تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض گزارشگران بدون مرز به محکومیت چهار فعال حقوق زن

سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به صدور حکم محکومیت چهار فعال حقوق زن و وب‌نگار فمینیست در ایران اعتراض کرد.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن، امروز پنجشنبه به دفتر رادیو زمانه ارسال شده، آمده است: «وب‌نگاران فمینیست با احضارها و بازجویی‌های مکرر قربانی سخت‌گیری‌های ناموجه مقامات قضایی هستند.»

بر اساس این بیاینه، گزارشگران خواستار «توقف صدور احکام زندان و احضار و آزار وب‌نگاران و روزنامه‌نگاران» شده است.


پروین اردلان

این هفته، پروین اردلان، جلوه جواهری، ناهید کشاورز و مریم حسین‌خواه به استناد ماده ٥٠٠ قانون مجازات اسلامی، هر کدام به شش ماه حبس محکوم شده‌اند.

این زنان متهم هستند که مقالاتی در تارنماها (وب‌‌سایت‌های) «تغییر برای برابری» و «زنستان» منتشر کرده‌اند.

شیرین عبادی وکیل مدافع این چهار وب‌نگار با اعتراض به این حکم پیش‌بینی کرده که وضعیت فعالان مدنی «در آینده، بدتر خواهد شد.»

به گفته خانم عبادی در صورتی که «لایحه تشدید مجازات اخلال‌گران امنیت روانی» در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد، باید در انتظار صدور احکام اعدام برای وبلاگ‌نویسان در ایران بود.

پروین اردلان یکی از فعالان حقوق زنان در ایران و برنده جایزه اولاف پالمه است که تا کنون دو بار به زندان محکوم و گذرنامه‌اش نیز توقیف شده است.

اردلان ۴۱ ساله یکی از اعضای کمپین برای یک میلیون امضا در حمایت از حقوق زنان در ایران است.


جلوه جواهری (عکس: آرش عاشوری‌نیا، کسوف)

جلوه جواهری یکی دیگر از فعالان جنبش زنان است که دهم آذرماه سال گذشته به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به دادسرا احضار و به دستور نماینده دادستان بازداشت شده بود.

علت بازداشت وی شرکت در تجمع اعتراضی ۱۳ اسفند مقابل دادگاه انقلاب بود که در نهایت به بازداشت او و ۳۲ زن دیگر حاضر در آن جمع منجر شد.

مریم حسین‌خواه نیز که در کمپین یک میلیون امضا فعالیت دارد پیش از این به «تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب از طریق انتشار اخبار کذب در تارنماهای زنستان و تغییر برای برابری» متهم شده بود.


مریم حسین‌خواه (عکس: آرش عاشوری‌نیا، کسوف)

ناهید کشاورز هم سال گذشته به همراه محبوبه حسین‌زاده، سارا ایمانیان و همسرش، و سعیده امین هنگام جمع‌آوری امضا برای کمپین «یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز» بازداشت شده بود.

بر اساس گزارش‌ها با وجود آن‌که دولت ایران نقض حقوق زنان را رد کرده است، ولی ده‌ها نفر از فعالان زن ایرانی از زمان آغاز تلاش‌ها برای جمع‌آوری یک میلیون امضا، از سوی مقام‌های امنتی ایران بازداشت شده‌اند.

فعالان حقوق زنان می‌گویند با «تبعیض نهادینه شده‌ای» روبه‌رو هستند که آن‌ها را در خصوص مسائلی مانند طلاق، ارث، حضانت فرزند و جنبه‌های دیگر زندگی «به شهروندان درجه دو تبدیل می‌کند.»


در همین رابطه:
محکومیت چهار فعال حقوق زن در ایران
آغاز محاکمه چهار فعال حقوق زنان در ایران
احضار دو فعال حقوق زنان به دادگاه

نظرهای خوانندگان

دهن كجي هاي مكرر جمهوري اسلامي به نهادها و سازمانهاي بين المللي كار تازه اي نبوده و نحواهد بود . در اوائل شهريور جمهوري اسلامي به شدت ترسيده و عقب نشيني كرده بود اما دركيريهاي روسيه و كرجستان و حمايت خامنه اي از دولت و سياستهاي خشونت زاي جمهوري اسلامي نفس تازه اي در اين جسد دميد و مجددا نيروهاي سركوبكر و حشونت زا ميدان دار شدند بخصوص در سركوب جنبش دانشجوئي زنان و مردم كرد . از فعالين زنان انتقام كرفته ميشود تا عقب نشيني در لايحه ي خانواده را جبران كرده باشند . اما عقب نشيني از تصويب لايحه ي خانواده يك بار ديكر نشان داد كه جمهوري اسلامي در مقابل اتحاد و اتفاق مردم ناتوان است و به سرعت عقب نشيني ميكند .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 4, 2008 در ساعت 01:03 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)