رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ دی ۱۳۸۸

فاسدترين ديکتاتورهای جهان از نگاه ساندی تایمز

روزنامه ساندی تايمز فهرستی از ۱۰ نفر از فاسدترين ديکتاتورهای جهان را منتشر کرده که در ميان آنها نام محمدرضا پهلوی پادشاه سابق ايران در رديف هفتم ديده می‌شود.

نام کيم جونگ ايل رهبر کره شمالی در صدر اين ليست قرار دارد.

مارک بريج نويسنده ساندی تايمز در باره محمدرضا پهلوی می‌نويسد: «محمدرضا پهلوی که خود را شاه شاهان و فرزند آريايی‌ها می‌ناميد، حدود ۱۰۰ ميليون دلار خرج جشن‌های ۲۵۰۰ ساله در سال ۱۹۷۱ در تخت جمشيد در نزديکی روستاهای فقرزده ايران کرد. جايی که او با سينه طاووس از مهمانان خود پذيرايی می کرد.»

کلکسيون اتومبيل‌های اسپورت درجه يک شاه که در موزه ملی اتومبيل در ايران به نمايش گذاشته شده به همراه مدل‌های سفارشی اتومبيل‌های مرسدس بنز و پورشه‌ای که شاه برای «پسر تاجدارش» خريد، به عنوان نمونه‌هايی از فساد اقتصادی وی ذکر شده است.

نويسنده ساندی تايمز همچنین دارا بودن ۲۰ هزار نوار ويدئو را از نشانه‌های فساد اقتصادی کيم جونگ ايل رهبر کره شمالی عنوان کرده است.

بر اساس اين گزارش، رهبر کمونيست کره شمالی، سالانه نزديک به ۶۵۰ هزار دلار فقط خرج مشروب کنياک خود می‌کند.
گروهی از زيبارويان کره‌ای که «بريگاد لذت» نام دارند هم در رکاب وی هستند.

فهرست اسامی ديکتاتورهای منتخب روزنامه ساندی تايمز عبارتند از:

۱- کيم جونگ ايل رهبر کره شمالی از ۱۹۹۴

۲- فرديناند مارکوس رئيس جمهور فيليپين در فاصله بين ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۶
۳- نيکلای چائوشسکو رئيس جمهور رومانی از ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۹

۴- سفر مراد نيازاف رئيس جمهور ترکمنستان از ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۶

۵- عيدی امين رئيس جمهور اوگاندا از ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۹

۶- ژوزف استالين رهبر اتحاد جماهير شوروی در سال‌های ۱۹۲۲ تا ۱۹۵۳

۷- محمدرضا پهلوی شاه ايران از ۱۹۴۱ تا ۱۹۷۹

۸- صدام حسين رئيس جمهور عراق از ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۳

۹- موبوتو سسه سکو رئيس جمهور زئير از ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۷

۱۰- سوهارتو رئيس جمهور اندونزی از ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۸.

نکته قابل توجه در گزارش ساندی تايمز اين است که اکثر اين ديکتاتورها در اواخر دهه شصت و اوايل دهه هفتاد بر سر کار آمده و در اواخر دهه نود از کار برکنار شده‌اند.

گزارش کامل را بخوانید

در برخی کامنت‌های خوانندگان پای اين گزارش آمده است: «صبر کن ببينم. پس جای تونی بلر در اين ليست شما کجاست؟»

يکی هم می‌نويسد: «پس چرا باراک اوباما توی ليست شما نيست؟ چرا رابرت موگابه؟ يا اسلام کريموف از ازبکستان؟ پس هيتلر و جرج دبليو بوش و عبدالله بن عبدالعزيز آل سعود کجا هستند؟ و اگوستو پينوشه ديکتاتور شيلی کجاست؟»

يکی از خوانندگان ايرانی نيز در کامنت خود نوشته است که بی انصافی است که نام محمدرضا پهلوی را در مقام هفتم اين ليست بياوريد. او و پدرش به ايران خيلی خدمت کردند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

رسانه های قدرتمند هر چرتی که بگویند یک عده هم هستند باورشون کنند. حالا هدف رادیو زمانه ،با این همه ادعا، از ذکر این مطلب چی بوده؟ خودش جای تفکر می تونه باشه!

-- Tina ، Sep 9, 2008 در ساعت 06:00 PM

جای موگابه که واقعاً خالیست

-- س ، Sep 9, 2008 در ساعت 06:00 PM

اگر بویی از شرف داشتین که اسم عیدی امین و نیازاف و کیم ایل جونگ را کنار اسم شاه فقید نمی گذاشتنید

-- بدون نام ، Sep 9, 2008 در ساعت 06:00 PM

به نظر من هم بی انصافی شده. شاه کجا و عیدی امین و استالین کجا.

-- م ، Sep 9, 2008 در ساعت 06:00 PM

ظاهرا اقای خمینی و خامنه ای هیچ فسادی ندارند

-- bp ، Sep 9, 2008 در ساعت 06:00 PM

با عرض پوزش باید عرض شود که این شاه فقید که می فرمائید دستش به خون بسیاری از جوانان پاک و مبارزان آلوده است .... نمی دانم او و پدر جانی اش چه خوبی کرده اند که بردن نامشان به نام دیکتاتور خطا شناخته می شود ؟؟

-- مهدی ، Sep 9, 2008 در ساعت 06:00 PM

Pas khameneyi o khomeyni o ayatollahaye ozma o gheire ozma ke dar hale noushidane khoun o jan o mal mardome ,Iran hastand kojast?? Sunday Times, tebghe mamoul biensafi o be gholi siassate pire kassif ra ejra mikonad. Serfan baraye tashvish o estefade jouyi az mogheiat

-- Nam ، Sep 9, 2008 در ساعت 06:00 PM

خدا را شكر كه ديكتاتور ها همين ده نفر بودند و بقيه رهبران جهان يكى از يكى بهتر اند و خون از دست هيچكدوم شون نمى چكه

-- بدون نام ، Sep 9, 2008 در ساعت 06:00 PM

من طرفدار ممد رضا شاه نیستم ولی خدائیش هرچی فکر می کنم می بینم که ممد رضا شاه دیکتاتور بود، ولی وصله "فساد اقتصادی" اونقدرها بهش نمی چسبه. یعنی فساد "سیاسی" یا فسادهای دیگه شاید داشت، ولی فساد "اقتصادی"... یه خرده به دور از انصافه؛ مخصوصا اگه دلیلش جشنهای 2500 ساله باشه، چون اون جشنها جنبه کاملا شخصی نداشت. در ضمن نمیشه خرج هائی که شاه می کرد رو با خرج های کیم ایل جون مقایسه کرد که مردمش رسما دارن از گرسنگی می میرن! درآمد ایران کجا و درآمد کره شمالی کجا! نکته دیگه اینکه اگرچه ایران در اون زمان از نظر سیاسی عقب مانده بود، ولی به نظر میاد که از لحاظ اقتصادی در حال پیشرفت بود.

-- واله ، Sep 9, 2008 در ساعت 06:00 PM

مرحوم شاه جداً استحقاق کامل داشته و دارد که در این لیست جای چشمگیری داشته باشد. همه افراد دیگری هم که در این لیست هستند انصافاً قابلیت و شایستگی این افتخار بزرگ را واجد بودند. اگر مشکلی باشد عدم حضور دو سه نام دیگرست که خواننده ای به حق تذکر داده است: هيتلر، پينوشه ، انور خوجه (از آلبانی) و مائوتسه تونگ.

-- بدون نام ، Sep 9, 2008 در ساعت 06:00 PM

جالب است ، ساندی تایمز خوب میگذارد تا همه بمیرند و نتوانند قانونأ از پس ... شعرهائی که مینویسد در ایند انگاه دست به قلم میشود!.
بدون نام عزیز ، اینها اگر شرف داشتند ان فجایعی را که اکنون توسط دیکتاتوری سفاکانه حکومت جمهوری اسلامی بر سر مردم بیزبان و بدبخت ایران میاید را میدیدند و بعد قطعنامه صادر میکردند ، دیکتاتوری و سرکوبی که از چشم مورچه های شاخ افریقا نیز پوشیده نمانده !!.
داوید

-- داوید ، Sep 9, 2008 در ساعت 06:00 PM

ظاهرا انگلیسها هنوز کینه شاه را دارند. نباید شاه آنقدر تحقیرشان می کرد.
شاه اگر آنقدرفاسدبود یک هفت هشت میلیارد دلار پول برای پسرش می گذاشت. مشکل شاه این بود که خیلی ظاهر را حفظ نمی کرد والا من بعید می دانم رفسنجانی خیلی بهتر باشد.

-- امیر ، Sep 9, 2008 در ساعت 06:00 PM

پس خمینی کجای این لیست قرار می گیرد؟؟؟!!!
او که با گوشت تن جوانان ایران و بودجه ی 8 سال یک مملکت از جنگی ناخواسته یک شکست ننگین ساخت؟ دستکم خاندان پهلوی از جان مردم مایه نگذاشتند.
توضیح: تباه شدن خون صدها هزار جوان غیور را چیزی جز شکست می توان خواند؟!

-- بدون نام ، Sep 9, 2008 در ساعت 06:00 PM

در پاسخ به کامنت بدون نام :به نظر من هیچ حکومتی مثل جمهوری اسلامی خدمت به رژیم پهلوی نکرده . کی می تونست در این مدت کوتاه کاری کنه که به محمدرضا بگن شاه فقید و همه فساد و خشونتشو از یاد ببرند. من اگه جای خانوداده پهلوی بودم یه قدردانیی می کردم

-- بدون نام ، Sep 10, 2008 در ساعت 06:00 PM

جنون را نشانی از اين آشکاره تر به دست نکرده است! درود به روان پادشاه فقید ایران که جز سرفرازی ملتش اندیشه ی دیگری در سر نداشت.

-- ناخدا ، Sep 10, 2008 در ساعت 06:00 PM

آنچنانكه پيداست عمده توجه پديدآورندگان ليست مذكور علاوه بر استبداد، اختلاس و سرقت اموال ملت نيز بوده است چيزي كه به هيتلر نمي چسبد عليرغم تمامي جنايتهايي كه مرتكب شد ، ولي انصافا محمدرضا شاه پهلوي را بايد در صدر اين ليست قرار داد با ميلياردها دلاري كه طي 25 سال از كشور خارج كرد.

-- سهراب ، Sep 10, 2008 در ساعت 06:00 PM

اين نويسنده بقدري بي سواد است که نمي داند يک آقازاده در ايران طوري زندگي مي کند که شاه حتي به خواب هم نمي بيند چه رسد به بفيه

-- بدون نام ، Sep 10, 2008 در ساعت 06:00 PM

not one European-white man? all people of color! the research has a definite racist approach! Z

-- بدون نام ، Sep 10, 2008 در ساعت 06:00 PM

فقط همینو میتونم بگم که یکی از مظلومان بزرگ تاریخ محمد رضا شاه پهلوی است.
واقعا بی انصافی نیست که اسمش رو بالاتر از خونخوار دیوانه ای مثل صدام حسین گذاشته اند؟
اونکه حاضر نشد برای بقای تاج و تختش خون مردمو بریزه؟
روحش شاد
و دیگه اینکه:
تو در نماز عشق چه خواندی ؟
که سالهاست بالای دار رفتی
و این شحنه های پیر
از مرده ات هنوز پرهیز می کنند

-- بابک از تهران ، Sep 10, 2008 در ساعت 06:00 PM

محمد رضا شاه پهلوی به تنها چیزی که حساسیت داشت
مخالفان سیاسی خود بود ایشان در مورد آزادی زندگی خصوصی مردم فردی دموکرات بود مثلا ایشان بر خلاف پدر خود چادر بر سر گداشتن خانمها را آزاد اعلام کرد و نحوه پوشش افراد را به خودشان واگذاشته بود مطمئنا انتقاداتی به رژیم پهلوی دوم وارد است اما در آن زمان مساجد باز بودند و مردم از هر کیش و آیینی می توانستند آزادانه و بی واهمه مراسم مذهبی خود را به جا آورند در دوران پهلوی دوم بود که ایران روند مدرن شدن را آغاز کرد در این دوران ایران شکل و ظاهر جدیدی پیدا کرد همانطور که سولیوان آخرین سفیر آمریکا در ایران در خاطراتش می گوید که در اواخر حکومت پهلوی که به تهران آمده بود از این همه تغییرات و مدرن شدن تهران متعجب شده بود رفتار ساواک با مخالفان طبق گفته آیت اله منتظری بهتر از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بوده و رغم حیف . میل پول نفت در دوران شاه در مقایسه با غارتی که از به قول خودشان بیت المال در جمهوری اسلامی صورت گرفته رقم ناچیزی به حساب می آیدجالب اینجاست که در این کتاب نامی از فیدل کاسترو دیکتاتور کوبا به میان نیامده کسی که تا زمان زمامداریش حتی نمی گذاشت شهروندانش از سیستم اینترنت بهره مند باشند و وقتی به قدرت رسید حداقل ده هزار نفر را کشت
شاه در مصاحبه با اوریانا فالاچی روزنامه نگار ایتالیایی مطالب ارزنده ای گفته بود شاه در این مصاحبه می گوید
وقتی سلطنت نباشد هرج و مرج یا حکومت متنفذان یا دیکتاتوری بر قرار می شود طبیعتا من هم ممکن است اشتباه کنم من هم انسان هستم.. شاه در برابر پرسش فالاچی که به او می گوید بسیاری از مردم شما را دیکتاتور می دانند می گوید این چیزی است که لوموند می نویسد(شاید شاه از این که نام یک روزنامه و مجله انگلیسی را بر زبان آورد هراس داشته)شاه ادامه می دهد اما چه اهمیتی دارد؟ من برای ملتم کار می کنم نه برای لوموند.. فالاچی می گوید ولی انکار نمی کنید که شاه مقتدری هستید و او در جواب می گوید نه زیرا برای انجام اصلاحات نمی توان مقتدر نبود(قابل توجه آقای خاتمی) ایشان اضافه میکند من اگر سختگیر نبودم
حتی نمی توانستم اصلاحات ارضی را انجام دهم و تمام برنامه اصلاحات به هم می خورد انگلیسی ها به دلیل تمایل رضا شاه اول به آلمانی ها او را از سلطنت انداختند
و در نهایت و دیر به زرنگی شاه در بازی دادن خودشان توسط شاه پی بردند شاه آمریکا را قابل اعتماد تر دانسته بود و همه این دلایل
و دلایل دیگر می تواند به فهم این نکته کمک کند که در جهان پر از اسامی دیکتاتورهای واقعی
چرا یک انتقام گیری دیر هنگام توسط یک روزنامه انگلیسی انجام می شود.

-- بدون نام ، Sep 10, 2008 در ساعت 06:00 PM

بی‌شک رژیم گذشته نقایص بسیاری داشت و باید اصلاح اصولی می‌شد ولی انصاف داشته‌ باشیم که زمان شاه فقید بهترین دوران ایران بعد از حمله اعراب بود. خرج 100 میلیون دلار در جشن‌های 2500 سالگی بنظر من کاملا موجه بود. ایرادی که به این جشن ها وارد است این بود که تصمیمات از بالای سر مردم گرفته شد و مردم هیچ دخالتی در آن نداشتند.

-- شاهین ، Sep 10, 2008 در ساعت 06:00 PM

سلطنت طلبان فقط تعصب دارند و نه تعقل..

-- حسام ، Sep 10, 2008 در ساعت 06:00 PM

baraye man faghat in jalebe ke esme shah ghabl az saddam oomadeh.hamin dalil kafiye

-- بدون نام ، Sep 10, 2008 در ساعت 06:00 PM

باید دید نویسنده این مقاله چه کسی بوده و بر اساس کدام سند و مدرک این رده بندی را انجام داده. باید جواب مناسب به روزنامه مورد نظر که این مطلب رو چاپ کرده داده بشه. اگر ما ساکت بنشینیم باید منتظر تحقیر بیشتر هم باشیم

-- بدون نام ، Sep 10, 2008 در ساعت 06:00 PM

یکی از نويسندگان بقدري بي سواد است که نمي داند يک آقازاده در ايران طوري زندگي مي کند که شاه حتي به خواب هم نمي بيند چه رسد به بفيه. مثلا این آقازاده ها گوشی موبایل دارند آنهم نه یکی بلکه چندتا. شاه فقید که هیچی وزارت دربار هم حتی تلفن بیسیم نداشت.

-- ناخدادوم ، Sep 10, 2008 در ساعت 06:00 PM

مگه معیار دیکتاتور بودن فقط داشتن پول و داشتن اتومبیله؟ ایکاش در دنیا میشد فریاد زد که دیکتاتور های واقعی الان در ایران هستند که حتی اجازه انتخاب رنگ لباس را هم به آدمها نمیدن و انسان ها را از ساده ترین آزادی ها محروم کرده اند و زندان بزرگی ساخت اند به نام ایران. این یک اشتباه بزرگه که شاه در کنار صدام و غیره قرار بگیره . بی انصاف نباشیم که آنها که به یاد دارند کشور ما در دوره پهلوی از نظر اقتصادی در بهترین شرایط قرار داشت آیا باید به نسهای بعدی اطلاعات غلط داد؟

-- From Canada ، Sep 10, 2008 در ساعت 06:00 PM

جشنهای2500ساله آنقدر با شکوه و حسادت بر انگیز بود که هنوز که هنوز است شعله های
حسادت انگلیسی ها از انجام آن توسط شاه فقید فرو کش نکرده فراموش نکنیم که علیرغم دعوت رسمی ایران
ملکه انگلیس در این جشن شرکت نکرد در ضمن کسی نیست به این انگلیسیهای پاک و منزه بگوید غارت طلاهای هندوستان و استثمار مردم گرسنه هند و همچنین غارت منابع زیر زمینی و ثروتهای طبیعی آفریقا و الماسهای خونین آن را
در کنار مردم گرسنه و شکم از فقر بر آمده آفریقا در کدام رتبه بندی و کته گری خود قرار می دهند... من به بر گذاری جشنهای 2500 ساله در کشورم افتخار می کنم و صرف چنین هزینه هایی را برای شادمانی
بهتر از صرف هزینه برای جنگ و کشت و کشتار می دانم.

-- بدون نام ، Sep 10, 2008 در ساعت 06:00 PM

همین که الان مردم از شاه خدا بیامرز بعنوان شاه فقید یاد میکنند و فقه های جهل و جور رو لعنت میکنند.جواب دندان شکنیه به همه ی اونهایه که با دیکتاتور خوندن شاه سعی میکنند خدمات اون مرحوم و تخطئه بکنند.شاه هر چی بود هدف و آرمانش خدمت به ایران و ایرانی بود.نه مانند این آقایان که قبله شان فلسطینه و میلیون میلیون خرج باز سازی لبان و ونزئلا و... میکنند در صورتی که مردم بزرگترین بندر ایران در قبل از انقلاب هنوز هم که هنوزه آب سالم ندارند بخورن.آدم واقعاً دلش آتیش میگیره از این همه کینه ی و بی معرفتی که بعضیها نسبت به اون بنده خدا دارند.شاید آقا مهدی باید بیاد خرمشهر زندگی کنه تا بفهمه تو اوج گرمای تابستون که تخم مرغ رو آسفالت نیمرو میشه وقتی برقت میره چه حالی میده یا اینکه فقط ایام عید که کاروان نور و کوفت میان تو شهرت میتونی آب قابل شرب پیدا کنی.

-- فواد ، Sep 10, 2008 در ساعت 06:00 PM

manam ba in nazar kamelan movafegham ke hanooz englisha az hesadat be jashni ke shah bar pa kard va ghoroori ke baraye ma be armaghan avard misoozand.negah konid be jomle bandiye maghale" shahe ariyayee" hatta tahamole in vaghee=yato ham nadarand.

-- بدون نام ، Sep 11, 2008 در ساعت 06:00 PM

آقا حسام ... این که سلطنت طلبها تعصب داردند خیلی بهتر از تفکر کسانی است که با طرز تفکرشان ایران را به سیاهی و پس رفت فرهنگی فرستاره اند

-- کوروش ، Sep 11, 2008 در ساعت 06:00 PM

حسام و بقیه ی "بدون نام" های مخالف شاه که بعد از سی سال هر وقت نام پادشاه فقید ایران برده می شود احساس دن کیشوت بودن بر شما چیره می شود، اگر سلطنت طلب ها تعصب دارند، آنچه در این سی سال از رژیم اسلامی و سرکردگانش و هوادارنش، و در دوران پادشاهی آنچه از مخالفان پادشاهی و از به اصطلاح روشنفکرانتان دیدیم چه نام دارد؟ .

-- حامد ، Sep 11, 2008 در ساعت 06:00 PM

فحاشی نسبت به شاهنشاه فقید از سوی بیگانگان و همداستانان داخلی آنها روز به روز مردم ایران را نسبت به آنچه که گذشت آگاه‌تر می‌کند.

-- بدون نام ، Sep 24, 2008 در ساعت 06:00 PM

in shah faqeed shomaa namidanest mardoom balochistan sham shab nadarand wa 100 melion kharj jashnehaye 2500 sale bekonaad.
m
magaar asharf khahar shah daar mimanihaye khoud zendaneyan seyasi ra namiaward ke shekanjaa beshawand wa ishan lezaat bebarand.
agaar fidel castro dictatour bood wali dozd nabood, sarmayaa fidel castero dar bankehaye swiss ra pida bekoneed.

-- 'golmahmaad ، Sep 24, 2008 در ساعت 06:00 PM

کاری به این ندارم که شاه دیکتاتور بوده یا نه ؟ اما این معیار اصلا معیار درستی نیست.شاه علنا دچار فساد اقتصادی بوده اماحاکمان جمهوری اسلامی مخفیانه و با ریا کاری.از رادیو زمانه بعید است که همچین فهرست سخیف و بدون مطالعه رو لینک بدهد.
- گذشته از آن ، نام جرج بوش چرا نیست؟ مگه آدمکشها جزو دیکتاتورها نیستن؟

-- َAJ ، Sep 24, 2008 در ساعت 06:00 PM

جاوید شاه

-- آرش اریا ، Dec 24, 2009 در ساعت 06:00 PM