رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۸۷

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های تهران افزایش یافت

وزارت علوم در پی اعتراض‌ گسترده به اجرای طرح سهمیه‌بندی بومی دانشگاه‌ها،‌ که مانع از ورود گروهی از داوطلبان شهرستانی به دانشگاه‌های معتبر تهران شده است، اعلام کرد که با افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌های تهران، فرصتی دوباره در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد.

به گزارش امروز شنبه خبرگزاری مهر و بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، ۱۰ درصد به ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران اضافه خواهد شد.

همچنین ظرفیت پذیرش در رشته‌های مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر و عمران در دانشگاه‌های صنعتی شریف، امیرکبیر، تهران، علم و صنعت و خواجه نصیر، ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

این سازمان در عین حال اعلام کرد که ۱۰ درصد نیز به ظرفیت رشته حقوق دانشگاه تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبایی افزوده است.


در صورتی که داوطلبانی که دارای رتبه‌های دو یا سه رقمی هستند، بر اساس ظرفیت‌های تازه اعلام شده، خواستار انتخاب رشته مجدد باشند، پذیرش قبلی‌ آنها باطل می‌شود.

با وجود افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها، به نظر می‌رسد همچنان امکان کمی برای پذیرفتن کسانی که رتبه‌های چهار یا پنج رقمی را کسب کرده‌اند در این دوره وجود داشته باشد.

این برای نخستین‌بار است که داوطلبان کنکور دوبار می‌توانند شانس خود را برای ورود به دانشگاه‌های دولتی بیازمایند.

انتقاد از قوانین زیاد

افزایش ۱۰درصدی ظرفیت پذیرفته‌شدگان در حالی اعلام می‌شود که براساس ظرفیت‌های جدید اعلام شده، عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، در نشست مطبوعاتی خود از تعدد قوانین موجود در رابطه با کنکور انتقاد کرده است.

به گفته آقای پورعباس «متاسفانه این قوانین این‌قدر زیاد شده‌اند که سازمان سنجش را در ایفای وظایف خود دچار سردرگمی کرده‌اند.»

اظهارات آقای پورعباس در حالی ایراد می‌شود که هفته گذشته معترضان به نتایج کنکور سراسری با تجمع مقابل سازمان سنجش و مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به اعتراض‌هایشان بودند.

وزارت علوم در کنکور امسال طرح بومی‌سازی دانشگاه‌ها، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی (سال ۱۳۶۹) را به اجرا گذاشته که براساس آن ۶۵ درصد کل پذیرش دانشگاه‌های ایران براساس محل سکونت داوطلب انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای پورعباس در دفاع از این طرح گفته است: «در صورتی‌که گزینش داوطلبان به شکل کشوری و یکپارچه انجام شود بخش عمده‌ای از دانش آموزان استان‌های کمتر برخوردار، از تحصیل در دانشگاه محروم می‌شوند.»

به گفته این مقام سازمان سنجش «همه مناطق کشور به متخصص نیاز دارد و معتقدیم که باید زمینه تحصیل داوطلبان این مناطق در دانشگاه فراهم شود.»

سازمان سنجش یکی از ادارات زیر مجموعه وزارت علوم است که مسئولیت برگزاری آزمون‌های سراسری دانشگا‌ه‌ها را بر عهده دارد.

در ایران تحصیل در دانشگاه‌های دولتی رایگان است، اما به علت ظرفیت‌ محدود دانشگاه‌ها، داوطلبان باید آزمونی سخت را پشت سر بگذارند.

در آزمون سراسری امسال، ۱۵۸ هزار و ۹۱۱ نفر از پذیرفته‌شدگان مرد و ۲۷۸ هزار و ۱۵۸ نفر زن هستند.
بنا بر اعلام مسئولان سازمان سنجش، در حال حاضر در مجموع حدود ۶۲ درصد پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها دختر و ۳۸ درصد آن‌ها پسر هستند که این آمار با احتساب دانشگاه‌های آزاد، فراگیر و علمی کاربردی، به ۴۹ درصد پسر و ۵۱ درصد دختر می‌رسد.

براساس آمار‌های سازمان سنجش، این سازمان سالانه ۹۵ کنکور در ایران برگزار می‌کند.
تعداد ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال در آزمون‌های سازمان سنجش شرکت می‌کنند که از این تعداد تنها یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کنکور سراسری به رقابت می‌پردازند.


در همین رابطه:
درخواست ۱۷۲ نماینده برای رسیدگی به اعتراض کنکوری‌ها
تجمع در اعتراض به نتایج آزمون سراسری

نظرهای خوانندگان

خانه نشيني بي بي از بي چادري است.
خودشون گند زدند دارن اين جوري ماست مالي ميكنند.

-- نادر ، Sep 13, 2008 در ساعت 08:46 PM

Dorough migan, chetor mishavad ostadan ra biroun kard o boudjet ra payin avard o zarfiat ra bala bord!!!! baz ham doroughe nezame jomhourie eslamie doroughgouyan hast o bas.

-- Nam ، Sep 13, 2008 در ساعت 08:46 PM

یه غلطی کردن مثل خر توش گیر کردن!من تو هر نماز لعنتتون می کنم...هر کی امسال وارد دانشگاه شده شانسی بوده.یکی بارتیه 80000سهمیه منطقه 1 حسابداری قبول شده پیام نور تهران .یکی مثل من بارتبه 36000سهمیه منطقه 1تخیولیترین رشته هایی که بارتبه 67000پارسال قبول شدن من قبول نشدم.واگذارتون میکنم به خدا.گندش بعدن در میادچه غلطی کردن.

-- اسلام فقط شیعه ، Sep 13, 2008 در ساعت 08:46 PM

من امسال کنکور دادم رتبه ام 6400 منطقه 2 انتظار داشتم حداقل از مهندسی شیمی تبریز قبول بشم ولی به خاطر کاری که این بی پدر مادرها کردن از اردبیل دراومدم.فقط دعا میکنم خدا ازشون نگذره مگه با سرنوشت یه ادم بازی کردن شوخیه.گه بخورن همشون از اونی که اون بالا نشسته که هرچی آتیشه از زیر سرش بلند میشه تا پایین تری ها. به خدا من ضد انقلاب نبودم ولی بعد از این قضیه....دعا میکنم بمیرن از شرشون خلاص شیم برای اون دوست عزیزم متاسفم مثل خودم

-- طاهر نخعی ، Sep 13, 2008 در ساعت 08:46 PM

به جرات میشود گفت که حتی بسیاری از دانشگاههای دولتی امکانات لازم برای دانشجوهای خودشان را هم ندارند دانشگاه آزاد هم که یک ساختمان اداری را تبدیل به دانشگاه کرده اند. خیلی از فارغ التحصیلهای مهندسی آنها حتی یک کارگاه یا آزمایشگاه ندیده اند استاد هم که هیچ. حالا چه جوری ظرفیت را بالا میبرند؟ بسیار ساده روی کاغذ ولی در عمل فقط ماشین صدور مدرک میشوند نه دانشگاه!
آخرش هم این کاغذ پاره ها که ارزش ندارند همه دکترای افتخاری خواهند گرفت.
زنده باد فوتوشاپ

-- علی ، Sep 14, 2008 در ساعت 08:46 PM

کسی مخالفتی با سهمیه بندی مناطق ندارد. اما حق ندارند برای تهران هم سهمیه بندی بومی قائل باشند. درست است که ایران دانشگاه مجهز ندارد ولی باز دانشگاه های تهران مجهزترند و اغلب درسخون ها هم شهرستانی هستند. چرا بیش از نیمی از مملکت باید از امکانات محروم بشن به خاطر این قانون من در آوردی؟

-- rasa ، Sep 14, 2008 در ساعت 08:46 PM

سلام من عطیه عاشق درس بودم تمام زندگی من درس بود و بس حالا تو این میان عاشق خدمت به مردمم و پزشکی شدم اما جوابمو بد دادند منمی رم پزشکی می خونم نه برای کشورم بلکه برای دل خودم در کشوری جز ایران خدا جواب تک تک شما و تمام اشک های من رو کف دستتا تون بزاره اینم فرار مغزها بای ایرانم برای همیشه دوستون دارم ایرانی ها اما نذاشتند...

-- بدون نام ، Sep 27, 2008 در ساعت 08:46 PM

سلام من عطیه عاشق درس بودم تمام زندگی من درس بود و بس حالا تو این میان عاشق خدمت به مردمم و پزشکی شدم اما جوابمو بد دادند منمی رم پزشکی می خونم نه برای کشورم بلکه برای دل خودم در کشوری جز ایران خدا جواب تک تک شما و تمام اشک های من رو کف دستتا تون بزاره اینم فرار مغزها بای ایرانم برای همیشه دوستون دارم ایرانی ها اما نزاشتند...

-- عطیه ، Sep 27, 2008 در ساعت 08:46 PM

سلام من می رم در کشوری جز ایران پیشرفت کنم خدا لعنتتون کنه

-- عطیه ، Sep 27, 2008 در ساعت 08:46 PM