرح با لحاظ کردن ایده تفکیک امور به هیأت پیشنهاد شد؛ اما هیأت هم‌چنان بر نظرات خود پافشاری کرد و در آخرین جلسه که بنا به نامه رییس‌ محترم هیأت مدیره، آقای بیژن مشاور قرار بود روی پیشنهاد جدید صحبت شود، با در دست داشتن حکم تعلیق من وارد رادیو شد.»

هیأت مدیره‌ رادیو زمانه در بیانیه خود آورده بود که به مدیر پیشین زمانه، پیشنهاد ادامه کار در سِمت سردبیری را داده؛ ولی وی این پیشنهاد را رد کرده است.

مدیر معلق شده زمانه با اشاره به این‌که هیأت نظارت، برنامه‌ی مشخص و «اطمینان‌بخشی» برای آینده‌ی رادیو زمانه ندارند، گفته است:

«هیأت مدیره بنیاد رادیو زمانه در جریان مذاکرات سه هفته اخیر و تا امروز، هیچ جزییاتی از برنامه خود برای بعد از اجرایی شدن طرح تجدید ساختار مطرح نکرده است و مسایل مهمی مانند شیوه بودجه‌بندی برای تولید و نحوه و دامنه استخدام‌ها برای سال ۲۰۰۹ و چارت سازمان در تغییرات جدید ناگفته مانده و هیأت اصولاً مایل نبوده هیچ گونه تعهدی برای انجام امور به نحو اطمینان‌بخش به من و تیم زمانه بدهد.»

مهدی جامی در پایان نامه خود، ضمن انتقاد مجدد از تصمیم هیأت نظارت رادیو زمانه، خواستار آن شد تا «تصمیم‌گیرندگان، هزینه تصمیم خود را خود بر عهده بگیرند»:

«هیأت محترم ممکن است از نظر صورت قانون، رفتاری قانونی کرده باشد - که در آن هم تردید وجود دارد - اما از نظر روح قانون بی‌گمان تصمیمی ناروا گرفته است. من حق خود و تیم زمانه می‌دانم که موضوع را از کانال‌های حقوقی و سیاسی مناسب دنبال کنیم.

قدرت، تنها با مسؤولیت و شفافیت معنا دارد و قانون در توافق با اخلاق و روح قانون، معتبر است. اگر هم این تصمیم، تصمیمی سیاسی است، من مایلم تصمیم‌گیرندگان، هزینه تصمیم خود را خود بر عهده بگیرند و از تخریب اعتبار من برای پیش‌برد منویات خود بهره‌برداری نکنند.»


بیانیه هیأت مدیره رادیو زمانه درباره تغییر در ساختار این رسانه