رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۸۷

عراق خواستار تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ایران شد

عراق به همراه سه کشور اردن، مصر و آمریکا و نیز کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، با صدور بیانیه‌ای از ایران خواست که ضمن همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فعالیت‌های غنی‌سازی در تاسیسات هسته‌ای‌اش را براساس قطعنامه‌های شورای امنیت به حال تعلیق درآورد.

این برای نخستین‌بار پس از سرنگونی صدام حسین در عراق است که دولت شیعی این کشور خواستار توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران شده است.

در بیانیه مشترک وزرای خارجه این کشور‌ها که نسخه‌ای از آن روز گذشته در وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، آمده است که ایران باید اطمینان بدهد، هدف از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش دستیابی به سلاح اتمی نیست.

در بیانیه همچنین آمده که وزراء حمایت خود را از حق دستیابی کلیه اعضاء پیمان عدم تکثیر سلاح هسته‌ای به توسعه انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز، بر اساس بند ۴ این پیمان، اعلام می‌کنند.

این بیانیه پس از نشست مشترک وزرای خارجه کشورهای مزبور که در روز ۲۴سپتامبر و در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شده، صادر شده است.

شورای امنیت تاکنون با صدور چهار قطعنامه، سه دور تحریم علیه ایران اعمال کرده است. اما ایران می‌گوید که این تحریم‌ها تاثیری بر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش نخواهد گذاشت.

در بخش دیگری از بیانیه وزاری خارجه هچنین بر «حق کامل کشتیرانی در تنگه هرمز براساس قوانین بین‌المللی» تاکید شده است.

این بیانیه پس از آن منتشر می‌شود که ایران در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر احتمال حمله نظامی به این کشور، اعلام کرد که از ظرفیت‌های تنگه هرمز برای دفاع از خود استفاده خواهد کرد.
مقامات سپاه پاسداران طی ماه‌های گذشته بارها تهدید کرده‌اند که در صورت بروز جنگ می‌توانند این آبراه استراتژیک را مسدود ‌کنند.

قرار است نشست بعدی وزرای خارجه این کشور‌ها، در بغداد، در اوایل سال ۲۰۰۹ برگزار شود.

آمریکا از ایران همواره به عنوان یکی از عوامل ناآرامی‌ها در عراق نام می‌برد. در مقابل تهران بارها اعلام کرده که این ادعاها، اتهاماتی است که آمریکا برای فرار از مسئولیتش در عراق متوجه تهران می‌کند.
واشنگتن و تهران طی سال گذشته برای یافتن راه‌های برقراری امنیت در عراق سه دور مذاکره با یکدیگر داشته‌اند.

دولت نوری مالکی در عراق، دولتی شیعه ونزدیک به ایران است. محمود احمدی‌نژاد در اسفندماه سال گذشته به عراق سفر کرد تا اولین رئیس جمهوری ایران پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ باشد که از کشوری همسایه که هشت سال درگیر جنگ با یکدیگر بودند دیدار می کند.

نظرهای خوانندگان

...

جل الخالق!!

-- majid ، Oct 1, 2008 در ساعت 04:03 PM