رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۸۷

برگزاری کنسرت پل مک‌کارتنی در اسرائیل

پل مک کارتنی، خواننده مشهور بریتانیایی و بازمانده گروه موسیقی بیتل‌ها، کنسرت بزرگ زنده خود را در پارک یارکون تل‌آویو، پایتخت اسرائیل، در برابر ۴۰ هزار تماشاگر اسرائیلی برگزارکرد.

عضو سابق گروه بیتل‌ها بعد از پایان اجرای برنامه دو ساعته خود، به خبرنگاران گفت که بسیار هیجان‌زده است.

خواننده ۶۶ ساله بریتانیایی در این کنسرت، ترانه‌های قدیمی «النور ریگبی»، «بازگشت به شوروی» و «هلو گود‌بای» (Hello Goodbye) را اجرا کرد.
وی در آخر برنامه نیز آهنگ معروف «لت ایت بی» (Let It Be) را خواند.

گروه بیتل‌ها در سال ۱۹۶۵ از سوی دولت تل‌آویو از اجرای کنسرت در این کشور منع شد، چرا که اسرائیل فکر می‌کرد بیتل‌ها باعث ایجاد فساد در میان جوانان اسرائیلی شده و آنها را منحرف می‌سازد.


پل مک‌کارتنی در اسرائیل

با این حال، دولت جدید اسرائیل این ممنوعیت را برداشت و به بازمانده سابق گروه بیتل‌ها اجازه داد در این کشور برنامه اجرا کند.

به نوشته گاردین، شاید دولت اسرائیل با از هم پاشیده شدن گروه بیتل ها و مرگ بعضی از اعضای آن اکنون احساس می کند اجرای کنسرت زنده پل مک کارتنی در این کشور دیگر ضرری برای جوانان این کشور ندارد.

بر اساس این گزارش، تصمیم پل مک‌کارتنی برای اجرای کنسرت در اسرائیل با مخالفت و جنجال بسیاری همراه بود. مک‌کارتنی در گفتگو با یک روزنامه اسرائیلی در این باره گفته است: «افراد و نیروهای سیاسی بسیاری به من مراجعه کردند و خواستند که دست به این کار نزنم، اما من به حرفشان گوش ندادم. من کاری را که در مورد آن فکر کرده‌ام، انجام می‌دهم. به علاوه دوستان زیادی دارم که از اسرائیل پشتیبانی می‌کنند.»


مک‌کارتنی در کلیسایی در اسرائیل، پیش از شروع کنسرت

آن‌طور که گاردین نوشته است، عمر بکری‌محمد، جهادگر مسلمان تهدید کرده بود که در صورت برگزاری این کنسرت، نیروهای تحت فرمان او دست به عملیات انتحاری خواهند زد. وی گفته بود: «اگر مک کارتنی برای جانش ارزش قائل است، نباید به اسرائیل بیاید. او در آنجا امنیت نخواهد داشت و عملیات ایثارگرانه در انتظارش خواهد بود.»

با این حال نیروهای دموکرات و آکادمیک فلسطینی در بریتانیا، سخنان تهدیدآمیز بکری را محکوم کردند.

مک‌کارتنی، قبل از اجرای کنسرت به خبرنگاران گفت: «دنیا از کشمکشی که در این منطقه وجود دارد باخبر است و من مایلم آمدنم به اینجا، پیامی برای صلح و دوستی باشد.»

وی همچنین افزود: «سال‌هاست مردم می‌پرسند که آیا موسیقی می‌تواند چیزی را عوض کند؟ پاسخ من مثبت است. به نظر من موسیقی برای روح مردم خوب است و بدون موسیقی، جهان، واقعا جهان بدی خواهد بود. من با خودم پیام صلح آورده‌ام و فکر می‌کنم که این منطقه به آن نیاز دارد.»

نظرهای خوانندگان

sir.poul McCarti jozve behtarinhaye donyast.

-- sheida ، Sep 27, 2008 در ساعت 11:06 AM

دو تا مطلب:
اول اینکه از گروه چهار نفری بیتلز علاوه بر پل مک کارتنی، طبال گروه یعنی رنگو استار هنوز زنده است. بنابراین "بازمانده ی گروه بیتلز" چندان به مذاق خوش نمی آید.
و دوم اینکه: بهتر بود به جای "لت ایت بی" به همان عنوان انگلیسی اهنگ بسنده شود. اسم نیست که اخه!! یا می شد ترجمه اش کرد، که اون هم چیز خوبی در نمی امد.

-- صفا ، Sep 28, 2008 در ساعت 11:06 AM