رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۸۷

شکایات دولت از رسانه‌ها پس گرفته می‌شود

دفتر ریاست جمهوری ایران با صدور بخشنامه‌ای از تمام دستگاه‌های اجرایی این کشور خواست که شکایت‌های خود علیه مطبوعات و رسانه‌‌ها را پس بگیرند.

این بخشنامه پس از آن صادر می‌شود که محمود احمدی‌نژاد در ۱۶ مرداد ماه امسال (روز خبرنگار) قول داد از مجموعه‌های تحت مدیریتش بخواهد شکایت علیه رسانه‌ها را پس بگیرند.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، امروز سه‌شنبه اعلام کرد که به مناسب فرارسیدن عید فطر و دستور آقای احمدی‌نژاد این بخشنامه صادر شده است.
براساس بخشنامه مزبور، شکایات داستگاه‌های دولتی از رسانه‌ها تا تاریخ ۱۷ مردادماه امسال، پس گرفته خواهد شد.

این بخشنامه در حالی صادر می‌شود که تاکنون گزارشی مبنی بر آمار شکایات نهاد‌های دولتی از رسانه‌ها منتشر نشده است.

هیئت نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد در دولت نهم، طی سه سال گذشته ده‌ها مجله و روزنامه را لغو امتیاز کرده است.

براساس گزارشی که دیده‌بان رسانه‌ای مؤسسه مطبوعات بین‌الملل در اردیبهشت ماه امسال منتشر کرده، ایران و زیمبابوه در صدر فهرست تهدید رسانه‌ها قرار دارند.

در ایران از سال ۲۰۰۰ تا کنون بالغ بر دویست مجله و روزنامه توقیف شده‌اند.

در سال گذشته همچنین بیش از پنجاه روزنامه‌نگار در ایران تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند.

سازمان‌های فعال مدنی و مدافعان بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، طی سه سال گذشته بارها با صدور بیانیه‌های مختلف خواستار توقف فشار‌ها بر رسانه‌ها در ایران شده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته در جریان دیدارش از نیویورک در پاسخ به سئوال خبرنگاران آمریکائی گفته بود که آزادی‌ها در ایران ۱۰۰ برابر بیشتر از آمریکا است.

نظرهای خوانندگان

این عمل چون پشتوانه ی عقلانی ندارد و بر یک مراسم مذهبی و نوعی احساساتی شدن برای ثواب کردن و شادمانی آیینی استوار است، ارزشی برای شخص احمدی نژاد ندارد و گرهی از مشکل نبود آزادی بیان باز نمی کند. فقط چند روز برای ظاهرفریبی از فشار بر روزنامه نگاران می کاهند.

-- پارسا پویا ، Sep 30, 2008 در ساعت 08:34 PM

فکر نمی کنم این تصمیم فرقی به حال لغو امتیاز شده ها ، داشته باشد. به نظر من روزنامه نگاران باید موضع گیری کنند . یعنی یا همه یا هیچ کس! ولی اتحادی در این صنف مشاهده نمی شود؛ متاسفانه.

-- سمیرا ، Oct 1, 2008 در ساعت 08:34 PM