رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۸۷

حراج وسایل شخصی احمد شاملو

بخشی از وسایل شخصی احمد شاملو شاعر معاصر ایران، صبح روز یکشنبه در یک حراج به مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان فروخته شد.

خریدار این وسایل سیاوش شاملو است.

او ۵۵ ميليون تومان در اين مزايده به وديعه گذاشته و طبق اعلام، تا يك ‌ماه ديگر بايد بقيه‌ پول را تحويل دهد، تا وسايل را از خانه‌ شاملو كه آيدا سركيسيان - همسر شاعر - در آن ساكن است، ببرد.

سیاووش پسر ارشد احمد شاملو است که با آیدا سرکیسیان، همسر این شاعر بر سر میراث بر جای مانده از پدرش، دعوای حقوقی دارد.

وسایل شخصی احمد شاملو صبح امروز در حالی به مزایده گذاشته شد که پیش از این اعلام شده بود آن‌ها به موزه‌ای منتقل خواهند شد که قرار است به نام این شاعر راه‌اندازی شود.

بر اساس این گزارش، دست‌نوشته‌ها و کتابخانه شخصی احمد شاملو جزو اموال به حراج گذاشته شده نبوده است.

به گفته یک کارشناس دادگستری که مسئولیت قیمت‌گذاری بر اموال آقای شاملو را بر عهده دارد، دست‌نوشته‌ها، کتابخانه و نسخ خطی موجود در آن، قابلیت قیمت‌گذاری ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از ع. پاشایی، اموالی که امروز در این حراجی فروخته شده، «آثار نقاشانی چون ایران درودی و چند نقاش دیگر و مجسمه‌ای از شاملو» بوده است.

ع. پاشایی که می‌گوید به همراه آیدا سرکیسیان سرپرستی آثار این شاعر را بر عهده دارد، هم‌چنین اعلام کرد که از دادگاه خواستار تنفیذ سرپرستی قانونی آثار احمد شاملو شده است.

به گفته وی، سرپرستی وی بر آثار آقای شاملو بر اساس وصیت‌نامه و خواست خود این شاعر بوده است.

سال گذشته احمد وثوق احمدی، وکیل آیدا شاملو و تعدادی دیگر از شاکیان این پرونده در این باره به روزنامه اعتماد گفته بودند که بسیاری از این آثار متعلق به آیدا شاملو است که سیاوش شاملو تصمیم به حراج آن‌ها گرفته است.

این حراج در شرایطی برگزار ‌شد که به گفته کارشناسان میراث فرهنگی و سایر هنرمندان آثار به جا مانده از شاملو از جمله لوازم شخصی متعلق به یک خانواده یا یک شهر نیست و جنبه ملی دارد.

این در حالی است که سیاوش شاملو از سوی محلی که آن را دفتر نظارت بر آثار شاملو نامیده است، در سال‌های اخیر به بسیاری از کسانی که زمینه فعالیت خود را روی زندگی و شعر شاملو متمرکز کرده‌اند، معترض شده است. تا جایی که طراحی از چهره شاملو و انتشار آن را نیز منوط به کسب اجازه از این دفتر می‌داند.

فرزندان احمد شاملو (سیاووش، سیروس، ساقی و سامان) بر سر اداره اموال و آثار پدر خود با ع.پاشایی و آیدا سرکیسیان اختلاف حقوقی دارند.

نظرهای خوانندگان

میراث شاملو میراث همه پارسی زبانانی است که با شاملو زیسته اند، با شاملو گریسته اند و با شاملو عاشقی را قسمت کرده اند. کاش آنانی که سببی و نسبی به شاملو منتسب اند اینگونه شان و حرمت اشیایی را که هریک بوی آشنای شاعر را دارد اینگونه بازیچه نمی انگاشتند.

-- محمد ، Jun 22, 2008 در ساعت 03:15 PM

نکته این است که اگر آن اموال در شهرک نزدیک کرج باقی می ماند، ملی بود یا حالا که قرار است موزه شاملو تشکیل شود؟ نوع اطلاعرسانی شما جهت دار است! احساسات خانم آیدا سرکیسیان به جای خود. تا کی قرار است که آثار مرحوم شاملو در محاق بماند؟
در همه جای دنیا خانواده هنرمند از دست رفته، رسیدگی به اموال و آثار و کپی رایت آنها را بر عهده می گیرند. شما که خارج نشین هستید، باید اینها را بهتر بدانید.

-- م.م. ، Jun 22, 2008 در ساعت 03:15 PM

دعوا سر ارث و میراث که چیز جدیدی نیست . البته چون خانواده شاملوی بزرگه همه باید بدونن وگرنه خیلی خانواده ها هستن که به خاطر این موضوع کشت و کشتار راه می اندازند . من که با موزه شاعر موافقم . بسیار کار زیبا و فرهنگیه . همه جای دنیا هم این و تائید می کنه البته ما این ایران بی سرو ته همون و نباید با هیچ جا مقایسه کنیم . همه چیزش یه جور دیگش .

-- زهره ، Jun 23, 2008 در ساعت 03:15 PM

ای مرگ بیا که روزگار ماراکشت

-- روزنامه نگار ، Jun 23, 2008 در ساعت 03:15 PM

اگر ایدا می خواست برای شاملو کاری بکنه و موزه راه اندازی کنه این همه سال فرصت داشت. چرا اینکارو نکرد؟ایدا خودش تبدیل شده به یکی از وسایل اون موزه . غیر از مجسمه بودن کاری نکرده.

-- الف ، Jun 23, 2008 در ساعت 03:15 PM

ta tarikh zendast name hamade shamlo zendast

-- roham ، Jun 24, 2008 در ساعت 03:15 PM