رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۸۷

عذرخواهی خاویر باردم از ملت اسپانیا

خاویر باردم بازیگر سرشناس اسپانیایی، به خاطر توهین به مردم اسپانیا مجبور به عذرخواهی شد.

وی پیش‌تر در گفتگویی با روزنامه نیویورک‌تایمز با لحنی تند از اسپانیایی‌ها به عنوان یک مشت آدم احمق یاد کرده بود.

باردم که به خاطر بازی در فیلم‌های هالیوود و دوری از سینمای اسپانیا اخیرا مورد انتقاد منتقدان کشورش قرار گرفته، در واکنش به حملات آنها، به روزنامه نیویورک تایمز گفته بود:
« اسپانیایی‌ها خیلی بد هستند. آنها از کارهای من انتقاد می‌کنند و می‌گویند که من خودم را فروخته ام. باید به آنها بگویم: بس کنید. شما یک مشت احمق هستید.»

با این حال، پس از انعکاس وسیع اظهارات توهین‌آمیز باردم در مطبوعات اسپانیا، وی با انتشار اطلاعیه‌ای مجبور به عذرخواهی شد و گفت که حرف‌هایش بد ترجمه شده‌اند.


آقای باردم در این اطلاعیه گفت که به اسپانیایی‌ها احترام می‌گذارد، از آنها قدردانی می‌کند و افتخار می‌کند که یک اسپانیایی است.

این هنرپیشه اسپانیایی با اشاره به این که همیشه در فیلم‌هایش سعی کرده فرهنگ اسپانیایی را در داخل و خارج از این کشور معرفی کند، افزود که هالیوود وی را فریب نداده و مادرید هنوز خانه اوست.

خاویرباردم از برجسته‌ترین بازیگران امروز اسپانیا و از معدود بازیگران این کشور است که فرصت بازی در فیلم‌های آمریکایی را یافته است.

وی با بازی در فیلم‌های «بیگاس لونا» (خامون خامون) و «پدرو آلمادوار» (جسم زنده)، در سطح جهانی مطرح شد و به خاطر بازی در فیلم «سرزمینی برای پیرمردها نیست» ساخته برادران کوئن، جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش اول را به دست آورد.

باردم از نظر سیاسی دارای گرایش‌های چپ‌گرایانه است و از هواداران حزب سوسیالیست اسپانیا به شمار می‌رود. وی بعد از دریافت جایزه اسکار از حزب محافظه‌کار اسپانیا به شدت انتقاد کرد.

پشتیبانی آشکار او از حزب سوسیالیست و حملاتش به حزب محافظه‌کار، موجب شده است که در میان جناح راست اسپانیا هیچ حامی‌ای نداشته باشد.

آخرین فیلم باردم، «ویکی کریستینا و بارسلونا» ساخته وودی آلن است که با شرکت پنه‌لوپه کروز، اسکارلت یوهانسن و ربکا هال در اسپانیا فیلمبرداری شده است.

نظرهای خوانندگان

به خاطر بازی در فیلم «سرزمینی برای پیرمردها نیست» ساخته برادران کوئن، جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش "دوم يا مكمل" را به دست آورد و نه نقش اول.

-- حميد ، Sep 17, 2008 در ساعت 11:46 AM