رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۸۷

بیانیه شورای همکاری خلیج فارس در محکومیت دفاتر ایرانی ابوموسی

کشورهای عرب خلیج فارس طی یک نشست در روز پنج‌شنبه، از ایران خواستند تا دفاتری را که به تازگی در جزیره ابوموسی گشوده است، تعطیل کند.

به گزارش روزنامه پنینسولا، روزنامه اصلی انگلیسی‌زبان قطر، این کشورها در بیانیه پایانی نشست خود، گشایش دفاتر ایرانی در ابوموسی را محکوم کردند.

این بیانیه در نشستی از وزرای خارجه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس که در شهر جده عربستان برگزار می‌شد، صادر شد.


عبدالرحان العطیه، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس (عکس: AFP)

در این بیانیه آمده است: «شورای وزرا گشایش دو دفتر اداری ایران را در جزیره ابوموسی که متعلق به امارات متحده عربی است، محکوم می‌کند و از ایران می‌خواهد تا این نهادهای غیر قانونی را برچیند و به حاکمیت امارات متحده بر جزیره خود احترام بگذارد.»

بر پایه گزارش‌های صدا و سیمای ایران، مقامات ایرانی یک دفتر فرعی تجسس و نجات دریایی و یک دفتر ثبت کشتی‌ها در ابوموسی تأسیس کرده‌اند.

این جزیره طبق عهدنامه‌ها، توسط ایران و امارات متحده عربی به صورت مشترک اداره می‌شود.

ماه گذشته، سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر ایرانی بودن جزیره ابوموسی، گفت که هر گونه سوء تفاهم در مورد جزیره ابوموسی در چهارچوب یادداشت تفاهم ۱۹۷۱ و بر اساس گفت و گوی دوجانبه قابل حل است.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران «تبلیغاتی کردن» این مسأله را «رویکردی غیرسازنده و بر خلاف روح حاکم بر روابط دو کشور ایران و امارات» قلمداد کرد.


شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر (عکس: AFP)

ایران: «مخالفت امیر قطر»

از سوی دیگر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) روز پنج‌شنبه در خبری نوشت: «شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر با هر گونه چالش با ایران که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در آن دخیل باشند، مخالفت کرد.

به نوشته این خبرگزاری، وی این موضوع را روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بشار اسد و نیکولا سارکوزی، رؤسای جمهور سوریه و فرانسه، رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه و پس از نشست چهارجانبه در قصرالشعب دمشق اظهار داشته است.

بر پایه این خبر، شیخ حمد افزوده است: در میان کشورهای خلیج فارس، فقط امارات با ایران در زمینه جزایر سه‌گانه اختلاف دارد.

به گفته شیخ حمد، به رغم وجود اختلاف میان امارات و ایران بر سر جزایر، «قوی‌ترین روابط اقتصادی میان ایران و کشورهای شورای همکاری، میان امارات و ایران است.»


در همین رابطه:
«مقایسه حضور ایران در جزایر سه‌گانه با اشغال فلسطین»
ادعای دوباره شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر ایران
تأکید ایران بر مالکیت جزایر سه‌گانه در خلیج فارس

نظرهای خوانندگان

چرا این اتحادیه در امور داخلی ایران دخالت میکند و چه حقی دارد که با گشایش دفاتر ایرانی در خاک خود مخالفت کند
بر طبق اسناد و مدارک این جزیره ها متعلق به ایران است و صرف ادعا نمیتوان حق یک کشور را بر خاک خود زیر سئوال برد

-- سعید ، Sep 6, 2008 در ساعت 05:03 PM

براساس نقشه ها و يادداشتها و كتيبه هاي به مانده از روزگاران قديم ، همه وهمه نشان مي دهد كه ايران پس از خدا مالك اصلي سه جزيره موردنظر مي باشد و كشور هاي حاشيه خليج فارس بدانند تا آخرين قطره خون خودمان از خاك ايران دفاع خواهيم كرد همچنان كه قبلا ثابت كرده ايم

-- مسعود ، Sep 6, 2008 در ساعت 05:03 PM