رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۸۷

پروین دولت‌آبادی درگذشت

«پروین دولت‌آبادی» شاعر و از بنیانگذاران شعر کودک در ایران، سحر‌گاه امروز (سه‌شنبه) در سن ۸۴ سالگی در اثر ایست قلبی در منزل مسکونی‌اش در اصفهان درگذشت.

علی دهباشی، سردبیر فصلنامه بخارا با اعلام این خبر به زمانه گفت: «خانم دولت‌آبادی در حالی از دنیا رفت که از وی آثار زیادی در زمینه شعر کودک بر جای مانده است.»


پروین دولت آبادی (۱۳۰۳-۱۳۸۷)

به‌گفته وی، «پروین دولت‌آبادی» در سال ۱۳۰۳ در اصفهان به دنیا آمد. تحصیلاتش را در همان شهر شروع کرد و در تهران به پایان رساند. بعد از اتمام دوره دبیرستان «نوربخش» مدتی به کار در یک کودکستان پرداخت و حاصل تماسش با کودکان خردسال مجموعه سروده‌های در زمینه ادبیات کودکان است.

دهباشی گفت که دولت آبادی سال‌ها بعد، برای ادامه تحصیل وارد دانشکدة هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد، اما بازدیدی اتفاقی از شیرخوارگاه شهرداری تهران مسیر زندگی او را تغییر داد و تصمیم گرفت نیرویش را برای نگاهداری از کودکان بی‌سرپرست به کار بگیرد. به همین منظور در پرورشگاه شهرداری تهران مشغول به کار شد و سال‌ها در آنجا ماند.

پروین دولت‌آبادی کیست؟/ ویکی‌پدیا

سردبیر مجله بخارا در تشریح بخش دیگری از زندگی این بانوی فرهیخته گفت: مرحله بعدی فعالیت شغلی خانم دولت‌آبادی، در بخش آموزش کارگران شرکت نفت شکل گرفت که در آنجا به با سوادکردن کارگران همت گماشت.

خانم‌ دولت آبادی بعدها مدرسه‌ای ابتدایی به نام «شیوا» تأسیس کرد و پس از یک دوره پنج ساله دوباره به شرکت نفت بازگشت و تا رسیدن به سن بازنشستگی در اداره تعاون سازمان پخش به کار ادامه داد.

وی سال‌ها سروده‌هایی در زمینه ادبیات کودکان در مجله «پیک» منتشر کرد و علاوه بر آن آثار و تألیفاتش در ده جلد به شرح زیر به چاپ رسید: «آتش و آب»، «شوراب»، «مهرتاب»، «بر قایق ابر» ( مجموعه چهار صد شعر برای کودکان ) انتشارات راهگشا، «گل بادام» ( برنده جایزه کتاب کودک)، «منظور خردمند» ( زندگی و آثار جهان ملک خاتون شاعر سده هشتم هجری قمری) انتشارات صدا، «هلال نقره‌ای» ( مجموعه غزل ) انتشارات ایران، «در بلورین جامه انگو» ( مثنوی ) انتشارات ایران، «شهر سنگی» ( شعر نیمایی ) انتشارات ایران.

مجموعه آثار پروین دولت آبادی شامل بر هزار قطعه غزل، مثنوی و رباعی در دست تهیه و چاپ است.

نظرهای خوانندگان

drood be ravane pake in azad zan ke maye sarbolande bood ba zende negah dashtane farhange keshvar va mardome sarzaminash talash kard azadegan margeshan ham baraye ma bazmandeha dars ast . roohash shad bad .....rury canada

-- بدون نام ، Apr 15, 2008 در ساعت 11:13 AM

khanome dolatabadieeki az mfakhere iran
baeese eftekhare har irani

-- soraya ، Apr 15, 2008 در ساعت 11:13 AM

يادش گرامي.و پروازش پر از اوج

-- ساناز ، Apr 16, 2008 در ساعت 11:13 AM

باز مي‌آيد پرستو نغمه‌خوان‌
باز مي‌سازد در اين‌جا آشیان

-- ءشائع ، Apr 16, 2008 در ساعت 11:13 AM

كودكي هاي خود را هميشه با ياد دوره مجله پيك و شعرهاي دلنواز پروين دولت آبادي و محمود كيانوش به خاطر مي آورم .

-- محمود ، Apr 16, 2008 در ساعت 11:13 AM

اسباب تاسفه . ریشه ها هر روز خشک تر میشوند .

-- www.potin.ir ، Apr 16, 2008 در ساعت 11:13 AM

یادش گرامی باد...

-- نسیم فکرت ، Apr 17, 2008 در ساعت 11:13 AM