تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

رقابت خانواده‌های قربانیان آمریکایی بر سر دارائی‌های ایران

خانواده‌های افرادی که ۲۵ سال پیش در بمب گذاری مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت کشته شدند، ادعای خود را در مورد مالکیت بر الواح گلی کهن ایرانی برای اجرای حکم قضایی دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری صادر شده علیه ایران اعلام کردند.

به گزارش رویترز، حدود 80 سال قبل که باستان شناسان دانشگاه شیکاگو هزاران کتیبه ایرانی را کشف و از خاک بیرون آوردند، ایران این الواح و تکه‌های آن‌ها را به موسسه شرق شناسی این دانشگاه قرض داد.

دولت ایران که از سوی آمریکا به علت حمایت از گروه‌های ستیزه‌جو مثل حزب‌الله و حماس، دولت حامی تروریسم نام گرفته است، شکایت هایی را که درصدد دریافت غرامت برای قربانیان حملات انجام شده توسط این دو گروه در خاورمیانه هستند نادیده گرفته است.

تهران گفته است که قضاوت دادگاه‌های آمریکایی را به رسمیت نمی شناسد اما هزینه یک وکیل را در شیکاگو پرداخت کرده است تا نماینده منافع این دولت برای حفاظت از این الواح گران قیمت در مقابل ادعاهای صورت گرفته باشد.

بر اساس این گزارش، وزیر فرهنگ ایران گفته است که جای این گنجینه‌های باستانی در دادگاه نیست و تعدادی از موزه‌های آمریکایی و دولت آمریکا نیز به نفع ایران اعلام کرده‌اند که آثار هنری ایران نباید به تصرف درآیند، چرا که بدعت‌گذاری بدی خواهد بود.

با این حال، بلانش مانینگ قاضی منطقه‌ای آمریکا در شیکاگو دستور داده است که ایران می‌تواند از منافع خود دفاع کند و اجازه داده است تا شاکیان مراحل شکایت خود را دنبال کنند.

وکیل آمریکایی‌هایی که بر اثر بمب‌گذاری سال 2003 در یک مرکز خرید در اورشلیم زخمی شده بودند توانست یک حکم غیابی 250 میلیون دلاری علیه ایران بدست آورد. او از آن زمان تلاش کرده است تا حق مالکیت این الواح را هم کسب کند.

در حالی که سرنوشت این الواح 2500 ساله هنوز مشخص نشده است، دیوید استراچمن نماینده گروه دیگری از شاکیان گفت که موفق شده است یک خانه 400 هزار دلاری متعلق به ایران را در تگزاس و مبلغ نسبتا کمی از حساب‌های ایران در بانک‌های آمریکایی را ضبط کند.

ارزش احتمالی هر یک از این کتیبه ها هزاران دلار است.

گروه دوم شاکیان را خانواده های تعدادی از 241 نظامی آمریکایی تشکیل می‌دهند که بر اثر بمب‌گذاری انتحاری سال 1983 بیروت کشته شدند. خانواده‌های تعدادی از زخمی شدگان این حمله می‌گویند که نمی‌خواهند این الواح به حراج گذاشته شوند.

هر دو گروه مدعی هستند که به دنبال فرد مطمئنی هستند تا حقوق این الواح را به یک موزه یا دانشگاهی که آن‌ها را از دسترس افراد عادی دور نگه دارد بفروشند.

دیوید کوک وکیل قربانیان بیروت گفت که ایران می‌تواند به حکم دو میلیارد و 700 میلیون دلاری سال گذشته به صورت دیگری واکنش نشان دهد.

کوک در مصاحبه‌ای در بیرون صحن دادگاه افزود: «اگر ما موفق شویم و این آثار باستانی را بدست آوریم تمام کاری که ایران باید انجام دهد کشیدن چکی از حساب‌های دلارهای نفتی است.»

کوک اشاره کرد که نسخه‌ای از ابلاغیه ادعایی خود را با ارسال یک نامه الکترونیکی به دفتر محمود احمدی‌نژاد ارسال کرده و هم اکنون پاسخ ایران در حال ترجمه شدن است.

قانونی که در ماه ژانویه تصویب شد به صورت مشخص کشورهایی مثل ایران را که به عنوان دولت‌های حامی تروریسم معرفی شده‌اند از مصونیت در مقابل دعاوی مدنی در مورد دارایی‌های این کشورها مستثنی می‌کند.

نظرهای خوانندگان

نوبت ما هم خواهد رسید وقتی غرامت خون جوانان این مملکت را از حلقوم کاخ سفید نشینان پشت سر صدام بگیریم.

-- مانی ، Jun 1, 2008 در ساعت 01:56 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)