رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۷

تشدید درگیری‌ها میان روسیه و گرجستان

میخائیل ساکاشویلی، رییس‌جمهور گرجستان اعلام کرد که با ورود تانک‌های ارتش روسیه به تسخین‌والی مرکز منطقه جدایی‌طلب اوستیای جنوبی، این کشور با روسیه در «شرایط جنگ» به سر می‌برد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که وزارت کشور گرجستان اعلام کرد شهر تسخین‌والی کاملاً تحت کنترل نیروهای گرجستان درآمده است.

خبرگزاری نووستی هم به نقل از سرلشگر آناتولی ناگوویتسن، رییس ستاد کل ارتش روسیه نوشت که روسیه در حالت جنگ با گرجستان قرار ندارد و نیروهای مسلح این کشور صرفاً برای کمک به نیروهای پاسدار صلح روسیه وارد تسخین‌والی شده‌اند.

وی هم‌چنین هر گونه حمله ارتش روسیه به تفلیس را تکذیب کرد.


نیروهای نظامی گرجستان با محاصره تسخین‌والی و بمباران آن، موفق به سرکوب نیروهای جدایی‌طلب و بازپس‌گیری این منطقه شدند. در همین حال مقامات محلی اوستیا از کشته شدن حدود ۱۶۰۰ تن در اثر حملات گرجستان به این منطقه خبر دادند.

پارلمان گرجستان نیز با تقاضای ساکاشویلی مبنی بر اعلام حکومت نظامی در این کشور موافقت کرده است.

رییس‌جمهور گرجستان هم‌چنین اخبار حاکی از کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان در منطقه اوستیای جنوبی را تکذیب کرد.

پس از درگیری‌های داخلی در سال ۱۹۹۰، نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه مرزی اوستیای جنوبی و آبخازی، دو شهر خودمختار گرجستان مستقر شده‌اند.

روابط مسکو و گرجستان پس از اعلام خودمختاری اوستیای جنوبی به سردی گرایید.


رویترز در گزارشی از وقایع‌نگاری بحران در روابط مسکو و گرجستان نوشت که در روز سوم آوریل ۲۰۰۸ اعضای ناتو به گرجستان و اوکراین اعلام کردند که می‌توانند به ناتو بپیوندند و در روز شانزدهم همان ماه، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به طور نیمه‌رسمی دستور برقراری ارتباط با جدایی‌طلبان منطقه آبخازی و اوستیای جنوبی در گرجستان را صادر کرد.

بر اساس این گزارش در حالی که گرجستان پرواز هواپیماهای جنگی روسیه بر فراز آبخازی را بر خلاف قوانین بین‌المللی عنوان کرد، روسیه هرگونه دخالت در حوادث این منطقه را رد کرد و گرجستان را به تشدید عمدی کشمکش های آبخازی و اوستیای جنوبی متهم کرد.

این گزارش حاکی است که در روز ۲۹ آوریل، روسیه ارتش خود را برای آن‌چه «ممانعت از حمله نیروهای گرجستان به آبخازی» اعلام شد، به این منطقه اعزام کرد و هم‌زمان ناتو، روسیه را به تلاش برای آغاز درگیری با گرجستان متهم کرد.


شلیک به دو گرجی متهم به جاسوسی از سوی جدایی‌طلبان آبخازی، اعزام نیروهای نظامی اضافی از سوی روسیه به آبخازی و مخالفت گرجستان با این امر، اعلام حمایت از جدایی‌طلبان گرجستان از سوی روسیه، متهم شدن گرجستان به آتش‌افروزی در منطقه خودمختار از سوی دیمیتری مدودوف رییس‌جمهور جدید روسیه، پرواز هواپیماهای روسیه بر فراز اوستیای جنوبی و فرا خوانده شدن سفیر گرجستان در مسکو در اعتراض به این اتفاق و اعزام نیروهای روسیه به گرجستان چند روز پس از آن، سلسسله وقایع منجر به بحران میان دو کشور از سوم آوریل تا هشتم اوت گزارش شده است.

رییس‌جمهور روسیه قول داده بود از شهروندان خود در اوستیای جنوبی که اکثر آن‌ها دارای گذرنامه روسی هستند، حمایت کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور ‌خارجه روسیه نیز گرجستان را به پاک‌سازی قومی در روستاهای اوستیای جنوبی متهم کرد و مدودوف هم اعلام کرد که از جان شهروندان روس هر کجا که باشند، حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، به دنبال افزایش تنش‌ها میان روسیه و گرجستان، مقامات ایالات متحده و ناتو خواستار خروج روسیه از گرجستان و توقف حملات هوایی علیه تفلیس شده‌اند.

هنوز هیچ کشوری، جدایی اوستیای جنوبی از گرجستان را به رسمیت نشناخته است.


در همین حال رویترز در گزارشی از پکن، از نگرانی ورزشکاران روس و گرجی شرکت‌کننده در بازی‌های المپیک پکن، به خاطر تشدید درگیری‌ها بین دو کشور و پی‌گیری اخبار جنگ در منطقه از سوی آن‌ها خبر داد.

این خبرگزاری هم‌چنین در گزارشی به نقل از سخنگوی کمیته ملی المپیک گرجستان، اعلام کرد که این کشور، ممکن است که ذر اعتراض به حمله نظامی روسیه، کاروان ورزشی‌اش را از پکن فرا بخواند.

گئورگی چانیشویلی به رویترز گفته است که تصمیم نهایی در این مورد را میخائیل ساکاشویلی، رییس‌جمهور این کشور اتخاذ خواهد کرد.

نظرهای خوانندگان

وقتی غرب از ساکاشویلی که در یک انتخابات ناعادلانه به پیروزی رسید حمایت کرد نارضایتی عمومی در گرجستان شدت گرفت و ساکاشویلی برای انحراف افکار عمومی نیاز به یک درگیری دارد تا هویت خودش را به عنوان یک قهرمان در نظر مردم گرجستان به نمایش گذارد و بحران بین خود و مردم گرجستان را کاهش دهد . و همینطور غرب که از هر حرکت ضد روسی در هر نقطه ی جهان بدون در نظر گرفتن حقوق اولیه مردم حمایت میکند سیاست ضد روسی و ضد چینی غرب بر کسی پوشیده نیست و این حتی ضدیت با دموکراسی غربی نیز دارد مثلا در مخالفت با چین از دالائی لاما که یک متعصب مذهبی مرتجع می باشد حمایت میکند دالائی لاما خواهان اجرای مراسن سنتی تبتیان است یعنی اگر یک تبتی دو فرزند پسر داشته باشند یکی را باید برای معبد قربانی کنند که چین در سال 1949 این کار غیر انسانی را ممنوع کرده است ولی آمریکا از این ارتجاع خشونت آمیز آنها حمایت میکند . این سیاستهای روسی - چینی در مسئله ی یوگسلاوی نیز ادامه یافت تا اخیرا آمریکا و کشورهای اروپائی از استقلال کوسووا حمایت کردند روسیه نیز بدون تاخیر استقلال آبخازیا را به رسمیت شناخت و حتی پاسپورت روسی به مردم آنجا داد . به نظر من دخالت حکومت های غیر دموکراتیک گرجستان و روسیه در این منطقه مقابله با مردم آنجاست و اگر مردم این منطقه خواهان استقلال هستند دنیا باید به خواست مردم آبخازیا و اوستیا احترام بگذارند و فشارهای خود را کاهش دهند تا مردم روسیه از ترس شغالی مثل گرجستان به سمت گرگ یعنی روسیه نروند .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 9, 2008 در ساعت 07:10 PM

خیلی بهتر بود که ورزشکاران این دو کشور در کنار وظیفه ورزشکاری به دو کشور اخطار بدهند که به جنگ و کشتار پایان دهند. شاید که روزی بیاید که سیاستمداران کله پوک به خود آیند که انسانها میتوانند در کنار همدیگر زندگی مسالمت آمیز داشته باشند بدون اینکه در پی کشتار و از بین بردن همدیگر باشند. فکرش را بکنید که جنگ را سیاستمداران شروع میکنند و سیاستمداران خاتمه میدهند و مردم هستند که قربانی میدهند و دست آخر وقتی قدرت یکی به خطر می افتد جام زهر می نوشد و دیگری مغرور ادعای پیروزی میکند و انسانهایی که قربانی این شهوت رانان شدند با گذشت زمان فراموش میشوند. یک ضرب المثل آلمانی خیلی زیبا بیان میکند که فکرش را بکن جنگ شده است و هیچ کس به جبهه نمی رود.

-- داریوش ، Aug 9, 2008 در ساعت 07:10 PM

moshkel injast ke dar hale hazer donya tavasote divanegani chon Bush, Putin , Sarkozi, Ahmadinejad,... edare mishavad. ensan ha agar mikhahand dobare rooye aramesh ra be khod bebinand bayad ebteda az daste in kootoole haye siyasi khalas shavand.

-- mehrnoosh ، Aug 10, 2008 در ساعت 07:10 PM

چه تفاوتی بین کوزو که با حمایت آمریکا از صربستان جدا شد و اوستیای جنوبی وجود دارد؟
چرا گرجستان با انتخابات آزاد در اوستیای جنوبی مخالفت میکند؟
چرا آمریکا از تمامیت ارزی گرجستان حمایت میکند. صدها کارشناس نظامی آمریکایی در گرجستان به دنبال چه میگردند.
هدف گرجستان از این حمله واقعا چه بوده است.حمله ای که از قبل پیدا بود که با وجود دهها هزار تبعه روس در اوستیای جنوبی با واکنش شدید روسی روبرو خواهد شدو با قدرت عظیم نظامی روسیه کوچکترین شانسی برای گرجستان متصور نیست..
آیا آمریکا با تحت فشار قرار دادن روسیه میخواهد برای حمله به ایران با خرس پیر کنار بیاید؟

-- پیمان ، Aug 10, 2008 در ساعت 07:10 PM

چرا روسيه با استقلال چچنستان و دهها جمهوري خودمختار ديگر موافقت نمي كند ولي استقلال ابخازيا را به رسميت مي شناسد. چرا قيام مردم مسلمان چچن را با بي رحمي سركوب كرد ولي از حقوق مردم اوستياي جنوبي دم مي زند.

-- اسكندر ، Aug 11, 2008 در ساعت 07:10 PM