رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۸۷

وزیر خارجه ایران وارد تفلیس شد

منوچهر متکی وزیرخارجه ایران در چارچوب رایزنی های منطقه ای پیرامون بحران قفقاز، امروزچهارشنبه عازم تفلیس پایتخت گرجستان شد.

دیدار آقای متکی به تفلیس، اولین سفر یک مقام ایرانی به گرجستان پس از بحران منطقه قفقاز است.

ماه گذشته روسیه در حمایت از اوستیای جنوبی و آبخازیا با گرجستان که به مناطقی از اوستیا حمله کرده بود، وارد جنگ شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در این سفر یک روزه قرار است آقای متکی با همتای گرجی خود در مورد مسائل مهم منطقه‌ای به بحث وگفتگو بنشیند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین قرار است با ساکاشویلی، رئیس ‌جمهور و رییس پارلمان این کشور و دیگر شخصیت‌های گرجی دیدار و گفتگو کند.


سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در چارچوب تلاش‌های ایران برای برقرای «صلح و آرامش» در منطقه قفقاز توصیف شده است.

متکی پیش‌تر در راستای این ماموریت به کشور‌های ارمنستان، آذربایجان و روسیه سفر کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران در چارچوب طرح ۳+۳ و یا دیپلماسی قفقازی، تلاش‌هایی را برای حل مناقشه میان روسیه و گرجستان آغاز کرده که مورد استقبال کشورهای منطقه قرار گرفته است.

در طرح ۳+۳ ،سه کشور منطقه قفقاز جنوبي به‌علاوه ايران، روسيه و ترکيه قرار دارند.

جنگ میان گرجستان و روسیه از هفتم اوت و پس از حملات نیروهای گرجی به اوستیای جنوبی آغاز شد. هدف از حملات گرجستان، بازگرداندن قدرت مرکزی به جمهوری اوستیای جنوبی بود که در دهه ۱۹۹۰ از کنترل تفلیس به ‌در آمده ‌بود.

آتش‌بس میان گرجستان و روسیه با پذیرش پیشنهاد شش‌ ماده‌ای نیکولای سارکوزی، رئیس‌ جمهوری فرانسه و رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا صورت گرفته است.

آقای سارکوزی از روسیه خواسته است که بر اساس توافق‌نامه آتش‌بس، به طور کامل از قلمرو گرجستان خارج شود و به تمامیت ارضی این کشور احترام بگذارد.

سفر منوچهر متکی به تفلیس در شرایطی صورت می‌گیرد که محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران در دو نوبت و به طور غیر مستقیم، گرجستان و غرب را عامل آغاز جنگ در قفقاز نامیده و نسبت به نقش روسیه سکوت کرده بود.

چند روز پیش از سفر آقای متکی به تفلیس، یاپ دی هوپ شفر دبیرکل ناتو که از موضع گرجستان حمایت می‌کند، به این کشور سفر کرده بود.


در همین رابطه:
هشدار ناتو به روسیه، در مورد مناقشه گرجستان
مخالفت آمریکا با صدور گاز ایران به گرجستان