رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۷

بودجه ۴۰ میلیارد تومانی برای بستن مرز سیستان

فرمانده پلیس ایران اعلام کرد که ۴۰ میلیارد تومان بودجه برای بستن مرز استان سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.

سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران واقع شده و یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های قاچاق مواد مخدر به غرب است.


اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران (عکس: ایسنا)

وب‌سایت شبکه خبر تلویزیون ایران، امروز پنج‌شنبه به نقل از سردار اسماعیل احمدی‌مقدم گزارش داد: «امسال بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های تكمیل، تجهیز و انسداد مرز در استان سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.»

این مقام بلند‌پایه پلیس پیش‌بینی کرده که طرح انسداد مرز در استان سیستان و بلوچستان تا پایان امسال رقمی حدود ۸۰ میلیارد تومان را در بر گیرد.

وی هم‌چنین اعلام کرد که با تدابیر انتظامی در این استان طی دو سال گذشته جرایم ۵۰ درصد کاهش داشته است.

ایران از طریق افغانستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده تریاک جهان، کانال قاچاق مواد‌ مخدر به غرب محسوب می‌شود.

ایران ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و از طرف گروه‌های جنایت‌کاری که می‌خواهند تجارت سودآور خود را به غرب برسانند، تحت فشار زیادی است.

آقای احمدی مقدم پیش‌تر اعلام کرده بود ایران سالانه حدود ۶۰۰ میلیون دلار برای مبارزه با مواد مخدر هزینه می‌کند و بیش از ۳۶۰۰ نفر از نیروهای امنیتی‌اش از زمان انقلاب ۱۳۵۷ تا کنون در راه مبارزه با قاچاق مواد ‌مخدر به ویژه در مناطق مرزی جان باخته‌اند.


تجارت تریاک از منابع اصلی درآمدی طالبان است (عکس: AP)

گزارش‌های «دفتر جرایم و مواد‌مخدر سازمان ملل» با اشاره به ناکامی افغانستان و تلاش‌های بین‌المللی به رهبری بریتانیا در مقابله با مشکل تولید مواد مخدر در این کشور، حاکی است که افغانستان ۹۳ درصد از تریاک جهان را تولید می‌کند و پس از چین قرن نوزدهم، بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد مخدر به شمار می‌رود.

بخش اعظم خشخاش افغانستان در جنوب این کشور که تحت نفوذ شبه‌نظامیان طالبان است و دولت کابل بر آن کنترل اندکی دارد، تولید می‌شود.

به گفته منابع امنیتی در افغانستان، مبارزان طالبان، ۱۰ درصد خشخاش تولیدی را به عنوان سهم خود برمی‌دارند.

دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل هم‌چنین ضمن تقدیر از تعهد ایران در مهار قاچاق مواد مخدر، نسبت به رونق تجارت تریاک در جنوب افغانستان ابراز نگرانی کرده است.