رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۸۷

درگذشت آخرین بازمانده بازیگران فیلم‌های صامت

آنیتا پیج، آخرین بازمانده بازیگران عصر صامت سینما در سن 98 سالگی در لوس‌آنجلس درگذشت.

خانم پیج که در سال 1910 در نیویورک به دنیا آمد، در سال 1924 با بازی در فیلم صامت «بوسه ای برای سیندرلا» به عنوان سیاهی لشکر، بازیگری در سینما را شروع کرد و با بازی در فیلم ملودرام «دختر رقاص ما» در کنار جوان کرافورد در 1928 به شهرت رسید.

موفقیت این فیلم باعث شد که وی و کرافورد، دوباره در فیلم‌های «عروس‌های خجالتی ما» (1930) و «خدمتکاران مدرن ما» (1929) در کنار هم قرار گیرند.


آنتیتا پیج یکی از نخستین بازیگران عصر صامت بود که با فیلم موزیکال «ملودی برادوی» پا به عصر ناطق گذاشت.

خانم پیج در این باره گفته بود: «من کمپانی ام.جی.ام(متروگلدوین مایر) را وارد عصر ناطق کردم و پول زیادی برایشان ساختم.»

بازی در فیلم نوآر «وقتی شهر می‌خوابد» (1928) در کنار لون چنی، یکی از بهترین نقش‌های آنتیا پیج در سینما بود.

خانم پیج روابط عاشقانه پرسروصدایی با بازیگران سینما و سیاستمداران داشت که از میان آنها کلارک گیبل و بنیتو موسولینی را می توان نام برد.

کلارک گیبل او را یک زیبای منحصر به فرد می‌نامید و گفته است وقتی بعدها با گریس کلی هم بازی شد، هرگز نتوانست تصویر آنیتا پیج را از ذهنش دور سازد.

می‌گویند موسولینی بدون این‌که آنیتا را از نزدیک دیده باشد، می‌خواسته با او ازدواج کند و برایش نامه‌های عاشقانه و هدیه می‌فرستاده است، اما استودیوهای هالیوود برای جلوگیری از رسوایی از خانم پیج خواستند که به نامه‌های دیکتاتور فاشیست ایتالیایی جواب ندهد.

بعدها معلوم شد که مادر آنیتا به جای وی جواب نامه‌های موسولینی را می‌داده و عکس‌های امضا شده آنیتا را برایش می‌فرستاده است.

در باره وی این شایعه هم وجود داشت که وقتی پیشنهاد الوین تالبرگ، تهیه‌کننده بزرگ هالیوود را برای هم‌خوابه شدن نپذیرفت، از سوی استودیوهای بزرگ هالیوود بایکوت و مجبور شد در سن 23 سالگی بازنشسته شود.

زندگی آنیتا پیج، بازتاب واقعی زندگی نورما دزموند شخصیت اصلی فیلم «سانست بلوار» بیلی وایلدر بود که گلوریا سوانسن آن را بازی کرد.

با این حال، خانم پیج برخلاف دزموند، در سن 84 سالگی بعد از شش دهه دوری از سینما به روی صحنه آمد.

آنیتا پیج در سال 1933 با ناسیو هرب براون آهنگساز سینما ازدواج کرد. ازدواجی که بعد از پنج سال به جدایی انجامید. آنیتا بعدها با یک ناخدای کشتی آمریکایی ازدواج کرد که در سال 1991 درگذشت.

آخرین فیلم آنیتا پیج در سینما، فیلم ترسناک «غروب بعد از تاریکی» بود که وی در سال 1994 در آن بازی کرد.

اما آخرین تصویر وی در سینما، بازی در یک نقش افتخاری و کوتاه در فیلم «فرانکشتین برمی‌خیزد » است که هنوز به نمایش درنیامده است.