تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آواز گنجشک‌ها، نماینده منتخب ایران برای اسکار

«آواز گنجشک‌ها» به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار معرفی شد.

به گزارش بنیاد سینمایی فارابی، هیأت منتخب معرفی فیلم ایرانی، این فیلم را که مجیدی مجیدی کارگردانی کرده است، از میان چهار نامزد نهایی برای حضور در اسکار ۲۰۰۹ انتخاب کرد.

مجیدی با فیلم «بچه‌های آسمان» (۱۹۹۹) تنها کارگردان ایرانی است که تاکنون توانسته برای اولین بار در جمع نامزدهای بهترین اسکار غیر انگلیسی زبان انتخاب شود.

چند روز پیش، بنیاد سینمایی فارابی فیلم‌های «اتوبوس شب» ساخته کیومرث پوراحمد، «به همین سادگی» ساخته رضا میرکریمی، «فرش ایرانی» ساخته ۱۵ کارگردان ایرانی و همچنین «آواز گنجشک‌ها» را به عنوان نامزدهای اصلی هیات انتخاب فیلم ایرانی برای اسکار معرفی کرد.

اعضای كمیته انتخاب فیلم ایرانی آكادمی اسكار با هماهنگی خانه سینما انتخاب شدند. این کمیته جلسات بررسی خود را طی هفته گذشته، در محل امور بین‌الملل بنیاد فارابی تشكیل داد.

امیر اسفندیاری (مدیر امور بین‌الملل بنیاد فارابی)، محمد بزرگ‌نیا (کارگردان)، فرهاد توحیدی (فیلمنامه‌نویس)، عزیزالله حاجی‌مشهدی (مدرس و منتقد سینما)، محمد داودی (مدیر فیلمبرداری)، محمد سریر(آهنگ‌ساز)، علیرضا شجاع‌نوری (تهیه‌کننده)، رسول صدرعاملی (کارگردان) و فاطمه معتمدآریا ( بازیگر) اعضای این هیات هستند.

امیر اسفندیاری، سخنگوی این هیات پس از انتخاب نهایی، فیلم آواز گنجشک‌ها را «تصویری ناب از اشراق روح ایرانی» معرفی کرد.

لازم به یادآوری است که براساس قوانین آکادمی اسکار، فیلم‌هایی مجاز به شركت در بخش خارجی ‌زبان رقابت‌های اسكار ۲۰۰۹ هستند كه از تاریخ یکم اكتبر ۲۰۰۷ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۸، حداقل هفت روز به نمایش عمومی درآمده باشد. همچنین زبان این فیلم‌ها باید زبانی غیرانگلیسی باشد.

در همین حال، هنوز اکران فیلم آواز گنجشک‌ها در تهران آغاز نشده، اما به نقل از خبرگزاری مهر، این فیلم از ۱۲ شهریورماه در شهر سلماس اکران شده است.

آواز گنجشک‌ها یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سینمایی در سال گذشته بود. این فیلم توانست در یازده رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شود. چهار سیمرغ را نیز در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر به نام خود ثبت کرد.

همچنین سال گذشته، رضا ناجی بازیگر نقش اول فیلم، خرس نقره‌ای بهترین بازیگر جشنواره فیلم برلین را از آن خود کرد.

آواز گنجشک‌ها داستان اخراج شدن کارگری به نام «کریم» را در مزرعه پرورش شترمرغ روایت می‌کند که با فقر و سختی‌های زندگی دست و پنجه نرم می‌کند. مضمون اصلی این فیلم همچون سایر فیلم‌های مجیدی، انسانی است.

این فیلم قرار است همزمان با عید فطر، دهم مهرماه در تهران به روی پرده رود.

مراسم هشتاد و یکمین دوره جوایز اسکار، روز ۲۲ فوریه ۲۰۰۹ (چهارم اسفندماه) در کداک تیه‌تر لس آنجلس برگزار می‌شود.


خبر مرتبط:
سرانجام نمایندگان ایران در اسکار معرفی می‌شوند

نظرهای خوانندگان

با سلام آری ولی بر ایرانیان خارج از ایران که به زبان خارجی مسلط هستند واجب است که برای غربیها و آمریکا راجع به فتوای ارتداد و کفر را که همین آقای مجیدی برای عبدالکریم سروش صادر کرد و گریبان چاک کرد توضیح دهند. او گفت که « به حکم مولانا سروش کافر است » و بنا بر کافر بودن باید او را کشت... همین سایت زمانه چندی پیش در این مورد اخباری منتشر کرد. افشا کنید این ویترینهای جمهوری اسلامی در خارج از کشور را. بایکوت کنید اینان را. دوستان ایرانی آمریکایی این مطلب را برای آمریکاییها ترجمه کنید. متشکر از تهران

-- متشکر از تهران ، Sep 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)