رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۸۷

تجمع در اعتراض به نتایج آزمون سراسری

گروهی از داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها امروز یکشنبه در اعتراض به اعلام نتابج کنکور سراسری مقابل ساختمان سازمان سنجش تجمع کردند.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی از تجمع مقابل ساختمان سازمان سنجش اعلام کرد که تجمع‌کنندگان نسبت به ساز و کار پذیرش دانشجو اعتراض دارند و آن را «ناعادلانه» می‌دانند.

سازمان سنجش یکی از ادارات زیر مجموعه وزارت علوم است که مسئولیت برگزاری آزمون‌های سراسری دانشگا‌ه‌ها را بر عهده دارد.


براساس این گزارش، برخی از معترضین با داشتن رتبه‌های دو و سه رقمی گفته‌اند که باید در یکی از رشته‌های مورد علاقه‌اشان در تهران پذیرفته می‌شدند که «متاسفانه چنین نشده است.»

یکی از معترضان گفته که با رتبه ۱۲۸۷ زير گروه رياضي فني از منطقه يك، در هيچ دانشگاهي در تهران قبول نشده است.

به گفته این فرد «طبق روال همه ساله، رتبه حدود يك‌هزار علوم رياضي بايد بتواند حداقل در يكي از رشته‌هاي علوم پايه قبول شود.»

مادر يكي ديگر از داوطلبان نيز با بيان اينكه فرزندش از استان محروم لرستان در كنكور شركت كرده است، گفت: «فرزندم در رشته رياضي كاربردي شهر رفسنجان قبول شده است، در حالي كه در هنگام انتخاب رشته شهر رفسنجان را انتخاب نكرده‌ بوديم.»

معترض دیگری که رتبه ۴۰۰ را در کنکور کسب کرده نیز گفت که « من مردود علمي شده‌ام. گويا حتي در دوره‌هاي متمركز و نيمه‌متمركز و شبانه و غيرانتفاعي و شهرستان هم براي رتبه ۴۰۰ هنر از تهران ظرفيتي وجود نداشته است.»


در واکنش به این اعتراض‌ها ابراهيم خدايي معاون سازمان سنجش آموزش كشور با حضور در جمع معترضين وعده داد که به اعتراض‌ها رسیدگی و نتایج آن را تا دو هفته دیگر اعلام کند.

نتایج نهایی آزمون سراسری سال ۸۷ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی كشور، پنچشنبه گذشته اعلام شد که براساس آن از میان یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر، ۴۳۷ هزار و ۶۹ نفر پذیرفته شدند كه ۶۴ درصد آن‌ها را دختران تشكیل می‌دهند.

انتشار نتایج آزمون سراسری دانشگاه‌های دولتی همه ساله با اعتراض گروهی از داوطلبان مواجه می‌شود.

در ایران تحصیل در دانشگاه‌های دولتی رایگان است، اما به علت ظرفیت‌ محدود دانشگاه‌ها، داوطلبان باید آزمونی سخت را پشت سر بگذارند.

در آزمون سراسری امسال، ۱۵۸ هزار و ۹۱۱ نفر از پذیرفته‌شدگان مرد و ۲۷۸ هزار و ۱۵۸ نفر زن هستند.

بنا بر اعلام مسئولان سازمان سنجش، در حال حاضر در مجموع حدود ۶۲ درصد پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها دختر و ۳۸ درصد آن‌ها پسر هستند كه این آمار با احتساب دانشگاه‌های آزاد، فراگیر و علمی كاربردی، به ۴۹ درصد پسر و ۵۱ درصد دختر می‌رسد.

براساس آمار‌های سازمان سنجش، این سازمان سالانه ۹۵ کنکور در ایران برگزار می‌کند.

تعداد ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال در آزمون‌های سازمان سنجش شرکت می‌کنند که از این تعداد تنها یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کنکور سراسری به رقابت می‌پردازند.

نظرهای خوانندگان

پس تجمع كنكوري ها بود

امروز قبل از ظهر، از ميدان وليعصر تا ميدان هفت تير، ترافيك وحشتناكي بود، و البته پليس هاي زيادي هم بودن كه وحشتناك بودن!

-- كاوه ، Sep 7, 2008 در ساعت 09:47 PM

In namardan o bimarefatan o doroughgouyan ke hata vazire keshvareshan be madarekesh shak hast kare taghalob ... ra edame midahand. ... Az div o dad maloulam o ensanam arezoust

-- Nam ، Sep 7, 2008 در ساعت 09:47 PM

واقعا مسخره است مملکت امام زمان بهتر از این نمیشه

-- okey ، Sep 8, 2008 در ساعت 09:47 PM

افسوس كه علم نيز اين روزها...

-- بدون نام ، Sep 8, 2008 در ساعت 09:47 PM

ای خدا به کمرشون بزنه که با یه عمر زحمت جوونا اینطوری می کنن، این مشکل برای خیلی از تهرانی ها پیش اومده، شهرستانی ها اوضاعشون خیلی بهتره :(

-- زهرا ، Sep 8, 2008 در ساعت 09:47 PM

من رتبه ی 270 رو آوردم تو انسانی و رتبه ی زبان هم شده 129...مسخره است که من هیچ جا حتی یزد و بندر عباس هم حتی شبانه قبول نشدم...
این چه وضیعه..من خیلی راحت می تونم با این رتبه حقوق دانشگاه علامه قبول شم یا روانشناسی یا حتی فلسفه..سازمان سنجش چه کار داره می کنه آخه با این انتخاب رشته ها...رتبه ی من عالی بود...من به باید بگم؟؟

-- پونه ، Sep 8, 2008 در ساعت 09:47 PM

وزیر علوم اون قدر باید مرد باشه که استعفا بده.
...
اما ککش هم نمی گزه و حتی یه عذر خواهی هم نمی کنه!
...

-- بدون نام ، Sep 8, 2008 در ساعت 09:47 PM

به نظر من هدف اصلی چنین طرحی دردرجه اول خلوت کردن خوابگاه ها در وضعیت فعلی نارضایتی دانشجویان و نارضایتی اجتماعی است بخصوص که انتخابات آینده رییس جمهوری هم در پیش است چون بعد از قضیه کوی دانشگاه حاکمیت به این نتیجه رسید که اکثر فعالیتهای دانشجویی از خوابگاه ها شروع و سازماندهی می شود پس چه بهتر که هر کسی در خانه خودش وزیر کنترل خانواده و به دور از سایر دوستان هم فکر درس بخواند به این ترتیب در هزینه های دولت برای خوابگاه های دانشجویی هم در طول زمان کاسته خواهد شد .اینها مطالبی بود که در این روزها کمتر کسی به آن توجه کرده

-- آناهیتا ، Sep 8, 2008 در ساعت 09:47 PM

یکی از دوستان من با رتبه 41 مکانیک شریف قبول نشده!
یه نفر دیگه با رتبه 25 برق شریف قبول نشده!
با رتبه 110 برق تبریز قبول شدن و نتوانسته برای هیج یک از دانشگاههای تهران قبول شود.

-- hra ، Sep 8, 2008 در ساعت 09:47 PM

عذرخواهی؟ استعفا؟
اون به وظیفش عمل کرده. ..
...

-- هادی ، Sep 8, 2008 در ساعت 09:47 PM

چه کسی گفیت که دانشگاه دولتی در ایران رایگان است؟من فارغ التحصیل دانشگاه تهران هستم و بعد از اتمام درسم وقتی مدرک لیسانسم را مطالبه کردم گفتند یا باید 8 سال سابقه خدمت دولتی داشته باشم ای مدرکم را بخرم..من 600000 تومان برای خرید مدرک پرداخت کردم و همسرم که کارشناسی ارشد داشت یک میلیون و نیم

-- بدون نام ، Sep 8, 2008 در ساعت 09:47 PM

yani enghad aghle masulin kuchike??

-- بدون نام ، Sep 8, 2008 در ساعت 09:47 PM

من که دورقمی بود رتبه ام قبول هم شدم.اینا حتما تخیلی انتخاب رشته کردن که چیزی قبول نشدن

-- س ، Sep 8, 2008 در ساعت 09:47 PM

جدي جدي نمي دونم ما جرا اينطوري هستيم تو دولتهاي ديگه كساني رو كة به درس اهميت مي دهند تشويق مي كنند اما انگيزه ي ما رو از بين مي برن

-- بدون نام ، Sep 8, 2008 در ساعت 09:47 PM

تقلب کردند مانند سال های پیش امسال یک کوچولو بیشتر

-- علی ، Sep 9, 2008 در ساعت 09:47 PM

خودتون قضاوت كنيد:
من 8 سالگي پدرمو از دست دادم. مادرمم چند ساله مريضه كه پارسال رفت تهران پيش داييم كه تحت مداوا قرار بگيره. ما اهل بوشهر هستيم.من قرار بود امسال تهران قبول شم.با همه سختيهايي كه داشتم كار كردم كتاب خريدم.رتبم شد 300 منطقه 2 .باورتون ميشه من كامپيوتر بهشتي قبول نشدم.امسال هيچي نياوردم. خودم به درك. مادرمو چيكارش كنم؟

-- مسعود ، Sep 9, 2008 در ساعت 09:47 PM

خدایا اخه ما با این ادمای بولکی چکار کنیم شاید باورتان نشود اقا بنده رتبه ی 58 منطقه ی 3 را کسب کردیم ولی هیچ کجا قبول نشدیم فکر میکنید فرار مغز ها برای چه اتفاق میافتد

-- بدون نام ، Sep 12, 2008 در ساعت 09:47 PM

من فقط یک چیز می گویم نه اهل موعظه هستم نه چاپلوسی.
خداوند متعال به عزت و شرف خود قسم خورده که از هر چیزی بگذرد از حق الناس نمی گذرد . خدا به همه ما رحم کند

-- بدون نام ، Sep 14, 2008 در ساعت 09:47 PM