رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۸۷

مایکل فلپس با هشت طلا جاودانه شد

مایکل فلپس شناگر ۲۳ آمریکایی با کسب هشتمین مدال طلای المیپک چین، برترین ورزشکار تاریخ بازی‌های المپیک شد.


مایکل فلپس، شناگر آمریکایی (عکس: AFP)

هشتمین مدال طلای فلپس در رقابت‌های چهار در صد متر مختلط امدادی مردان در حالی نصیب وی شد که این ورزشکار پیش‌تر هفت مدال طلای دیگر از این دوره از بازی‌های المپیک کسب کرده بود.

مدال‌های وی در مواد ۴۰۰ متر مختلط انفرادی، ۲۰۰ متر آزاد، ۲۰۰ متر پروانه، ۱۰۰×۴ متر آزاد، ۲۰۰ متر مختلط و ۱۰۰ متر پروانه به دست آمده است.

فلپس با کسب این مدال توانست رکورد مارک اسپیتز هم‌وطن خود را که در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ توانسته بود هفت مدال طلا کسب کند، بشکند.


مایکل فلپس، شناگر آمریکایی (عکس: AFP)

این چهاردمین مدال طلای فلپس در بازی‌های المپیک ۲۰۰۴ آتن و ۲۰۰۸ پکن است.

فلپس پیش از این اعلام کرده بود که هدفش دستیابی به هشت مدال طلا در المپیک پکن است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وی در رقابت‌های ۱۰۰×۴ متر مختلط امدادی مردان به همراه سه ورزشکار هم‌وطن خود به نام‌های آرون پیرسول، برندان هانسن و جیسون لزاک، با پشت سر گذاشتن حریفانی از استرالیا و ژاپن توانست با زمان سه دقیقه و ۲۹ ثانیه و ۳۴ صدم ثانیه به خط پایان برسد.


مایکل فلپس، شناگر آمریکایی (عکس: AFP)

فلپس در ۹ روز گذشته، ۱۷ مرتبه با حریفان خود به رقابت پرداخته که در هفت رقابت از این مسابقات توانسته رکورد‌هایی قبلی را تغییر دهد.

وی پس از کسب هشتمین مدال طلای خود در المپیک پکن با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که کرد که پیش از آغاز بازی‌ها و در طول برگزاری آن، بیش از ۴۰ آزمایش دوپینگ از وی به عمل آمده است.


مایکل فلپس، شناگر آمریکایی (عکس: AFP)

فلپس با کسب این مدال هم چنین توانست به اقتدار ورزشکارانی چون کارل لوییس دونده آمریکایی، لاریسا لاتی نینا ژیمناست شوروی سابق و پاوو نورمی دونده فنلاندی پایان دهد و به عنوان تنها ورزشکاری که در تاریخ بازی‌های المپیک توانسته هشت مدال طلا کسب کند، برسد.

نظرهای خوانندگان

بزرگترين سرمايه "انسان" است.

-- پژمان ، Aug 18, 2008 در ساعت 05:03 PM

ایران با 55 نفر 8 مدال مختلف هم نگرفت ولی این ورزشکار به تنهایی 8 مدال طلا گرفت شاید بتوان گفت او به اندازه تمام مسئولان و ورزشکاران ایرانی و البته چند کشور دیگر مثل ایران زحمت کشیده و اندیشه کرده است.

-- مسعود ، Aug 23, 2008 در ساعت 05:03 PM