رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۸۷

تمرکز اوباما و مک‌کین روی موضوعات اقتصادی

در حالی که چهار روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده، باراک اوباما و جان مک‌کین تبلیغات خود را بر روی موضوعات اقتصادی متمرکز کرده‌اند.

به نوشته لس‌آنجلس تایمز، اوباما، نامزد حزب دموکرات با انتقاد از وضعیت اقتصادی امروز جامعه آمریکا به رأی‌دهندگان ایالت فلوریدا گفت: «این اتفاق تصادفی نبود. کاهش درآمد ناخالص ملی نتیجه هشت سال تئوری‌های غلط اقتصادی جمهوری‌خواهان است.»

ایالت فلوریدا به ایالت ارغوانی مشهور است و برنده این ایالت ۲۷ رأی وکالتی را در اختیار می‌گیرد.

بر اساس گزارش آسوشیتد پرس، مک‌کین، نامزد حزب جمهوری‌خواه که دو روز گذشته را در ایالت اوهایو سپری کرد، به مردم طبقه متوسط آمریکا قول داد که با پیروزی در انتخابات، آن‌ها را از این گودال اقتصادی نجات دهد. این ایالت نیز ۲۰ رأی وکالتی دارد.

در همین حال نامزدهای ریاست جمهوری برای پیروزی در انتخابات به ایالت‌های سرنوشت‌ساز انتخابات رفته‌اند. ایالت کالیفرنیا با ۵۵ رأی وکالتی، تگزاس با ۳۴ رأی، نیویورک با ۳۱ رأی، فلوریدا با ۲۷ رأی، الینویز با ۲۱ رأی و پنسیلوانیا با ۲۱ رأی بیشترین آرای وکالتی را در اختیار دارند.

نظرسنجی‌های انجام شده در ایالت کالیفرنیا نشان می‌دهد که مردم این ایالت به باراک اوباما تمایل دارند. به نوشته روزنامه لس‌آنجلس تایمز بر اساس نظرسنجی ۶۰ درصد مردم ایالت کالیفرنیا طرفدار اوباما و ۲۸ درصد طرفدار جان مک‌کین هستند.

کالیفرنیا یکی از ایالت‌های سرنوشت‌ساز در انتخابات ریاست جمهوری است که برنده این ایالت ۵۵ رأی وکالتی را در اختیار می‌گیرد. مردم این ایالت معمولا به نامزدهای دموکرات متمایل بوده‌اند.

هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری با در اختیار گرفتن بیش از ۲۷۰ رأی از ۵۳۸ رأی وکالتی می‌تواند برنده انتخابات آمریکا شود.