رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۸۷

اسپانیا قهرمان یورو ۲۰۰۸ شد

تیم ملی فوتبال اسپانیا، با پیروزی فینال یک بر صفر برابر آلمان در فینال یورو ۲۰۰۸، جام را به خانه برد.


در صحنه گل، فرناندو تورس مهاجم تیم ملی اسپانیا، فیلیپ لام مدافع آلمان را پشت سر گذاشت تا توپ را وارد دروازه کند

یکشنبه‌شب، از ساعت ۲۳:۱۵ به وقت تهران، تیم‌های ملی فوتبال آلمان و اسپانیا در دیدار پایانی جام ملت‌های اروپا به مصاف یکدیگر رفتند که در پایان اسپانیا موفق شد با تک‌گل فرناندو تورس در دقیقه ۳۳، آلمان را شکست دهد.

این بازی در ورزشگاه ارنست هاپل شهر وین برگزار شد. روبرتو روزتی، داور ایتالیایی این بازی، در دقیقه ۴۳ نیمه اول این بازی، ایکر کاسیاس و میشاییل بالاک، کاپیتان‌های دو تیم را با کارت زرد جریمه کرد.


ینس لمن، آرنه فردریش، پر مرته‌ساکر، کریستوف متزلدر، فیلیپ لام، تورستن فرینگس، توماس هیتزلپرگر، باستین شوان‌اشتایگر، میشاییل بالاک، لوکاس پودولسکی و میروسلاو کلوزه، بازیکنان تیم آلمان را در این دیدار تشکیل می‌دادند.


تیم اسپانیا نیز این بازی را با ترکیب ایکر کاسیاس، سرخیو راموس، کارلوس مارچنا، کارلوس پویول، خوان کاپدویا، مارکوس سنا، ژاوی هرناندز، سسک فابرگاس و داوید سیلوا و فرناندو تورس آغاز کرد.

اسپانیا در این دیدار موفق شد با یک بازی هجومی و برتر، تیم ملی آلمان را شکست دهد. بازی خوبِ شاگردان آراگونس و بازی بسیار بد آلمان باعث شد که اسپانیا پس از ۴۴ سال به یک جام معتبر دست پیدا کند.

یواخیم لو، سرمربی تیم ملی آلمان با تعویض‌هایش هم نتوانست روند بازی را تغییر دهد. آلمان در طول بازی تنها یک موقعیت گل‌زنی داشت. در حالی‌که مهاجمان پرتعداد اسپانیا به تعداد انگشتان دو دست، موقعیت مسلم گل داشتند.


شادی فرناندو تورس پس از به ثمر رساندن گل قهرمانی

تیم ملی آلمان در این بازی به هیچ‌وجه چهره‌ی یک تیم فینالیست را نداشت. بازی بسیار ضعیف مدافعان این تیم و بازی کم‌فروغ شوان‌اشنایگر سبب شد که اسپانیا در طول ۹۰ دقیقه حاکم میدان باشد.

در حالی‌که پیش از این گفته می‌شد بالاک به این بازی نخواهد رسید، اما کاپیتان ژرمن‌ها هم علی‌رغم حضور در زمین، نتوانست کاری از پیش ببرد.

در آن سوی میدان، اسپانیا نمایش بسیار خوبی داشت. سنا، توری و راموس اجازه ندادند که آلمان لحظه‌ای از فشار خارج شود.


روزتی به کاپیتان‌های دو تیم اخطار داد

خط دفاعی ضعیف و دروازه‌بان نامطمئن این تیم خیلی خوش شانس بودند که تیمشان بیش از یک گل دریافت نکرد. اگرچه آلمان به خاطر بازگشت‌هایش به بازی معروف است، ولی در فینال یورو ۲۰۰۸، بازی زیبای اسپانیا دست پرافتخارترین تیم جام ملت‌های اروپا را بست.

نکته‌ی جالب در پایان بازی حرکت بازیکنان تیم اسپانیا بود که مربی هفتاد ساله‌ی خود را به هوا پرتاب می‌کردند.

به این ترتیب پرونده‌ی این دوره از رقابت‌ها با قهرمانی اسپانیا بسته شد.


در همین رابطه:
«آلمان-اسپانيا» پرونده یورو ۲۰۰۸ را می‌بندد

نظرهای خوانندگان

اسپانیا حقش بود قهرمان بشه چون اصلا باخت نداشت ولی این آلمان مدعی تو بازی اولش یه باخت به کروواسی داده بود.

-- بدون نام ، Jun 30, 2008 در ساعت 07:30 PM