رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۸۷

انتشار «رنج‌نامه» والدین زهرا بنی‌یعقوب

خانواده زهرا بنی‌یعقوب، با انتشار نامه‌ای خطاب به مردم و فعالان حقوق بشر اعلام کرده اند که مسئولان جمهوری اسلامی حاضر نیستند در خصوص مرگ مشکوک فرزندشان «پاسخگو باشند.»

زهرا بنی‌یعقوب پزشکی است که در سال ۱۳۸۶ در بازداشتگاهی در همدان به علت نامعلومی جان خود را از دست داد.

در نامه‌ای که خانواده بنی‌یعقوب منتشر کرده‌اند توضیحاتی در مورد احتمال کشته شدن این پزشک جوان به دست فرد یا افرادی در بارداشتگاه امر به معروف شهر همدان ارائه شده است.

والدین بنی‌یعقوب همواره اعلام کرده‌اند که فرزند آنها برخلاف آن‌چه که مقام‌های مسئول می‌گویند اقدام به خودکشی نکرده است.
آنها بارها از قوه قضائیه خواسته‌اند که کسانی را که احتمال می‌رود در مرگ دخترشان دست داشته‌اند به دادگاه فرابخواند و مجازات کند.

در نامه اخیر والدین خانم بنی‌یعقوب اشاره‌ای کوتاه به هویت برخی از این افراد شده است.
در این نامه آمده که یکی از این افراد خانواده بنی‌یعقوب را تهدید کرده است که از پیگیری پرونده مرگ دخترشان صرف‌نظر کنند.


پدر زهرا بنی‌یعقوب در مراسم چهلم زهرا/عکس از کسوف

والدین این پزشک جوان همچنین اعلام کرده‌اند که شواهدی در اختیار دارند که نشان می‌دهد برخی اسناد و مدارک مربوط به مرگ فرزندشان «دستکاری» شده است.

متن کامل نامه را بخوانید

در بخش دیگری از این نامه، خانواده زهرا بنی یعقوب آورده‌اند: «هیچ کدام از مسئولان و دست اندرکاران پرونده پاسخ مشخصی به ما نمی‌دهند. آیا در این کشور فریادرسی برای پیگیری و شناسایی دلایل و مقصران مرگ مظلومانه فرزند ما که می‌توانست برای خود، خانواده و جامعه‌اش مفید باشد وجود ندارد؟ آیا فریاد رسی در این کشور هست که داد فرزندمان را بستاند؟»

این نامه پس از آن منتشر می‌شود که اول آبان‌ماه امسال نیز بیش از هزار تن از دانشجویان دانشگاه‌ تهران و فعالان مدنی، با امضای طوماری به نحوه رسیدگی به پرونده مرگ زهرا بنی‌یعقوب اعتراض کرده‌اند.
امضاء کنندگان این طومار گروهی ازدانشجویان داروسازی دانشگاه تهران، کمیته مادران کمپین یک میلیون امضا و مادران صلح هستند.

زهرا بنی‌یعقوب، پزشک ۲۷ ساله که در حال انجام داوطلبانه طرح خدمات پزشکی در یکی از روستاهای توابع استان همدان بود، روز جمعه بیستم مهرماه سال ۱۳۸۶ ساعت ۱۰ صبح در محوطه یکی از پارکهای همدان به همراه نامزد خود توسط مأموران ستاد امر به معروف به دلیل نامشخص بودن وضعیت تأهل، بازداشت و به ستاد منکرات منتقل شد.

دو روز بعد مأموران بازداشتگاه اعلام کردند که خانم بنی‌یعقوب خود را در راهروی ‏طبقه دوم بازداشتگاه با استفاده از پارچه پلاکارد تبلیغاتی حلق آویز کرده و جان باخته است.

‏اما خانواده وی با اعتقاد به این‌که فرزندشان کشته شده است، از مسئولان ستاد امر به معروف همدان شکایت کرده‌اند.
با شکایت خانواده بنی‌یعقوب وبا دستور آقای شاهرودی پرونده این پزشک جوان در تهران در دست بررسی است.


در همین رابطه:
اعتراض به نحوه رسیدگی به پرونده زهرا بنی‌یعقوب
اعتراض خانواده زهرا بنی‌یعقوب به تأیید خودکشی فرزندشان
انتقال پرونده زهرا بنی‌یعقوب به تهران

نظرهای خوانندگان

به ناصر زرافشان یکی از وکلای قتلهای زنجیره ای هم گفته بودند اگر پرونده را دنبال کنی به زندان میروی و همین کار را هم کردند.

-- بدون نام ، Oct 26, 2008 در ساعت 03:20 PM

bichareha ham bachashoono az dast dadand ham tahdid mishavand.
mardom makhsoosan pezeshkan va sepahi ha bayad vakonesh neshoon bedahand. tasavor konan in bala sare yeki az azizaye khodeshoon oomadeh bood

-- بدون نام ، Oct 26, 2008 در ساعت 03:20 PM

Hame mardom dar moghabel chonin sokoti zarar khahand kar, agar ejazeh dade shavad ke har ki harkar khast bekonad va mojazat nashavad. bi shak dood in harkat ayandeh Iran va Irani bodan ra Vakhim tar mikonad. sookot rava nist! bayad faryad zad.

-- بدون نام ، Oct 26, 2008 در ساعت 03:20 PM

در این کشور فریادرسی نیست چون کسانی که ادعای فریادرسی داشتند روی هر چه جنایتکار و فاشیست را سفید کرده اند. کسانی که به اسم خدا و قرآن مرتکب جرم های آشکار و نهان میشوند.

-- روژین ، Oct 26, 2008 در ساعت 03:20 PM